Därför reserverar vi oss mot Sandbäcken – Ett nytt externt köpcentrum längs med Umeås ringled.
Umeå växer och har som vision att nå 200 000 invånare år 2050. Om vi lyckas med detta mål utan att förändra det sätt som vi reser på idag så innebär det en ökning av biltrafiken med uppemot 95 % i Umeå – år 2050!
Vi i Miljöpartiet ser det därför som kommunens yttersta ansvar att planera för ett transporteffektivt samhälle och skapa mobilitetslösningar för invånarna som leder till förbättrad luftkvalitet och minskade utsläpp. Med planerna för Sandbäckens handelsområde riskerar vi att göra precis tvärtom.
75 % av Umeås invånare har mer än 5 kilometer till detta handelsområde. Lägg därtill att de planerade nya bostadsområdena Tomtebo Gård, Tomtebo Strand och Norra Ön samtliga ligger klart längre än 5 kilometer från det nya handelsområdet.
Då det ligger i direkt anslutning till Umeås ringled är förutsättningarna för snabb framkomlighet med bil optimala. För cykel och gång ligger området avsides med långa avstånd för de allra flesta Umeåbor. Och det blir svårt att få kollektivtrafik till handelsområdet – vilket tydligt framgår i planbeskrivningen.
Det om något borde vara illavarslande för vilken beslutsfattare som helst. Ändå väljer samtliga partier – utom Miljöpartiet att ställa sig bakom detta förslag på senaste kommunstyrelsemöte. Det betyder att Umeå fortsätter med en aningen märklig strategi för minskat resande som pågått i decennier:
- Flytta in folk i centrala Umeå
- Bygg en ringled
- Sprid ut externa köpcentrum längs med hela ringleden…
När och om väl planerna för I20-området börjar förverkligas så kan det på sikt möjliggöra för tät bebyggelse och en ny stomlinjedragning. Då har vi full förståelse för att det finns bättre möjligheter att förändra vårt stomlinjenät i kollektivtrafiken så att det kan förse det nyplanerade externa handelsområdet på Sandbäcken. Men, I20 ligger långt fram i tiden. Sandbäckens handelsområde däremot är på gång – nu – så fort kommunfullmäktige antagit planen. Snacka om att börja i fel ände.
I planbeskrivningen diskuteras trafiksituationen och belastningen av rondellen på Ersboda vid Green Zone. Enligt trafikutredningen från Sweco kan Sandbäckens handelsområde leda till trafikalstring på maximalt upp emot 1 200 fordon per timme. I de scenarios som är kan man enligt förslaget till detaljplanen klara sig precis på gränsen gällande belastning av denna rondell.
Problemet är bara att denna trafikutredning är ofullständig. Detta då utredningen utgår från att Överstevägen är in- och utfart till handelsområdet. Detta ligger i enlighet med vad som framgår i planbeskrivningen – där Överstevägen förlängs in i handelsområdet, men stannar där utan att kopplas ihop med Norra Länken. Men i den fördjupade översiktsplanen för I20 går följande att läsa:
”En anslutning i öster närmast Ersboda är angelägen inom de närmaste åren för att möjliggöra etableringar i handelsområdet väster om Green Zone. Genom den kan Ersbodarondellen och anslutande gatunät avlastas och möjliggöra utbyggnad av området.”
En sådan avlastning underlättar än en gång för bilisten – som nu lättare kan ta sig mellan Ersboda och Norra Länken. Skulle denna avlastning ske då finns en avsevärd risk att biltrafikflödena ökar betydligt mer än vad trafikutredningen beskriver.
Det nuvarande förslaget på Sandbäckens handelsområde innebär en uppenbar risk för ett kraftigt ökat bilresande i Umeå, menar Miljöpartiet de gröna. Förslaget premierar bilburen handel framför cykel, gång och kollektivtrafik. Allt detta går sammantaget rakt emot de mål för miljö- och resande som kommunfullmäktige antagit samt de förslag till nya miljömål som snart är på väg till kommunfullmäktige. Det vore därför oansvarigt att anta detaljplanen så som den är utformad.
Miljöpartiet de gröna i Umeå reserverar sig mot beslutet i KS 20191112 att föreslå kommunfullmäktige att anta detaljplanen för Umeå 4:3 m.fl. – Sandbäckens handelsområde.
Senaste kommentarerna