Nyasfalterad

Idag körde jag till Sorsele och det är med viss glädje jag körde över Stalon till Dikanäs där man nu snart är klar med vägen (Stalon – Dorris har de inte hunnit med att lägga än så kör försiktigt).

En väg som varit i MYCKET dåligt skick men som nu tack vare de satsningar som gjorts av S-regeringen nu går att köra utan att slå sönder bilen.

Även vägen mellan Saxnäs och Vilhelmina har rustats upp under de senaste två åren och är nu riktigt bra. Här får vi se om de hinner med sträckan Litsjönäs – Saxnäs innan vintern. Skyltarna är uppsatta iaf.

Bra infrastruktur är viktigt och Socialdemokraterna vill:

  • se omfattande investeringar i såväl ny som befintlig järnväg. Vi vill fortsätta att öka investeringstakten för mer och bättre järnväg
  • satsa 500 miljoner per år på vägar på landsbygden
  • bygga nya stambanor i södra och norra Sverige
  • ha säker trafik och schyssta villkor inom transportbranschen
  • handubbelt så många publika laddstolpar till 2030
  • mer enhetlig hantering av laddare och appar för elbilsanvändare.

Därför kommer jag att rösta på Magda och Socialdemokraterna.Socialdemokraterna - Riksdagen

 

Etiketter:

5 kommentarer

  1. Petter

    Tja det är väl bra att de gjort nåt ,detta var en väg .Sen sa de att de skulle göra mycket 2014 för ”hela” landet . Och vad ja kan se så har de väl tillsammans med MP nedmonterat det mesta. Bara valfläsk som vanligt. OBS detta med valfläsk gäller alla partier. !!

  2. Jörgen K

    Inte ens i den vildaste fantasin finns det någon sanningshalt i att S-regeringen har beslutat om åtgärder efter vägen. Nog vet väl du hur det fungerar?

    Socialdemokraterna har aldrig prioriterat något då det gäller landsbygdens vägnät, än mindre vägnätet upp mot fjälltrakterna. Då man innehaft ordförandeklubban de dominerande antal åren så finner man en total avsaknad av intresse såvida man inte får lägga ner inlandsbanan och bygga tunnel i Hallandsåsen….Den senare kostade 1 miljard för varje minuts tidsvinst…..

    Nu prioriteras återigen järnvägsprojekt för hundratalet miljarder och i samma ögonblick skulle landsbygden får skärvor, inte ens knappt det. För vad är 500 miljoner i förhållande till alla de hundratals miljarder som man vill lägga ner på nya järnvägssträckor…

    Tittar man unikt på vägnätet så har kommunen inte klarat samråden med trafikverket utan påverkan har kommit utifrån innan något har blivit gjort.

    • Magnus Johansson (inläggsförfattare)

      Frågan är om DU Jörgen vet hur det fungerar?
      Om denna vägen och dess upprustning skrev jag för ngt/ngr år sedan och om de regionala infrastrukturplanerna som togs i regionen.
      Jag vill minnas att du kommenterade även då och rackade ned på att det inte skulle bli bra och så har du ju alltid gjort så länge det inte är något som gjorts/kommer från blåhögern.
      Nåväl. Resultat som jag nyss kört på är nästan klart och blir bra oavsett vad du tycker.

      • Jörgen K

        Samtidigt vet jag vad som utspelades i kommunen då underlaget om nödvändigheten om åtgärder efter statens väg 1074 och 1075 presenterades och hur du raljerade över vem som skrev ihop den och din mycket negativa argumentation som tillfällig ordförande på mötet.

        Mötet därpå så antogs underlaget och enligt beslut var ett bra exempel på handlingar som ska ingå i samtal med de parter som ansvarar för regionala beslut.

        Varför då denna attityd?

        PS. Statens väg 1074 och 1075 (Grytsjö / Marsliden) grusades nära nog omgående upp och en plan sattes upp för underhåll, helt utanför kommunens inblandning. Detta visades i klartext att kommunen och dess politiker inte klarat samråden med trafikverket under så många år.

        • Magnus Johansson (inläggsförfattare)

          Jag hör på ditt resonemang att det snabbt skulle bli polsk riksdag om du fick bestämma. Det finns procedurer och regelverk som jag anser måste följas i ärendehantering och som du skriver så togs detta på mötet senare och bifölls. Precis som det ska.
          Visst är det lustigt att du vet (som inte var på mötet) att jag ”raljerade” över detta?
          Det skulle aldrig falla mig in att göra det över ett medborgarinitiativ. Inte ens om det är Jörgen Kanon som står för det. Jag värnar demokratin alldeles för mycket för det.
          Om du däremot tror att det var din skrivelse som fick Trafikverket att att grusa vägen en vecka efter så tror jag du överskattar din egna förmåga en aning. Bidrog den? Säkert, men det var fler/mer än så inblandat i detta ärende oavsett vad du ”vet” eller tycker, men en eloge kan du få för ditt initiativ. Mer sådant.
          Nu ska jag ge mig ut i fjället. Ha en god helg.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.