Marja

Den långa resan.

Hot, hot, hot.

I dag for flickorna vidare till Finland tillsammans med Johannas (halv)syster. Färja till Vasa och sedan vidare med tåg till Karleby. Jag följde dem till bussen som tog dem ner till hamnen och sedan anslöt jag med ett par kompisar och for ut med dem till en stuga ute vid havet.

Vi brukar äta grekisk sallad tillsammans varje sommar och minnas tillbaka på våra irrfärder i Grekland. I dag började vi med en toast med årets första kantareller.

kantarellstuvning

sallad

Sen gick vi ner till havet och fick sand i skorna.

sand

sand2

Där ute går färjan förbi och hade vi väntat 15-20 minuter hade jag kunnat vinka åt flickorna.

farjerutten

farjerutten2

Senare gick vi en längre promenad till en strand med fina klippor.

klippor

Det var mycket varmt, kanske den varmaste dagen hittills. Parasollerna räckte inte till, så vi fick montera upp solseglet ovanför altanen. Det simmade som en stor rocka i vinden.

solsegel2

Paraply skyddar också mot sol och är dessutom elegant.

hothot

Jag tog sjalen och virade den runt huvudet som en turban och tog en selfie. Inte så dåligt knutet utan spegel.

turban

’From where we stand in the red grass’.

redgrass

Själva stugan ska jag visa lite från i morgon. Den köptes med ’all included’ i sjuttiotalsstil och har inte ändrats så mycket. Färger, textilier, husgeråd… det mesta i gult och orange. Det blev en riktig nostalgitripp som jag gillade.

Nu är jag riktigt trött, men glad över en fin dag och att jag verkar ha klarat solen bra, trots att vi var ute och gick mycket.

God natt mina vänner <3

2 kommentarer

1. Ditte

Vilken härlig sommadag! Alltså ännu en….Och du var vid havet, bland blommor, klippor och vänner. Fint! Vackra bilder! Att sedan ha som tradition att äta grekisk sallad tillsammans blir en extra kick. Ja, tänk dessa irrfärder till Grekland…..Roligt att du också gjort dem. Tror säkert det var där som jag la grunden till mina nuvarande solskador. Men roligt hade jag och säkert du också.
    Skall nog göra en grekisk sallad till lunch någon dag…
    Kramar!

• Marja Granqvist (inläggsförfattare)

Under 10-15 år for jag regelbundet till Grekland bl.a. på danskurser. Det var när mitt knä fortfarande höll. Med just de här personerna och ett annat par har jag bl.a. åkt bil på Kreta efter en veckas dansande, en minnesvärd resa. Nu är det flera år sedan jag var i Grekland, men vi pratade i går om att det kanske skulle vara dags igen. Jag måste bara få tillbaka lite soltålighet i huden och är så glad att gårdagen gick bra.
      Grekisk sallad, tsatsiki och ett gott bröd är en ypperlig mat i sommarvärmen. Kramar!