Kollektivtrafikkurs

Sedan fjolåret har jag suttit med i Länstrafiken Västerbottens styrelse och fått ta del av vad som görs inom kollektivtrafiken och bussgods. Två viktiga delar då bränslepriser och miljö är högaktuella och ska vi klara av de utmaningar vi står inför då det gäller miljön, men även att kunna utveckla vår landsbygd så är kollektivtrafiken otroligt viktig enligt mig. Men som allt annat är det mycket att sätta sig in i och därför tog jag chansen att förkovra mig i ämnet då tillfälle gavs.

Idag har jag sålunda varit nere på en kollektivtrafikkurs nere i Stockholm som hållits av SKL, Sveriges Kommuner och Landsting (vilket snart lär ändras då vi går in i regioner….)

Full rulle och ämnena för dagen:

* Kollektivtrafikens aktörer – vilka är det?
* Vilka lagar och regler styr?
* Resenären i fokus! Så reser vi och det här behöver vi
* Kollektivtrafiken i siffror – så ser det ut
* Infrastrukturplanering och bebyggelseplanering
* Linjeläggning, turtäthet, enkelhet och framkomlighet
* Upphandling och avtalsformer
* Framtidsspaning – vad är på gång?

En väldigt intressant dag, med några guldkorn var det och föreläsningen om Linjeläggning osv. var nog den som gav mig mest aha-upplevelse.

Det var en doktorand från K2 – nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik som visade oss problematiken och utmaningarna med att lägga ut kollektivtrafiklinjer och vad som händer när man ruckar på omloppstider för tex. bussar som ska gå fram och åter. En minut här och där kan få väldigt stora följder i de resurser som måste sättas in.

Vi fick även via mentometer gissa oss till med olika scenarier och vad som enligt forskning ger mest ”pang för pengarna”, men även vad folk värdesätter då det gäller kollektivtrafik.

Många trodde att priset var en stor faktor, men det visade sig att pålitlighet är den främsta faktorn då det gäller kollektivtrafik och det som folk värdesätter mest. Något att tänka på.

Ett 40-tal deltagare uppdelade på på olika bord där vi var 6 st runt vårat bord. Ensam norrlänning (jag var ensam deltagare norr om Västernorrland) och det märktes i diskussionerna och bitvis var det mycket fokus på kollektivtrafiken inom storstäderna. Jag lyssnade, men fick även chans att delge ”min” syn på kollektivtrafiken. Nog så viktigt och de konstaterade att vi hade olika utmaningar.

Nu sitter jag på Terminal 3 på Arlanda och väntar på mitt plan som går 19:15. Buss och tåg göra sig icke besvär en sådan här gång, men det tar vi en annan dag.

En kommentar

  1. Bergis

    Ditt inlägg är ett exempel på meningslösa möten för politiker som dessutom spär på koldioxidutsläppen genom att ni flyger till mötet. Samtidigt förväntas vanliga dödliga Svensson att ta lastcykeln till jobbet 5 mil hemifrån.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.