Petter Nilsson(SD)

Militärtjänstgöring i Syrien är nu skäl för skydd i Sverige!

Migrationsverket skapar nya kryphål, och gör det möjligt för fler att komma in i Sverige.
Helt absurt. Vi behöver få fler att åka hem.

12 kommentarer

  1. Jonsson

    Ett förslag som legat i säck (EU) innan det kom i påse (Mig-verket). Om det nu pågår urskillningslöst våld i flera syriska regioner, då ska männen söka sig till Europa!? Kvinnor och barn får uthärda våldet på plats. Det är inte sånt här som EU ska ägna sig åt. Det finns en paragraf i Utlänningslagen som kan användas eftersom Sverige inte mäktar med fler asylsökande. I flera svenska regioner är det våldsamt sedan länge…

  2. Brorson

    Var det inte samma rättschef på Migrationsverket som 2014 bestämde att alla asylsökande från Syrien skulle få permanent uppehållstillstånd (PUT) direkt? Om det gick till på det viset kan jag förstå varför SD vill avskaffa de PUT. Själv anser jag dock att PUT behövs som en extra tröskel och prövotid innan man kan bli svensk medborgare. Denna min ståndpunkt förutsätter dock att man har haft tillfälligt uppehållstillstånd under flera år innan man ens får ansöka om PUT.

    Redan för tio år sedan klagade den nuvarande justitieminister Morgan Johansson på att det går för fort att bli svensk medborgare. Han klagade uttryckligen på att många brottslingar hinner bli medborgare, vilket medför att de inte kan utvisas, innan de grips och blir dömda. Redan för tio år sedan insåg Morgan att detta är ett problem, men har fortfarande inte gjort något åt problemet. Han fick ju en kraftig utskällning inifrån sitt eget parti.

    Intressant att Migrationsverkets rättschef inte, vet vilken part som är angripare i Syrien, regeringen eller de utländska terrorister, som försökt grunda ett kalifat i landet. Det är varje mans(i många länder även varje kvinnas) plikt att försvara sitt land mot angripare. Detta rättfärdigar inte krigsförbrytelser mot angriparna eller de delar av civilbefolkningen, som eventuellt tvingade därtill, stödjer angriparna.

    Att en soldat, som får order att själv begå en krigsförbrytelse, deserterar och kanske söker asyl i ett annat land, kan jag ha förståelse för. Men på Migrationsverket låter det som om enbart deltagande i kriget på regeringssidan skulle vara en medverkan till krigsförbrytelse, och att därför all militärtjänst på den syriska regeringssidan skulle vara ett asylskäl i Sverige.

    Det är ju deltagande på terroristernas sida, som är ett brott – dock inte enligt svensk lag, förrän helt nyligen. Den syriska regeringen må vara en avskyvärd diktatur med blod på sina händer, men även människor som lever i en diktatur har rätt till den egna statens skydd mot terrorismen, och kan då också vara skyldig att hjälpa staten med detta försvar genom att göra militärtjänst.

    Vem ska befria Syrien från de terrorister, som fortfarande håller delar av landet, om inte landets egna unga män? Att ge asyl åt desertörer, som saknar asylskäl, är att hjälpa fienden. Varför stödde vi, som var medlemmar i den svenska FNL-rörelsen, amerikanska krigsvägrare under Vietnamkriget? Jo, därför att vi såg USA sm angripare i Vietnam och FNL och DRV (Nordvietnam) som försvarare av sitt eget land.

    Åtminstone jag själv var fullt medveten om att DRV var en kommunistisk diktatur, vilket hela Vietnam är idag. Varje folk har rätt till sitt eget land, nämligen. Och därför ställer man upp för sitt land – även om det finns anledning till allvarlig kritik mot landets lagliga och internationellt erkända regering.

  3. NN

    När nu gymnasieamnestin inte fungerar för permanenta uppehållstillstånd med möjlighet till anhöriginvandring, uppstår nya asylskäl. Globalisterna arbetar hårt för ”en ny värdlskordning”. Man baxnar!

  4. Basic Rules

    Nu förväntar jag mig en massinvasion från hela världen, inget land går fritt numera.
    Sverige har blivit ett rövhål !

