Marja

Den långa resan.

Kånken.

 

Är jag verkligen så osynlig? I dag for jag igen till Intersport på Mariedal, för nu skulle jag ju ha den där svarta fjällräven.

 

23510-7_400x400

Ingen av de svarta ryggsäckarna var uppblåsta med papper i sig, så de såg alla så skrynkliga ut. Det var därför jag inte kunde välja förra gången jag var där och balanserade på den där pallen med hjul under… Det blev en ’hang-up’ för mig att jag inte ville lägga ut många, många hundra kronor på en skrynklig ryggsäck. Eftersom tyget är preparerat och ganska stelt innan man använt säcken ett tag, blir det (enligt mig) fula vita ränder i den svarta färgen i vecken. Nu är det bara en svart ryggsäck som gäller, så jag blev tvungen att övervinna mina vanföreställningar och ta den som såg ’bäst’ ut.

Osynlig var det ja. När jag kom till kassan betjänade tjejen där en kompis. De hade mycket att prata om, så det tog sin tid att ta betalt, vika jackan, pula in den i påsen o.s.v. När det blev min tur fortsatte hon att prata med kompisen och tog min vara utan att hälsa och utan att ens titta på mig. Hon sa priset och slog in summan, fortfarande med all uppmärksamhet mot kompisen. Hon pulade in ryggsäcken i en alldeles för liten plastkasse, gav mig påsen och kvittot, fortfarande utan att titta på mig. TACK, sa jag, men fick inget svar. Hon hade redan förpassat mig ur sin perifera uppmärksamhet. Va??

Jag borde ju förstås ha sagt någonting. Hade jag haft Johanna med mig, hade hon genast påpekat att kunden skall ha all uppmärksamhet. Annars är det dålig service. Jag har varit med om när hon sagt till i ett liknande fall och även när hon har bett en person vid incheckningsdisken på flyget att vara mindre otrevlig. I båda fallen var det befogat.
Jag kan förstå om man har en dålig dag och är lite ’sur’, men jag tycker faktiskt inte om att bli behandlad som om jag var osynlig. Intersport kommer inte att få besök av mig mer.

Nu har jag fyllt den fina ryggsäcken med tidningspapper och torkat den med en fuktig trasa, så det skrynkliga, som kanske bara jag ser, kommer att vara putz väck i morgon.
Jag hade precis besök av en granne, en ung kille, som sa att ”den ska ju vara skrynklig”. Han har förmodligen rätt.

Jag gillar Fjällrävens Kånken-ryggsäck och har själv haft tre stycken sen de kom ut på marknaden. Den första var förstås militärgrön och när den gick sönder köpte jag en ljusgrå. Just nu har jag en svart, som jag använder på somrarna, eftersom den får plats i min cykelkorg.
Nu är ju Kånken väldigt populär igen bland ungdomarna och den finns i alla möjliga färger. Det finns ex. en knallgul, som jag tycker är väldigt läcker. Fast skulle jag köpa en till mig själv, skulle det bli en mörkblå med bruna axelremmar och handtag, som heter ’retro’.

Ha en mysig fredagskväll <3

 

 

 

5 kommentarer

  1. Ditte

    Trist med så dåligt kundbemötande. Om sså varit möjligt hade jag npg gått till en annan affär. Men ibland orkar man bara inte ”ställa till det”. Men många anställda i butiker vet inte vad god ton och service är. Trist!
    Har också haft ett par Kånken och barnen likaså, när de var små.
    Önskar dig en fin kväll!
    Kramar!

  2. Marja Granqvist (inläggsförfattare)

    Jag tycker det är ganska ovanligt nu för tiden med ett så nonchalant bemötande. Tyvärr hade Utebutiken slut på svarta Kånken… annars hade jag köpt den där och där fick jag ett fantastiskt proffsigt bemötande härom dagen. Så nästa gång blir det Utebutiken.
    Ha en trevlig helg! Kram

  3. Terttu

    Hej Marja!
    Bra bemötande gör mycket. Speciellt i affärssammanhang. Det finns fortfarande personal, som skulle behöva utbildning i ämnet. Jag förstår din reaktion.
    God Natt! Kram! Terttu

  4. Maria

    Jag har själv varit med om liknande bemötande i affärer vilken tar bort hela köpupplevelsen tyvärr. Jag köpte dock en kånken och en kånken mini (till minstingen) på wassens.se och vi bägge är väldigt nöjda. På min var inte färgen som jag hade önskat mig, men de bytte till en annan utan några som helst problem. Rekomenderas!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.