Petter Nilsson(SD)

Ej rån när 14-åring fråntogs skor av gäng.

14-åringen uppgav att han och en jämnårig kamrat stod och väntade på bussen i Kalmar den 24 oktober 2020 när det kom fram tre okända äldre killar. En av killarna sa åt honom att han skulle sätta sig ned och frågade sedan vilken skostorlek han hade. Därefter ombads pojken att ta av sig skorna, vilket han gjorde. Han lämnade sedan över skorna till killen som frågat. Samma kille tog kort på målsägandens bankkort och uttalade att någon skulle komma hem till honom om han kontaktade polisen.

Den åtalade 16-åringen vidgick att han befunnit sig på platsen och bekräftade i stort det händelseförlopp som målsäganden beskrivit.

Hovrätten noterar inledningsvis att åklagaren inte ens påstått att något våld eller hot förekommit. De tilltalades påstådda handlande – att omringa pojken samt uppmana honom att ta av sig skorna – har enligt domstolen inte utgjort ett sådant hot som omfattas av straffbestämmelsen.

Inte heller åklagarens försök att hänvisa till utpressning som tillämplig gillades.

Med avseende på åtalet om övergrepp i rättssak anmärker hovrätten att målsäganden pekat ut 16-åringen medan målsägandens vän pekat ut 17-åringen. Mot bakgrund av detta är det inte ställt bortom rimligt tvivel att 16-åringen begått gärningen. Båda gärningsmän, ska sägas, är av utländsk härkomst.

Mer i ämnet går att läsa i Dagens Juridik.

Det här är ändå väldigt anmärkningsvärt. Hovrätten gör alltså bedömningen att det inte är tillräckligt hotfullt.
Frågan är ju om man verkligen har så verklighetsfrånskild bild av det som inträffat. Du som förälder har köpt in ett par fina skor åt ditt barn. Barnet berövas av skorna av ett gäng, tvingas gå hem i strumplästen.

Rättssystemet anser det inte vara ett rån i lagens mening. Då gäller det klargöra lagstiftningen så att den inte lämnar så pass stort utrymme för tolkning.

21 kommentarer

  1. Lars

    Problemet för mig som allmänhet är: När kan jag gå någorlunda säker på gatan? Och som förälder: Kan mina barn gå ute över huvud taget? Grejen är ju ännu värre egentligen då man ju raskt inser att det nu inte över huvud taget finns nån som helst vits att anmäla sånt här, dvs statistiken blir bra men verkligheten en katastrof vad gäller att alls vistas tryggt på gatan, egentligen ett sorts utegångsförbud för vanligt folk och deras barn. Och törs föräldrar låta sina barn gå till skolan, eller måste man skjutsa dem med bil? För kollektivtrafik är ju också en risk vad gäller överfall på vägen mellan bussen och skolan eller hemmet och skolan. En förskräcklig samhällsutveckling!!!

    • arbetare

      Det är ju på skolan de flesta ungdomsrån sker .

      Alla ”svenskfödda” elever i mitt barnbarns högstadieklass hade varit med om något liknande enligt en undersökning man gjorde på samhällskunskapen i våras , antingen hade de blivit rånade eller så hade rånförsöket avbrutits då någon / några andra kommit .

      Alla .

      Och så upprörs folk över att så många ungdomar säger sig sympatisera med SD och AFS .

    • Kim

      Du tänker som gamla Sovjet eller Kina? Hmmm… Tror inte riktigt det…

      Antar att du saknar det nationalsocialistiska sättet att lösa frågorna?

      • Basic Rules

        Du är säkert socialist av något slag och du verkar sakna just national Socialismen !
        Det som förenar Socialismens olika grenar är just tron på totalitära samhället.

    • arbetare

      Vi betalar till och med utländska kriminella för att komma hit till Sverige och gruppvåldta unga flickor .
      https://www.expressen.se/kvallsposten/valdtaktsdomd-bedomdes–felaktigt-far-840-000-/

      Detta samtidigt som fattigpensionärer slängs ut på gatan efter ett långt arbetsliv , sjukvården går på knäna och polisen ska spara en halv miljard .

