Kollektivtrafik och vägupprustningar
I veckan var jag nere till Lycksele där regionen anordnade samhällbyggnadsdagar i dagarna två. Det är seminarier och workshops och jag var nere på torsdagen.
För min del blev det remisskonferens ang. det nya trafikförsörjningsprogrammet som ska skrivas och där kollektivtrafiken är av stor betydelse och likt en raspig skiva står jag och återupprepar mig. Alla som följer mig på bloggen och på dessa möten vet vad jag kommer att säga.
Det är många som står runt köttgrytorna och redan här finns det anledning att yppa sig till det remissunderlag som ska komma ut till oss i kommunerna under november månad.
Sedan tidigare har jag motionerat för ett bättre kostnads/ kollektivtrafiksystem där den sk. Västerbottensmodellen fått stå som förebild, men som bilden nedan visar så ingår inte den sk. fjälltrafiken i detta utan behandlas separat.
Inlandsbana och flygplats kom även upp till diskussion, men då det inte är Regionen som står för detta berörs det inte direkt. Dock kan Regionen tycka i dessa så viktiga frågor för oss.
Väster om Sorsele, Dorotea och Vilhelmina finns inga stomlinjer utan dessa förbinder enbart våra befolkningscentra. Det är så att man blir lätt deprimerad då man ser kartan med ”mycket lite röda” linjer i vår västra dela av Västerbottens län. Synd för dessa tre fjällkommuner att dess centralorter inte ligger vid norska gränsen. Iaf om man ser till kollektivtrafiken…
Sista passet för min del blev ett samtal med Trafikverket om deras inriktningsplanering och länstransportplan.
För min/vår del i Vilhelmina fick jag anledning att ta upp frågan om vägen mellan Stalon – Dikanäs. Huruvida det hjälper återstår att se, men det är till att tjata och argumentera för vår sak och förhoppningen är att vi ska ta oss framåt.
Senaste kommentarerna