South Lapland Airport år 2022?

Idag var jag på möte nere på Folkan där ”framtidsbygget” presenterades för politiker och företagare från Vilhelmina, Åsele, Dorotea och Strömsund.

Det började med en inblick i DSL (Destination South Lapland) och det arbete som har gjorts i bolaget.

Vad är då DSL?

Kort: Ett sälj och marknadsföringsbolag av södra Lappland där kommunerna i södra Lappland ingår, Vilhelmina, Dorotea, Åsele och Strömsund. Företaget har inga egna produkter utan jobbar som en förlängd arm till kommunernas privata företag inom turismbranschen ut till både företag och andra säljbolag runt hela vårt avlånga land.

Sedan kom en presentation från Pontarius, ett bolag som jobbar inom flygplatsbyggarbranschen och hur de ser på en ev. utbyggnad av nuvarande flygplats. Det presenterades kartor, siffror, tabeller och kalkyler. Det blir mycket, men samtidigt var det informativt.

Men hur ska en ev. ny landningsbana bekostas då inga pengar finns?

Ja det presenterades av en Nikolaus Andersen (jag tror han hette så. Han är från Finland, men med detta danskklingande namn). Han har iaf en tanke/ide om hur man skulle kunna finansiera detta mångmiljonprojekt och det var intressanta tankar som tål att funderas över. Han frågade efter hur många som såg positivt på det hela /negativt och följdfrågan blev om någon såg några hinder för ett ev. flygplatsbygge. Inte ett ljud hördes i salen…

Två damer tog sedan vid för att redogöra över ett ev. blivande projekt där återigen DSL är inblandade. Projektet är ett samarbete med två andra aktörer liknande DSL (Hemavan/Tärnaby och Gold of Lapland, DSLs motsvarighet men med kommunerna Lycksele, Norsjö och Malå).

Avslutningen blev en lunch sponsrad av Nextjet.

Detta hör framtiden till och det är roligt att jobba med och ta sig an frågor som rör utveckling av vår region, men frågorna är många och flygplatsen är ständigt omdebatterad. Det skulle vara intressant att veta vad du tycker käre läsare?

Tack vare att jag har en frågvis partikamrat så fick vid finnen med det danskklingande namnet till bordsgranne och han var en trevlig prick och jag fick chans att damma av min skolengelska…

 

16 kommentarer

  1. Eric Axelsson (SD)

    Tjenna Magnus!

    Verkligen en givande dag vi hade idag helt klart!
    Detta projekt kan man säga att de är en stor och en väldigt dyr investering det går inte att sticka under stolen.. MEN…
    Om inte vi tar denna chans vad händer då om några år när det blir allt hårdare krav?
    flygplatsen en en stor turism anknytning inte bara till Vilhelmina utan också till gränsande kommuner..

    Även om detta var första gången jag fick riktigt veta vad allt handlade om om just då satsningen för flygplatsen så känner jag att:
    Det kan vara en vändning av den neråt gående spiralen av utflyttade från kommunen.
    En jobbskapande faktor är definitivt ett faktum av denna jättesatsning om den/när den väl kommer till skott både i byggande dagar och senare i drift.

    Ja självklart att det finns det faktorer i risker och problem men dessa är till för att lösas och jag är inte ett dugg orolig..

    mvh//Eric Axelsson

    • Magnus Johansson (inläggsförfattare)

      Hej Eric!
      Jag håller med dig. Det var en givande dag och vi lär få se var vi landar i det hela. Det återstår ”en del”…
      Ha det gott!

      • Ewa Hed

        Trevligt att läsa vad du skriver Magnus. Ja ja jag har varit med såååå många såna dagar med alla möjliga föreläsare. Jag har alltid känt mig så uppåt då jag varit med. Men sen kommer verkligheten. Jag vill att det ska hända på sekunden nästan. Och det vill jag nu med. En nyare landningsbana i Vilhelmina. Vi behöver den genast. Tänk vad världen – Europa skulle öppna sig mera och komma till lilla Vilhelmina där vi alla är så bra. Har allt som våra resenärer behöver. Sen Eric Axelsson roligt att du är med och utvecklar Vilhelmina. Vi behövs alla som vill framåt.

  2. Gunnar Andersson

    Jag hoppas att någon på detta möte framförde tanken på att gemensamt lansera Gunnarns flygplats då den redan finns.(sparar många,MÅNGA! Miljoner) som ett alternativ till både Lycksele och vilhelmina flygplatser. Med en placering mitt i Lappland vore det generande dumt om skattebetalarna skulle tvingas betala kanske uppåt en Miljard(!) för ytterligare en flygplats mindre än en timmes transfer från Vilhelmina och en dryg halvtimme från Lycksele.Vi i inlandet måste samarbeta !

    • Magnus Johansson (inläggsförfattare)

      Hej Gunnar!
      Gunnarns flygplats nämndes överhuvudtaget inte. Och den frågan lär komma upp till debatt. Var så säker.