      Oavsett hur hjärntvättad man är så kan det väl inte kännas häftigt att betala skatt om skattepengarna ska gå till sånt här …..

  2. arbetare

    Adeln har privilegier som inte vanligt folk har , däribland straffrihet .

    Smart planerat av hovrätten att genom detta beslut minska antalet framtida anmälningar och därmed kanske förbättra polisens och rättsväsendets urusla uppklarningsstatistik utan att själva behöva göra något så jobbigt som att försöka göra något åt den skenande brottsligheten .

  3. Marko

    Det behövs inte bara ändringar i lagstiftningen även dom som praktiserar detta i våra domstolar behöver bytas ut

  4. Brorson

    Det behövs en rejäl upprensning i det svenska domstolsträsket. Vi måste ha domare som följer lagen. Och vi måste ha lagar, som domstolarna kan följa. Det brister alltså i båda ändar, både juristdomarnas kompetens och lagstiftningen. Dessutom behövs en omorganisation av rättsväsendet. Brottmålsdomstolarna måste skiljas från affärsjuridik och skilsmässor, som bör ha en egen domstolsorganisation.

    Det finns idag i huvudsak två domstolstyper, de allmänna domstolarna (tingsrätt, hovrätt. Högsta domstolen) och de allmänna förvaltningsdomstolarna (förvaltningsrätt, kammarrätt, Högsta förvaltningsrätten). Parterna i förvaltningsdomstolarna är alltid en enskild mot en myndighet, medan partsställningen i de allmänna domstolarna är en enskild mot en åklagare (brottmål) eller två enskilda (exempelvis tolkning av ett affärsavtal) och i vissa fall en enskild mot en myndighet (enligt ärendelagen, vilket är ett förenklat och rättsosäkert förfarande, som borde flyttas till förvaltningsdomstolarna – under full rättssäkerhet där).

    Enligt min mening behövs särskilda affärsdomstolar, som dömer förutom i mål mellan en säljare (ofta ett bolag) och en köpare (ett annat företag eller en privatperson), även i mål mellan privatpersoner (såsom bodelning vid skilsmässor). De allmänna domstolarna skulle därmed bli rena brottmålsdomstolar, som utmäter straff för den som begått brott, alltså beslutar om negativa konsekvenser för den dömde, utan att detta maskeras som vård mot någon sjukdom. Majoriteten av svenska brottmålsjurister verkar tro att brott är en sjukdom – även i de fall brottet är en adekvat handling sett ur brottslingens synvinkel. Att få nya skor helt gratis är väl ingen sjukdom?

    Förvaltningsdomstolarna bör alltså som nu fastställa gynnande eller missgynnande myndighetsbeslut, som inte är straff för en brottslig handling, såsom påförande av skatt (ett missgynnande beslut) eller erhållande av bidrag (ett gynnande beslut). Uppehållstillstånd för en flykting är naturligtvis också ett gynnande beslut, varför det är en i grunden bra ordning att vissa förvaltningsdomstolar också fungerar som migrationsdomstolar. Avslag på en asylansökan, därför att den sökande saknar asylskäl, är självfallet inget straff för något brott, vilket brottmålsdomstolarna verkar tro.

    Varför döms utländska brottslingar till lindrigare straff, om de även döms till utvisning efter avtjänat straff? Det är förstås en god tanke att dessa individer inte ska uppta fängelseplatser i Sverige i onödan, men varför inte hyra fängelseplatser i deras hemländer – till en dagkostnad som är en bråkdel av vad en fängelseplats i Sverige kostar – och låta dem sitta där länge?

    Ett tvångsomhändertagande av en ung brottsling enligt LVU, vilket förvaltningsrätten beslutar efter ansökan från socialtjänsten, är i teorin ett gynnande beslut, men används i stället för straff, t. o. m. för personer som har fyllt 15 år och är straffmyndiga. Enligt min mening bör straffbarhetåldern sänkas till 10 år. Tvångsvård enligt LVU är i teorin för den unges eget bästa – och inte alls för att skydda samhället och allmänheten.

    LVU-lagen måste ändras, så att unga brottslingar inte får vårdas enligt LVU, som därmed bara ska användas för icke-kriminella ungdomar, som av någon orsak inte kan få nödvändig vård i det egna hemmet. Därför behövs särskilda ungdomsfängelser.