  5. Brorson

    ”Militärtjänstgöring i Syrien är nu en generell grund för skydd”, enligt Migrationsverket i Sverige. Bakgrunden är ett konkret fallavseende en värnpliktig som fått uppskov med sin värnplikttjänstgöring för universitetsstudier, men sedan inte inställt sig för tjänstgöring utan flytt till Tyskland och sökt asyl där 2016, med motivering att han inte ville delta i inbördeskriget. Obs att inbördeskriget vid den tidpunkten inte längre enbart var en strid mellan olika politiska fraktioner i Syrien, eftersom Islamiska staten då hade utropats.

    Fallet kom efter överklagande att hamna i Förvaltningsrätten i Hannover, som sökte vägledning från EU-domstolen, som hade att tolka gällande EU-direktiv. EU-domstolen har i sin slutkläm skrivit: ”Artikel 9.2 e i direktiv 2011/95, jämförd med artikel 9.3 i samma direktiv, ska tolkas så, att förekomsten av ett samband mellan å ena sidan de grunder som anges i artikel 2 d och i artikel 10 i samma direktiv, och å andra sidan de åtal eller straff för vägran att utföra militärtjänst, som avses i artikel 9.2 e i nämnda direktiv, inte kan anses styrkt enbart på grund av att dessa åtal och straff har samband med denna vägran. Det föreligger emellertid en stark presumtion för att vägran att fullgöra militärtjänsten under sådana omständigheter som anges i artikel 9.2 e i samma direktiv har samband med ett av de fem skäl som anges i artikel 10 i direktivet. Det ankommer på de behöriga nationella myndigheterna att mot bakgrund av samtliga ifrågavarande omständigheter kontrollera om detta samband är sannolikt.”

    EU-domstolen har alltså understrukit vikten av en noggrann prövning av samtliga relevanta faktorer i det enskilda fallet. Vilket för mig framstår som väldigt krångligt, men likväl som rena motsatsen till vad det svenska Migrationsverket har skrivit. Individuell och generell är inte samma sak.

  6. Brorson

    Som jag skrev i min första kommentar i den här tråden, misstänker jag att rättschefen Carl Bexelius, som står bakom Migrationsverkets tolkning av EU-domstolens vägledning i fallet med den syriske värnpliktsvägraren, var rättschef även 2014, när rättschefen bestämde att alla flyktingar från Syrien skulle ha permanenta uppehållstillstånd.

    Vilket är syftet med den här massimporten av unga män, som blev följden av beslutet 2014 och kommer att bli följden av feltolkningen av EU-domstolens vägledning? Jag uppmanar dig, som läser detta, att även läsa SCB:s befolkningsstatistik för Sverige under det två senaste decennierna: födelseöverskott, migrationsöverskott och könsfördelning.

    2004 blev vi 8 miljoner.
    2015 blev vi 9 miljoner
    2020 är vi redan 10,3 miljoner och kommer att vara minst 10,5 miljoner vid årets slut.
    Före 2014 hade vi ett svagt kvinnoöverskott, vilket ter sig naturligt med kvinnors längre medellivslängd. sedan 2015 har vi ett mycket kraftigt mansöverskott, som bara ökar och ökar. Är det resultatet av en medveten politik?

    Under perioden 2000 – 2020 har vi haft två mycket kraftiga ökningar av invandringen, då kurvorna pekar rakt uppåt, nämligen 2005, då vi fick en ny utlänningslag, som Mp hade drivit igenom, och 2015

    • NN

      Den ojämna könsfördelningen i landet kommer att accelerera i linje med NWO; Den nya världsordningen, tyvärr! Och en stor befolkning innebär stor påfrestning på miljön och en ”utmaning” för alla oss skattebetalare!

  7. Brorson

    P.g.a. problem med klipp- och klistrafunktionen på min dator, kom samma text att upprepas så gånger, varför jag måste be Petter att ta bort kommentar 5. Allt sägs ju i den betydligt kortare kommentar 6, som jag hoppas att många bloggläsare läser och funderar över.

    Det är inte alls ovanligt att flyktingaktivister, till vilka Migrationsverkets rättschef tydligen också måste räknas utnyttjar svårigheterna för personer som saknar vana att läsa och första långa och invecklade juridiska texter till desinformation om vad som egentligen sägs.

    Efter en lång, lång, lång genomgång av tänkta fall, där en värnspliktsvägare eventuellt har rätt till asyl, landar EU-domstolen likväl i slutsatsen att det inte finns någon generell rätt till asyl ens för värnpliktsvägrare från Syrien, utan att varje individuellt fall måste prövas. Tvärtemot vad svenska Migrationsverket påstår.

