Marja

Den långa resan.

Inte titta upp…

I kväll har jag varit och besökt en person på sjukhusets hotell Björken. Där bor patienter som kommer till NUS från hela länet för undersökningar, strålbehandlingar och operationer m.m. Förr var det en liten grå klump, men nu har man byggt till två vingar och byggt upp till sju våningar. Det finns restaurang/ kafé och en liten kiosk vid receptionen. Bussgatan skiljer hotellet från sjukhuset och patienterna blir, vid behov, ledsagade till och från sina bokade tider.

En kusin till min kompis hade kommit till Umeå från Haparanda för en ögonoperation och jag hade lovat att se till att hon hade det bra. Vi hade aldrig träffats förr och det var lite speciellt att ses, för hon fick inte titta upp eller rakt fram, utan skulle hålla ögonen riktade neråt. Hon hade opererats i morse och fått gas insprutat i ena ögat för att laga ett hål i näthinnan. För övrigt var hon pigg och hade inte ont.

Vi gick ner till restaurangen och åt middag tillsammans och satt bredvid varandra och åt och pratade så hon inte skulle frestas att titta upp. Det gick hur bra som helst. Jag skulle nog tycka att det skulle vara svårt att komma ihåg att i.n.t.e. titta upp och sa att jag skulle ta på mig en keps och dra ner den ganska långt för att påminna mig om att inte titta upp. Det tyckte hon var en bra idé, det skulle hon prova.

Det var riktigt trevligt och så fick jag prata finska. Jag fick en inbjudan att komma och hälsa på i sommar när jag är uppe i det blå huset, så hon får se hur jag ser ut.

Ha en lugn onsdagsnatt <3

helabuketten

4 kommentarer

• Marja Granqvist (inläggsförfattare)

Ja, det var trevligt och vi kom bra överens. Ja, jag är tvåspråkig, fast min finska är lite stel eftersom jag inte pratar det så ofta nu för tiden. Oftast bara när jag far till Finland på sommaren. Förr hade jag ett par arbetskamrater som jag kunde prata finska med. 🙂

1. Ditte

Så trevligt att få besök av dig när man befinner sig så långt hemifrån och jag förstår att ditt besök blev uppskattat. Så bra att du också fick möjligheten att tala finsak för när man inte omges av ett språk är det lätt att det blir lite ringrostigt.
    Din kepsidé var toppen och komer säkert att hjälpa till var blicken skall vara.
    Kramar och tankar till dig.

• Marja Granqvist (inläggsförfattare)

Tack Ditte! Jag blev så förvånad att hon var så pigg… men vi hade mycket att prata om och så fick vi ju middagssällskap av varandra. 🙂 Kram! 🙂