  5. Brorson

    M vill inom många politikområden har mer av allting, i stället för mer av det som är bra och mindre eller inget alls av det som är dåligt. Men kan mer av allting verkligen förenas med mindre skatt? Johan Forsell, M, skrev ett i huvudsak mycket bra inlägg på DN 15 juli, där han bl.a. föreslår både sänkt straffbarhetsålder (bra!), utan att nämna någon ny åldersgräns (mitt förslag 10 år), och särskilda ungdomsfängelser (bra!), men bara för de grövsta unga brottslingarna (varför inte för alla?).

    Dessutom vill han ha fler LVU-omhändertaganden och rätt för åklagare att ta beslut om omedelbart omhändertagande enligt LVU. Detta är enligt min mening dåliga förslag. Forsell vet antagligen inte hur det går till idag. LVU är alltså till för att skydda den unge själv, inte för att skydda samhället eller allmänheten. Om en polis påträffar en ungdom, som är så drogpåverkan så att ett omedelbart omhändertagande krävs, tas den unge i förvar av polisen, som kontaktar socialjouren, varefter ett ordförandebeslut (av socialchefen + socialnämndens ordförande, eller jourhavande ersättare för dem) om omedelbart tvångsomhändertagande tas inom någon timme.

    Beslutet ska sedan fastställas av förvaltningsrätten inom fyra dagar .Jag har själv många gånger deltagit i sådana beslut .Åklagaren ska besluta om häktning, vilket förutsätter misstanke att den unge har begått ett brott. Enligt uppgift ska det nu finnas särskilda ungdomshäkten, där de unga brottsmisstänktas särskilda behov, t.ex. av skolgång tillgodoses. Vilket är bra. Men varför då begränsa häktningstiden för unga misstänkta till tre månader,, som regeringen har beslutat, samtidigt som ungdomsbrottsligheten har svällt över alla breddar?

    Den enligt LVU tvångsomhändertagna ungdomen placeras sedan antingen i ett familjehem på kommunens bekostnad eller i ett HVB-hem, som drivs av staten på kommunens bekostnad. Många HVB-platser har under senare år varit upptagna av unga ensamkommande män, som har ljugit om sin ålder. Vilket har gjort HVB–hemmen till ett lukrativt mål för den illegala droghandeln. Är M beredda att öka på anslagen till socialtjänsten – och om så behövs höja kommunalskatten – för att HVB-hemmen i ännu större utsträckning än idag ska användas som fängelser?

    Detta är alltså ett argument för att det behövs särskilda ungdomsfängelser för ALLA ungdomar, som har begått brott. Att staten måste sluta vältra över kostnaderna för brottsligheten och kriminalvården på kommunerna och socialtjänsten. Det andra argumentet är det pris som betalas av icke-kriminella ungdomar, som är så illa ute att de inte kan få nödvändig vård i det egna hemmet, och inte ens i ett familjehem, får betala.

    När de ”vårdas” tillsammans med illegala invandrare och brottslingar, av personal, som är rädda för de intagna, på anstalter som ser ut som och i praktiken är fängelser, och där knarket flödar? Och där våldtäktsoffer i nedre tonåren tjänar som gratishoror till de unga männen…

    Detta är ett resultat av den ”filosfi”, som bestämmer synen på brott och straff i Sverige: att brott är en sjukdom och brottslingarna är vårdbehövande sjuklingar, som det är mer synd om än om brottsoffren.

  6. Kenth

    Polisen söker stora brott som ger rubriker och helst mord.
    Småbrott som sker i utkanten bryr de sig inte alls om.
    Polisanmäles ett sånt brott kommer ett svar efter nån vecka
    att det är nedlagt i brist på bevis. Likadant blev det då ett par
    bilar fick sina rutor inkastade…man kände sig besvärlig som efter
    40minuter kom fram till en trött människa som skulle ta anmälan.
    Till råga på allt prata människan skånska och visste noll om våra
    ortsnamn häruppe i norr.