    En annan sak är att man tar sig för pannan över vad som EU-domstolen kräver av de nationella migrationsmyndigheterna. För att utreda alla omständigheter, som eventuellt kan ge rätt till asyl, kan en tjänsteman på en migrationsmyndighet behöva arbeta med samma ärende åtta timmar om dagen under flera dagar och kanske flera veckor. Det är naturligtvis omöjligt och resultatet kan bli att asyl beviljas slentrianmässigt och utan laglig grund enligt gällande EU-direktiv.

    Till all lycka skriver dock EU-domstolen att det är den asylsökandes skyldighet att visa att de omständigheter, som han åberopar som skäl för asyl, verkligen stämmer, såsom att uppge sin rätta identitet, varifrån man kommer och resväg till EU. Vilket inte krävs för asyl i Sverige…

  8. Tänkare

    ”Deep State” är ett begrepp som av traditionella media, både i USA och Sverige sagts handla om en konspirationsteori. inget kunde vara mera fel, och om Trumph fått sitta kvar i fyra år till och hunnit byta ut större delar av administrationen till ”sitt folk” hade nog traditionella media börjat prata om Deep State på grund av för många republikaner i administrationen. Deep State är inget konstigt, utan finns i alla länder och hindrar ofta en ny regering av annan politisk inställning att med kraft införa sin politik de första åren. Men Deep State är därför oftast odemokratisk, men också intressant, då väl inarbetade regeringar visar sin innersta agenda där, dvs den del av agendan som de inte vill visa befolkningen i gemen. När det gäller migrationen, tyder sådana här saker på att sittande (och flera föregående) regeringar egentligen inte vill minska migrationen, och därför medvetet låter jurister och andra försvåra avvisningar och utdela svenska medborgarskap genom att ange ett ökande antal olika ”humanitära skäl”. I kontrast, står de under många decennier ökande försämringarna av äldrevård och LSS mm, där regeringarna skyller på tjänstemän och kommuner och andra underställda mm, men där man naturligtvis kan misstänka att besparingarna innerst inne är de som regeringen önskar sig. men om t.ex. SD skulle komma i regering skulle det ta lång tid innan de nämnda delarna skulle börja skötas i den riktning SD-regeringen skulle önska, först ska chefer ersättas, och sedan deras underställda och sen underchefernas underställda osv.

  9. Jonsson

    Migrationsverket vill alltså i framtiden undgå granskning av Mänskliga-rättighets-domstolen (Europadomstolen)?
    Därför vill Bexelius ge generella tillstånd…
    Sverigebilden får inte skadas (d v s humanitär stormakt-psykosen).

    • Brorson

      EU-domstolen är inte samma domstol som Europadomstolen, som behandlar klagomål från privatpersoner mot europeiska stater för brott mot Europakonventionen till skydd för mänskliga rättigheter, som är en utvidgning av FN-deklarationen om mänskliga rättigheter.

      EU-domstolen övervakar efterlevnaden av EU:s interna regelverk, som bara gäller inom EU. Och möjligen även inom EES-länderna (bl.a. Norge och Island), men det vet jag inte säkert.

      Europakonventionen gäller inom alla europeiska stater, även Ryssland, men inte i andra världsdelar, med undantag för den asiatiska delen av Ryssland. Googla på ”Europakonventionen”, så får du veta vilka rättigheter du har.

      Det aktuella fallet med en syrisk värnpliktsvägrare var ingen dom i det asylärendet, utan en vägledning för de nationella domstolarna inom EU hur ett EU-direktiv ska tolkas. Mannens eventuella rätt till asyl i Tyskland har, såvitt jag vet, ännu inte avgjorts av någon domstol. Det måste fortfarande anses osäkert om han kommer att få asyl.

      Och även om han får det, kommer den tyska domen inte att ha någon verkan som prejudikat i Sverige. Vad som gäller som prejudikat i Sverige avgörs av den svenska Migrationsöverdomstolen, men först sedan ett liknande ärende har överklagats dit. Men Bexelius har utan tillgång till någon prejudiserande dom i Sverige givit sig själv rätt. Det finns nog anledning att hålla ögonen på vad som händer på den här fronten i Sverige.

  10. Jonsson

    Regeringen (som dom kallar sig) gör som dom vill ändå, i det tysta, idag skickade man förslag på ändringar i Migrationskommitténs betänkande. Förändringar som önskas träda i kraft till sommaren (regeringen.se).

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.