Marja

Den långa resan.

Nydala runt.

Vad tänkte jag med i går kväll? Jag skulle ta en cykeltur på kvällen och plötsligt var jag i färd med att cykla runt hela sjön. Det är en tur på ca 8,5 km och det är ju inte så farligt om man har något att dricka med sig, eller en frukt. Inte ens ett tuggummi hade jag i ryggsäcken och inga pengar, för då hade jag kunnat fara upp till ICA på Mariehem. Sen är det ju så att har man en gång börjat cykla Nydala runt, måste man cykla hela vägen om man inte vill vända om och cykla tillbaka samma väg. Och det vill man ju inte.
Det var flera år sedan jag cyklade längs östra sidan av sjön, förbi Kyrkstugan, Kärleksviken, Kärleksudden, Dödmansviken, Dödmansudden o.s.v. ända fram till den stora badstranden och badanläggningen där. Men det är en bekant väg för mig, för jag hade en kolonilott ute mot Täfteåhållet en gång i tiden.

Vid Kärleksviken hade det varit vigsel.

vigsel

vigsel2

Där var ett fint tält uppsatt på stranden med ballonger och annat partypynt. Fotografering av brudparet pågick på de stora stenarna ute i vattnet. Bruden hade en vit enkel långklänning och blommor i håret, brudgummen vit skjorta och korbyxor (ev. uppkavlade byxor). Fotografen stod ute i vattnet och det fanns festklädda barn med i bilden. Jag hann inte se så mycket när jag cyklade diskret förbi, men det såg himla mysigt ut.

Till slut kom jag fram till norra sidan av sjön och där borta, ca 3 km bort, bor jag.

norrasidan

Man cyklar ju inte på asfalt, utan på skogsvägar och eftersom jag cyklade i rasande fart, har jag haft ont i både handleder och ett bröstmuskelfäste i dag av stötarna jag inte kunnat parera. Nästa gång ska jag cykla långsammare, stanna och fotografera och ta med mig något att äta och dricka.

I dag har jag varit på Bondens marknad. Det var första lördagen och de hade verkligen otur med vädret, för det regnade. Det var inte så många på plats heller. Jag köpte spetskål, broccoli, tomater och ett surdegsbröd från Nisses och hann hem med ’vändande buss’.
Sen kokade jag en stor kopp kaffe, åt ett par mackor av det goda brödet och somnade så sött på soffan. Det blev en vilodag i dag.