Marja

Den långa resan.

No, hei taas!

Hej igen! Nu är jag tillbaka efter några intensiva dagar i Finland. Jag har haft det bra, bodde bekvämt hos en bekant, fick låna en cykel så jag kunde komma och gå som jag ville, hängde med min bror på stan, blev utbjuden på restaurang, hann umgås med min barndomsvän och fick prata finska och lyssna på finsk musik. Jag lärde mig bl.a. vad gråbo heter på finska, ’pujo’ ( utt. pojå) och internetsticka, ’mökkölä’.
Det bästa var ett besök hos en gammal vän som bor på ett serviceboende. Jag var förberedd på att hon eventuellt inte skulle känna igen mig… men det gjorde hon och blev mycket glad över att se mig. Det var värt hela resan.
Tyvärr fick jag inte träffa ’Maire’. Hon var utlånad till grannstaden Raumo, men bara utlånad.

Vädret var varmt och gråbon blommade för fullt. Jag cyklade först längs ett gammalt järnvägsspår, men fick sedan välja en annan väg för att gråbon växte hög där. Jag fick gå till apoteket och köpa en annan sorts antihistamintabletter och de hjälpte faktiskt bättre. Loratadin tror jag att de heter.

Med den nya/ nygamla färjan blev resan mycket trevligare än på flera år. Busstransporterna till och från hamnen fungerade utmärkt både i Umeå och i Vasa. På onsdag morgon åt jag frukost på färjan och sedan gick jag upp på soldäck.

pasoldack

Det blåste ganska mycket, inte så att det gungade, utan vågorna slog mot fören på ett lite obehagligt sätt. När jag stod vid relingen och tittade ner på det skummande vattnet, såg jag en regnbåge i vattendimman.

regnbageivattnet2

På hemvägen satt jag också en stund på soldäck. Det var lugnt och vi for rakt in i solnedgången.

motsolnedgangen

En ensam segelbåt syntes långt där ute.

ensamsegelbat2

Jag har förstås fotograferat en hel del, så det kommer säkerligen fler inlägg om Finlandsresan.

I kväll har jag varit ute och plockat hallon. Det finns mycket hallon, de är små men söta och goda.