  7. Brorson

    Ingen verr ha något att invända mot min ståndpunkt att det behövs särskilda ungdomsfängelser och att de ska vara för alla ungdomar, som har begått brott, och inte bara för de värsta unga brottslingarna. En väntad invändning hade annars varit de evinnerliga påståendena att det är fel att sätta barn i fängelse.

    Mitt svar är att bland det sämsta med Sverige är förljugenheten, att kalla saker för något annat än de är. Ungdomsfängelser finns redan, men de kallas något annat. Det finns inte ens en nedre åldersgräns för hur små barn, som får sitta där. Nyligen läste vi om en femåring, som inte ens hade begått något brott, som hade rymt från ett ungdomsfängelse och drunknat.

    Att det är fängelser döljs, med att även barn och ungdomar, som inte har , begått något brott , döms till denna form av ”vård”. Jag vet, eftersom jag själv har varit med och dömt. Om ungen är för ung (under tolv år) för att höras i rätten, förs ungens talan av en advokat, som säger ”Som barnets ställföreträdare yrkar jag bifall till placeringen Det är ju för barnets bästa”. Lagstiftaren har alltså försökt ge sken av att det är två jämlika parter, som får lägga fram syn på saken i rätten.

    Nåja. Ibland måste barn och unga, som inte har begått något brott, tvångsomhändertas, men de ska inte vara sällskap åt kriminella. Därför behövs särskilda ungdomsfängelser, och de ska naturligtvis vara så inrättade att ungas behov med hänsyn till ålder och mognad kan tillgodoses.

    • Lars

      Nej, jag har inget att invända. HVB-hem mm förvärrar situationen, går lätt att rymma ifrån -det har ju praktiken utvisat, och begå nya brott, dessutom drabbas ju som du säger ungdomar som inte är kriminella men är påHVB-hem för andra problem, och nåt måste göras…

      • Brorson

        En invändning mot särskilda ungdomsfängelser är risken att äldre ungdomar lär upp yngre. om man tror sig kunna lösa det problemet med att blanda kriminella och icke-kriminella i samma anstalter, bortser man från risken att de kriminella lär upp dem, som inte tidigare har begått brott. Det är en stor risk att de icke-kriminella börjar identifiera sig själva som (blivande) brottslingar.

        En ledarskribent på Aftonbladet har raljerat med förslaget om ungdomsfängelser med frågor om det ska vara särskild inredning och om de unga brottslingarna får ta med sig teddybjörnar och andra gosedjur, i cellerna. Mitt svar är varför inte, om man kan vara säker på att ce inte har gömt vassa föremål i gosedjuren. Så vitt jag vet får t.o.m. vuxna fångar ha enstaka, ofarligal ägodelar i cellerna.

        I stället för att raljera och göra sig löjlig, borde alla som kommentera förslaget om ungdomsfängelser, bidra till en saklig debatt hur dessa fängelser ska skilja sig från vuxen-fängelser, och inte minst hur ett effektivt rymningsskydd ska kombineras med de ungas speciella behov, som givetvis är olika mellan olika åldrar. Det torde behövas skilda avdelningar för olika åldringar och också hur allvarliga brott de har begått, just för att förhindra att de mer avancerade lär upp de mindre avancerade.

        Hur mycket föräldranärvaro? En ganska stor del av ungdomar, som har placerats på HVB-hem, har tvångsomhändertagits för att föräldrarna har en negativ påverkan på sina barn, i värsta fall har misshandlat eller sexuellt utnyttjat sina barn. Så kan väl ha varit fallet även för en del kriminella ungdomar, men inte alltid. Föräldrarna kan vara hur bra som helst, men har inte lyckats stå emot de kriminella gängens påverkan.

  8. Brorson

    Sign arbetare har skrivit att Sverige betalar utländska kriminella för att komma hit och våldta unga kvinnor, och hänvisar till ett reportage i Kvällsposten. Om inte KvP har missförstått något, har man svårt att tro att det är sant att Högsta domstolen har beviljat resning – med följd att den grovt kriminella våldtäktsmannen har fått ett skadestånd på 840.000 kr för felaktig (?) dom.

