Stockholms handelskammare

Stockholms handelskammare gick ut förra veckan med en mycket sen inbjudan bl.a till mig att komma och tala på en entimmas lunch.

Av den lista som jag fick såg jag ganska snabbt att med den talarlistan så skulle det inte bli många minuter till mig.

5 minuter var vad man erbjöd mig.

Med annat inplanerat (Kommunstyrelse), andra från R10 (Lycksele och Arvidsjaur) som skulle dit och tala samt inte minst det bök och stök just tack vare att vi nu inte har något flyg gjorde att jag till slut inte ansåg mig kunna motivera en resa.

Jag tackade för mig med ett mail till ansvarig för evenemanget med en förhoppning att detta mail MER skulle visa på flygets betydelse för vår landsände:

”Jag måste tyvärr ställa in dagens övningar.

Som den obotliga optimist jag är hade jag trott att jag skulle få ihop en resa ned till Stockholm och dagens evenemang till både rimlig tid och penning. Men så är icket fallet.

Redan förra veckan var jag nere i ärenden vilken tarvade en övernattning extra pga av oangelägenheten i att Nextjet konkursade och jag tvingades ta hyrbil de dryga 20 milen ned till Östersund för att ligga över en natt där och sedan ta Morgontåget ned till kungliga huvudstaden och de möten jag skulle på.

Som du förstår blir det oerhört dyra resor i både hyrbilar och övernattningar. Att sedan kommunalrådet mest reser runt då han skulle kunna göra bättre nytta på annat håll blir en bisak.

Jag ser glesbygdsfrågan som en oerhört aktuellt ämne och som ligger i topp på min dagordning, men jag har försökt få ihop det som sagt. Jag ska vara ärlig och säga att OM jag fått ihop det så är frågan om det är mödan värt för de 5 minuter jag har erbjudits att tala till församlingen. Det blir iaf mycket tid och energi för lite tid, men som bl.a ansvarig för Vilhelmina kommuns ekonomi så gäller det att vända på slantarna och fundera på var vi får mest ”pang för pengarna”.

Jag hoppas att jag inte bränt alla mina skepp i er sammanslutning utan hoppas att vi får möjlighet att dryfta frågor, gärna glesbygdsfrågor i framtiden.”

Hälsa alla så hjärtlig

Rätt eller fel?

Ja det får andra bedöma, men ni är välkomna med synpunkter.

Ha det gott!

Etiketter:

2 kommentarer

  1. Jimmie Å

    Jag och säkert många med mig undrar vilken betydelse det nya flygbolaget som bildades har. Det nämns ingenting om det och vaför träder de inte fram eller de som har ansvaret för det. Är det fortfarande kommunens representant (du) som har huvudansvaret? Jag tycker det förefaller en märklig situation som det nu blivit. Vem har ansvaret för flyget i Vilhelmina? Kan du redogöra för det?

    • Magnus Johansson (inläggsförfattare)

      Hej på dig!
      Amapola är ett etablerat flygbolag sedan 2004.
      South Lapland airport (flygplatsen i Vilhelmina) är ett precis som namnet säger ett kommunalt flygplatsbolag ägt av Vilhelmina kommun.
      Flygoperatörerna köper tjänster (bokning, lastning, etc, etc) av flygplatsbolaget. Inget annat.
      Trafikverket är de som upphandlar flygtrafiken mellan Arlanda – Vilhelmina. Dvs de går ut och begär in pris från operatörerna för att sköta detta. Billigast vinner. Så har förfaringssättet varit och något som påtalats av bl.a mig. Tidigare i vintras var Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) till Vilhelmina och då talade vi om detta problem.
      Sedan en tid tillbaka satte detta jobb igång att se över upphandlingarna, men regelverken är snåriga och ingen lätt sak att ta sig igenom, men ambitionen för ministern är att hitta en lösning och det tror jag han lyckas med.
      Han och trafikverket ska ha all heder av att man nu under denna korta tid lyckats få till en lösning efter Nextjets konkurs.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>