Dominantens makt på marknaden

Ett företags viktigaste uppgift är att tjäna så mycket pengar som möjligt. Annars skulle många företag inte finnas. Utan att moralisera över detta finns det flera exempel där företag som dominerar en viss marknad kan sätta priserna högt och även höja ännu mer utan att många kunder flyr. Vart skall de fly i så fall?

Det fungerar inte som ICA:s VD säger att kunden bestämmer och kan genom att exempelvis bestämma att inte handla. Begreppet priselasticitet innebär att om priset går upp handlas det mindre och om priset gör ner handlas det mer. För livsmedel är priselasticiteten mycket låg för att tre stora leverantörerna ICA, Coop och Willys/Hemköp genom oligopol dominerar över nittio procent av marknaden.

Ytterligare exempel på dominans är SF biograferna som sätter relativt höga priser för att det inte finns så många andra biografer att välja på. Även Skistar är egentligen en ytterst dominant aktör genom sina största skidanläggningar i Sälen och Åre. Däremot är det något lättare att avstå från en skidanläggning än från livsmedel och blöjor.

Inför sportlov höjer Skistar sina priser ännu mer. Jag läser en artikel som Jonna Sima ”Skistar gör påsklovet omöjligt skidjätten förvandlar fjällen till ett överklassreservat”.

”Företaget redovisar en omsättning på 2,4 miljarder kronor för senaste kvartalet. Företaget beskriver resultatet före skatt som det ”bästa i bolagets historia. För Skistars aktieägare är det goda nyheter. Femtio procent av vinsterna betalas ut till dem, rätt i fickan. Bland annat ska samtliga gäster under sportlovsveckorna 8 och 9 köpa ett liftkort – ”skipass” – varje dag, även om man inte vill åka skidor under vistelsen. Kostnaden för liftkort för en familj är cirka 9 000 kronor i Sälen och över 10 000 kronor i Åre. Dessutom har Skistar sedan två år infört parkeringsavgifter på 95 kronor per dag. För den som vill ta en lunch i backen på någon av Skistars ”Lodger”, hotell, kostar en tallrik köttbullar med läsk 215 kronor.

Snart är det påsklov och sannolikt tvingas vanligt folk att stanna hemma. Skistars skidanläggningar börjar bli ett reservat för den rikaste medel- och överklassen och det är sorgligt att se.” Jonna Sima, Aftonbladet 2023-03-25.

Då kan man undra hur det är med en köttbullelunch för 215 kronor och parkeringsavgift på 95 kronor per dag. Än en gång vill jag påminna om att ett företags viktigast målsättning är att tjäna maximalt med pengar. Jag vet för jag har varit Verkställande direktör i fem olika företag.

Vad är det egentligen som har inträffat med folks uppfattning i allmänhet av ett antal företag som ICA, Willy/Hemköp och till och med COOP? Och att gå på bio som många ibland ändå vill när det nästan bara är en SF/Filmstaden biograf man kan gå till och att det numera även är förbjudet att ta med eget godis. Hur kan det kännas?

Men som VD för ICA egentligen menade, kunderna får skylla sig själva. Att utnyttja sin dominanta ställning är en av företagens populäraste sportgrenar. Därför får vi hylla Lidl som sänker priserna och inför prisstopp.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.