Utredningen om avståndsbaserad vägslitageskatt för tunga lastbilar
Senaste tiden har det skrivits och tyckts mycket om ”Utredning om avståndsbaserad vägslitageskatt för tunga lastbilar”.
Kort sammanfattat är tanken med utredningen att jobba mot:
* Den tunga trafiken ska i högre grad bära sina egna kostnader inom samhällsekonomin.
* Främja miljömålen där alternativ till lastbilstransport finns, styra över till mer miljövänliga transporter (tåg, eller ännu miljövänligare lastbilar tex).
Inget som helst konstigt med detta och den som vill grotta ned sig kan följa länken.
Att miljön behöver all hjälp den kan få är ingen hemlighet. Så även att våra vägar som är på sina ställen rent usla. Men med våra avstånd behöver vi våra transporter här i glesbygden, men den tanken finns med i direktivet (geografisk differentiering) och som jag hoppas att utredningen följer.
Till saken hör även att utredningen har på sig att redovisa sitt resultat senast den 9:e december, men mig veterligen har inget kommit på bordet och det jag har läst mig till är att de EV. kommer att begära förlängd tid.
Men nu kommer det roliga.
På nätet, i radio och TV har det börjats skrivas listor, startats uppror, skrivits blogginlägg, och den politiska oppositionen skriker rakt ut om ”KILOMETERSKATTEN” som kommer att ta död på Norrland.
För ett par veckor sedan hade vi Sossar i Vilhelmina besök av en av våra västerbottniska regeringsföreträdare, Jamal Mouneimne som berättade för oss vad som var på gång inom regeringen. Men vi hade även fått chans att i förväg ställa frågor om regeringens politik som han svarade på. Den sk ”kilometerskatten” var en av dem. Svaret blev att det är en utredning SOM PÅGÅR och att det inte kommit några som helst förslag ännu. Den ”Kilometerskatt” som det skrivs om är sålunda INGET förslag från regeringen utan kommer från helt annat håll. Sedan får var och en gissa själv, alt. följa mina länkar om ni orkar det.
Själv lyckas jag inte finna upphovet och beräkningen till ”26 kr/mil” i kilometerskatt var den kommer ifrån, men skulle gärna vilja se den. Det finns naturligtvis krafter i vårt samhälle som inte vill se en kilometerskatt och de har varit snabba på att agera. Sedan om man trycker på rätt knappar så startar upproren som rullar på helt okritiskt av sig själva.
En ”landsbygdsskatt” har Svenskt näringsliv marknadsförts detta som. Hm? Ska man tro direktivet så är det på ställena där det finns alternativ till lastbil som isf kommer att ”drabbas” av denna skatt. Och det är inte landsbygden. Här finns inga alternativ. Det är transporterna i stadsregionerna som kommer att drabbas.
Och då den dagen kommer att det finns ett förslag att ta ställning till ska iaf jag göra det, men inte har jag tänkt springa andras ärenden i förväg likt en Centerkvinna som skrev att kilometerskatten var ett ”skarpt förslag”. Jag påtalade detta för henne via en kommentar, men vid skrivandets stund har vare sig kommentar eller något annat synts till vilket jag tycker är dåligt.
Senaste kommentarerna