  3. €dor

    Om det är en större flygplats ni pratar om tror jag att det behövs med direktflyg till kontinenten, minst. Själv är jag ingen resenär av den kalibern men det är jättebesvärligt nu för de som ämnar resa. Först till Umeå eller Skellefteå, en resa på flera timmar innan själva flyget. Det blir ju då samma procedur för de som ämnar komma hit.

  4. Ivar

    Klart att vi behöver en flygplats som kan ta ner stora plan. Att placera den i Vilhelmina-Sagadal är centralare än vad Gunnarn förespråkarna på står. Vilhelmina ligger ungefär mitt i mellan Frösön och Arvidsjaur där det finns flygplatser som kan ta emot stora plan för internationell trafik. Och för ett aktuellt ämne så skulle det vara perfekt att ha haft den nu. Tänk vad enkelt det skulle vara för skidåkarna från kontinenten att ta sig till Saxnäs skidspår. Motståndarna vet nog inte hur mycket en riktig flygplats betyder för turismen och besöksindustrin. Vad vore Kanarie holmarna utan flyg?

    • Magnus Johansson (inläggsförfattare)

      Hej Ivar!
      Visst är det som du skriver.
      Jag måste säga att jag svängt i flygplatsfrågan då jag tidigare alltid ifrågasatt varför man inte utnyttjat Gunnarns flygplats. Men tänk om man utnyttjat den redan innan alla andra skulle ha en flygplats. Ist att pumpa in pengar i Lycksele och V-mina så kunde man ha byggt ut infrastrukturen till Gunnarn.
      Nu blev det inte så och nu står vi med flygplatser i var och varannan kommun.
      En annan tanke jag får är att det pratas om samarbete mellan kommunerna.
      Faktum är att vi nu samarbetar med Åsele,Dorotea och Strömsund och flygplatsen täcker upp södra Lappland/norra Jämtland. Detta glöms många gånger bort i debatten.

      • Ivar

        När de olika kommunerna började med sina flygplatser så var Gunnarn ”hemlig” och när den blev ”ohemlig” så hade det redan investerats mycket i Lycksele och Vilhelmina. Vilhelmina flygplats är lämplig för södra Lappland och Norra Jämtland. Arvidsjaur täcker mittersta och Gällivare tar den nordligaste delen av Lappland. På så vis så har vi täckt upp den nordvästra tredjedelen av Sverige med flyg.

        • Gunnar Andersson

          Jag skulle inte kalla mig själv för ”Gunnarn-Förespråkare” .Och jag är medveten om att Gunnarn inte är jordens mittpunkt(eller ”centralaste”) men jag fick intrycket att mötet handlade om turismen i Vilhelmina,Storuman(Hemavan/Tärna) Samt Lycksele och då borde Gunnarn ligga ganska så i mitten ? Om man då vill ha en Flp som klarar av större maskiner med turister från södra Europa eller Charter till solen om vintern så kräver det en större Flp än vad Vilhelmina har idag.Därför frågar jag dig som (liksom jag själv) är kommunpolitiker:Hur motiverar du att spendera uppåt en Miljard kronor av skattebetalarnas pengar
          för att undvika en transfertid på ca 1timme ?

          • Magnus Johansson (inläggsförfattare)

            Hej Gunnar!
            Jag vet inte om du missade att det satt mycket folk från Åsele, Dorotea och Strömsund denna dag. Och med dessa kommuner har vi ett samarbete idag. Jag ska egentligen inte svara för dem, men jag undrar om de har något större intresse i Gunnarn?
            Tärna/Hemavan har tillgodosett sina behov med ett flyg. ”Lyckseleområdet” med omnejd har sitt flyg. Men det blir sämre för södra Lappland/norra Jämtland.
            Som jag skrev till Ivar så hade jag gärna sett att man redan från början (25-30 år sedan) satsat på Gunnarn, men nu gjordes inte det och det ser ut som det gör med flygplatser idag.
            Vad jag förstått har man från myndigheternas sida tittat över behoven i regionen och då hamnade bl.a Gunnarn i kläm, men inte Vilhelminas flygplats.

  5. Gunnar Andersson

    Ok jag missade,Åsele,Dorotea mfl ( blev så glatt överaskad att Hemavan/Tärnaby var där att jag inte såg något mer ) Men frågan kvarstår, om behovet av en större flp finns tycker du då att man bör bygga den i Vilhelmina och låta skattebetalarna betala miljard belopp när det finns en flp med god kapacitet inom en timmes transfer ?

    • Magnus Johansson (inläggsförfattare)

      Hej Gunnar!
      För det första är det inget miljardprojekt. Som jag förstår det hela så står en ev. ny landningsbana för 2-300 miljoner. Sedan ska det investeras i turismen, men det är inte kommunens sak. Vi ska hjälpa till och bereda vägen för dessa investeringar anser jag.
      Men grejen med detta som nu är att om det går som tankarna nu ligger är att det privata finansiärer ska stå för lejonparten av bygget. Men det återstår en hel del och vi får se var vi hamnar. Och i detta läge med det upplägget anser jag (och jag är dock en mycket, mycket liten del av politiken i detta) att jag inte kan gå in och säga nej till det.
      Ha det gott!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.