Fler laddstolpar behövs i Umeå och Västerbotten
En artikel i VK i veckan lyfte upp ett viktigt och växande problem i omställningen av våra fordon. Medan försäljningen av elbilar tagit fart så släpar utbyggnaden av laddstolpar efter.
Elbilar och laddhybrider på framfart
Det har det senaste året skett en oerhört snabb utveckling när det gäller laddbara fordon. Utbudet har ökat markant med fler modeller och längre räckvidd. Samtidigt har efterfrågan ökat markant tack vare kombinationen av ett bättre utbud till rimligare pris och förmånliga villkor från staten.
Allt fler är intresserade av att införskaffa en laddbar bil och plötsligt ligger flera elbilsmodeller i topp över mest sålda i Sverige i år.
Ett positivt resultat av denna utveckling för oss i norr är den utveckling av batterifabriker som sker här, bl.a. med Northvolt där det även kan bli aktuellt med fler etableringar.
Brist på laddstolpar riskerar bli en bromskloss
Problemet är att utbyggnaden av laddstolpar har halkat efter – i synnerhet publika snabbladdningsstolpar. I våra nordliga breddgrader är det särskilt viktigt då avstånden är stora. För även om de flesta primärt laddar bilen hemma så måste man kunna ladda bilen effektivt när man färdas runt i regionen. Då är det inte bara viktigt med tillgång till publika laddstolpar utan de måste även kunna ladda bilen inom en rimlig tid.
Regeringen har genom både klimatklivet och nu ett ”vita fläckar”-stöd satsat på utbyggnaden av laddstolpar även i glesbygdsområden. Mycket viktiga satsningar som jag är glad att vi i Miljöpartiet drivit. Ändå så halkar utbyggnaden efter och här behöver region och kommuner öka takten. Här behövs en strategisk och långsiktig plan där vi hjälps åt för att skapa goda förutsättningar för våra invånare och företag att kunna införskaffa laddbara bilar.
Umeå måste öka takten
Umeå är en växande kommun och många av våra invånare och företag vill kunna göra klimatsmarta val. Dessutom har kommunen själv med en ny fordonspolicy förbundit sig till att ställa om fordonsflottan (samma policy gäller även för statliga myndigheter, däribland universitetet i Umeå).
Vi i Miljöpartiet har tryckt på för att vi får en samlad strategisk utbyggnad av laddinfrastruktur i kommunen. Förutom att bistå bostadsrättsföreningar och fastighetsägare i deras utbyggnad av laddstolpar behöver vi även öka takten när det gäller publika snabbladdningsstolpar. Det finns i vår förvaltning och våra kommunala bolag en god vilja och intention vilket är bra. Men nu krävs handling, för utbyggnaden har halkat efter och vi befinner oss i en tid där många överväger att införskaffa en laddbar bil. Utvecklingen går snabbt och då måste vi i kommunen hänga med, annars riskerar bristen på publika snabbladdningsstolpar att bli en bromskloss.
Om Umeå dessutom har ett intresse i att locka till sig en etablering av en batterifabrik så vore det bra om vi kunde föregå med gott exempel och möjliggöra för vår organisation, våra invånare och företag att smidigt kunna ställa om till laddbara bilar.
Avslutningsvis så vill jag vara tydlig med att övergången till laddbara bilar bara är en del av den omställning som vi vill göra i Umeå. Satsningarna på kollektivtrafik och förbättrade cykelleder är oerhört viktiga. De som kan färdas utan bil ska ges de bästa förutsättningar att göra så. Men för de i behov av bil så ska bästa förutsättningar ges för att elbilen ska bli ett självklart val.
Senaste kommentarerna