Fler laddstolpar behövs i Umeå och Västerbotten

En artikel i VK i veckan lyfte upp ett viktigt och växande problem i omställningen av våra fordon. Medan försäljningen av elbilar tagit fart så släpar utbyggnaden av laddstolpar efter.

 

Elbilar och laddhybrider på framfart

Det har det senaste året skett en oerhört snabb utveckling när det gäller laddbara fordon. Utbudet har ökat markant med fler modeller och längre räckvidd. Samtidigt har efterfrågan ökat markant tack vare kombinationen av ett bättre utbud till rimligare pris och förmånliga villkor från staten.

Allt fler är intresserade av att införskaffa en laddbar bil och plötsligt ligger flera elbilsmodeller i topp över mest sålda i Sverige i år.

Ett positivt resultat av denna utveckling för oss i norr är den utveckling av batterifabriker som sker här, bl.a. med Northvolt där det även kan bli aktuellt med fler etableringar.

 

Brist på laddstolpar riskerar bli en bromskloss

Problemet är att utbyggnaden av laddstolpar har halkat efter – i synnerhet publika snabbladdningsstolpar. I våra nordliga breddgrader är det särskilt viktigt då avstånden är stora. För även om de flesta primärt laddar bilen hemma så måste man kunna ladda bilen effektivt när man färdas runt i regionen. Då är det inte bara viktigt med tillgång till publika laddstolpar utan de måste även kunna ladda bilen inom en rimlig tid.

Regeringen har genom både klimatklivet och nu ett ”vita fläckar”-stöd satsat på utbyggnaden av laddstolpar även i glesbygdsområden. Mycket viktiga satsningar som jag är glad att vi i Miljöpartiet drivit. Ändå så halkar utbyggnaden efter och här behöver region och kommuner öka takten. Här behövs en strategisk och långsiktig plan där vi hjälps åt för att skapa goda förutsättningar för våra invånare och företag att kunna införskaffa laddbara bilar.

 

Umeå måste öka takten

Umeå är en växande kommun och många av våra invånare och företag vill kunna göra klimatsmarta val. Dessutom har kommunen själv med en ny fordonspolicy förbundit sig till att ställa om fordonsflottan (samma policy gäller även för statliga myndigheter, däribland universitetet i Umeå).

Vi i Miljöpartiet har tryckt på för att vi får en samlad strategisk utbyggnad av laddinfrastruktur i kommunen. Förutom att bistå bostadsrättsföreningar och fastighetsägare i deras utbyggnad av laddstolpar behöver vi även öka takten när det gäller publika snabbladdningsstolpar. Det finns i vår förvaltning och våra kommunala bolag en god vilja och intention vilket är bra. Men nu krävs handling, för utbyggnaden har halkat efter och vi befinner oss i en tid där många överväger att införskaffa en laddbar bil. Utvecklingen går snabbt och då måste vi i kommunen hänga med, annars riskerar bristen på publika snabbladdningsstolpar att bli en bromskloss.

Om Umeå dessutom har ett intresse i att locka till sig en etablering av en batterifabrik så vore det bra om vi kunde föregå med gott exempel och möjliggöra för vår organisation, våra invånare och företag att smidigt kunna ställa om till laddbara bilar.

 

Avslutningsvis så vill jag vara tydlig med att övergången till laddbara bilar bara är en del av den omställning som vi vill göra i Umeå. Satsningarna på kollektivtrafik och förbättrade cykelleder är oerhört viktiga. De som kan färdas utan bil ska ges de bästa förutsättningar att göra så. Men för de i behov av bil så ska bästa förutsättningar ges för att elbilen ska bli ett självklart val.

2 kommentarer

  1. Nils-Erik Pettersson

    Vi måste ställa om till utsläppsfria bilar.
    Det gäller även Polisen. För snart finns bara elbilar att köpa. Om Polisen inte kan ladda sina elbilar då står liv och egendom i fara.

    ”Volvo har en order från polisen på 2 200 Volvo XC60 och V90 som drivs med diesel.
    Enligt både köparen och säljaren kommer bilarna att han en mildhybridteknik.
    Orden gäller till och med 2029 och nu har det uppkommit ett litet dilemma.
    Från och med 2024 kommer Volvo XC60 endast att finnas med eldrift.

    Då kommer Volvo med sin nya version av XC60, en helt eldriven bil där
    Volvo tillsammans med Northvolt utvecklar batterier som ska räcka hela 100 mil innan de behöver laddas igen”
    https://www.dagensps.se/motor/bilteknik/nu-ska-polisen-bli-elektriska-i-alla-fall-pa-vagen/?fbclid=IwAR1BYmIIiI1Ea2kdymjjOMvegrU0-1C4GZJM9PxciVyJdQnbJNiU63NwOUc

  2. Brorson

    Förstår inte alls den barnsliga förtjusningen över en teknik, som har funnits för järnvägsdrift i Sverigesedan 1912, när Dieselelektriska vagnaktiebolaget (DEVA), började tillverka dieseldrivna motorvagnar med elektrisk kraftöverföring. Tyvärr kom med tiden DEVA-vagnarna med tiden att utkonkurreras av dieseldrivna rälsbussar med kardandrift, vilka tillverkades bl.a. i Umeå,

    Den elektriska utrustningen i DEVA-vagnarna var nämligen stor och tung och inkräktade på passagerarutrymmet.1961 hade emellertid ASEA utvecklat en helt ny typ av elmotor, som efter utprovning under 1960-talet har använts i alla sedan dess tillverkade ellok, elmotorvagnar och spårvagnar.

    Att bilindustrin sexito år senare har upptäckt att denna teknik även kan användas för landsvägsdrift och presenterar detta som en revolutionerande nyhet som ska rätta klimatet. är enbart larvigt. Att miljöpartister uppträder som reklamagenter för bilindustrin och bilismen är beklämmande. Elbilar behöver också asfaltvägar att köra på samt asfalterade eller hårdgjorda parkeringsplatser.

    Med det regnvatten, som faller på hustaken, via stuprören leds direkt till dagvattenledningarna och direkt ut i floderna, magasineras inte tillräckligt mycket regnvatten i jorden för att förhindra översvämningar, vilket bortförklaras med klimatförändringarna. Beklämmande att även MP har gått på bluffen att Volkswagen, Northvolt och andra profitörer inom vägtrafiksektorn skulle rädda jorden från att gå under.

    Kan också tillägga att batterilok har funnits i Sverige sedan 1926. Den senast tillverkademodellen (1947) hade samma prestanda (hastighet och tågvikter) som de samtidigt tillverkade ångloken, som användes på bl.a. Inlandsbanan. Med de räckvidder som de senaste elbilarna med enbart batteridrift, sägs ha, skulle en elmotorvagn klara hela sträckan Gällivare – Östersund på en laddning.
    Men varför batteridrift, när man i stället kan välja biobränslen och elektrisk kraftöverföring?

    Järnvägen är mer energisnål än landsvägen och kontaktledningsdrift är mer energisnål än batteridrift, som dras med stora omvandlingsförluster vid laddning och urladdning av batterierna.MP har gått från att i början vara ett parti som förespråkade energibesparing och besparing av ändliga naturresurser ha blivit ett parti som stödjer ett skrämmande slöseri med både energi och ändliga och sällsynta naturresurser.

    Ofattbart att i kan stödja etableringen av batterifabriken i Skellefteå. Klimathysterin rättfärdigar tydligen allting, vad gäller skövling av miljö och natur.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.