    Om domen verkligen var felaktig och han lidit någon skada därav borde skadeståndet har varit högst 50.000 kr. Hur mycket får våldtäktsoffer? Har våldtäktsmannen ö.h.t drabbats av någon förlorad inkomst av hederligt arbete? Men HD har uppenbarligen satt sig över lagen. För så här står det i Rättegångsbalken 58 kap 2 p 4, att resning får beviljas:

    ”om någon omständighet eller något bevis, som inte tidigare har förebringats, åberopas och dess förebringande sannolikt skulle ha lett till att den tilltalade frikänts eller till att brottet hänförts under en mildare straffbestämmelse än den som tillämpats eller om det, med hänsyn till vad sålunda åberopas och i övrigt förekommer, finns synnerliga skäl att på nytt pröva frågan om den tilltalade har förövat det brott, för vilket han dömts”

    För det första hade födelsebeviset, som skulle styrka lägre ålder en den fastställda förebringats i hovrätten, som dock menade att dokumentet ifråga inte dög som bevis för den saken.

    För det andra hade det inte framkommit synnerliga skäl (i praktiken inga skäl alls) för att på nytt pröva om mannen förövat de brott, som han dömts för. Ändå beviljades han en ny rättegång, vilket är innebörden i ordet resning. Men KvP skriver inget om att en ny rättegång har hållits. Mannen verkar alltså ha beviljats skadeståndet utan att någon ny rättegång visat att domen var felaktig. Och om den var det har felet legat i påföljdsfrågan och inte i skuldfrågan. Det är normalt Justitiekanslern (JK) som beslutar om skadestånden för staten.

    Jag skrev i början av detta kommentarsfält att det behövs en upprensning i det svenska domstolststräsket, och tydligen måste det börja med HD. Men det är lättare sagt än gjort, eftersom domstolarna ska vara självständiga mot politiken. Svenska politiker kräver att Polen ska uteslutas ur EU, eftersom den polska regeringen vill utnämna domare, vilket anses äventyra rättsväsendets självständighet, vilket anses hota demokratin. Finns det idag något enda EU-land, där regeringen tillsätter domare? Väldigt få svenskar känner till det landets namn, men landets namn är Sverige …

    HD har tidigare kritiserats för att på ett alltför vidlyftigt sätt visa sin självständighet genom att bryta mot de lagar, som politiken (riksdagen) har stiftat. HD har också beskyllts för ”aktivism”, d.v.s driva sin egen politiska agenda, som att döma även av andra rättsfall från HD går ut på att brottslingar är vårdbehövande sjuklingar, som det är mer synd om än om brottsoffren. Vilket var en vanligare åsikt bland politiker, när nuvarande HD-domare utnämndes, än idag.

  9. arbetare

    Här har vi en helt vanlig dag på en helt vanlig svensk skola :
    https://samnytt.se/video-gang-stampar-ensam-pojke-knulla-han-bre/

    Liknande saker har hänt gång på gång här på Umeås skolor utan någon som helst påföljd .

    Varför görs aldrig något åt överfall och förnedringsrån på svenska skolbarn ?
    Är inte alla lika mycket värda eller gäller dessa fina ord inte elever med vit hudfärg ?

    ”Enligt skollagen ska alla elever tillförsäkras en trygg och stödjande skolmiljö.”
    https://www.skolverket.se/skolutveckling/leda-och-organisera-skolan/vardegrund-och-arbetsmiljo/framja-trygghet-och-studiero

  10. Brorson

    Som jag skrivit här ovanför behövs en upprensning i domstolsträsket. Det behövs även en upprensning i advokat-träsket. Advokaten,, som fixat skadestånd på 840.000 kr till den unge våldtäktsmannen, torde även ha fixat ett arvode på några hundra tusen åt sig själv. Och dessutom får staten stå för det i.o.f.s. snåla skadeståndet till brottsoffren, för gärningsmännen torde inte ha några utmätningsbara inkomster.

    Så här har Ulf Kristersson skrivit på sin Facebook: ”En borgerlig regering som jag leder kommer slopa mängdrabatterna och ungdomsrabatter för alla över 18 år och skärpa straffen även för dem under 18 år som begår grova brott. Och den som fått ett utvisningsbeslut kommer att tvingas lämna landet.
    Vi kommer också öka skadestånden till brottsoffren väsentligt. Och pengar som betalas ut för att en person suttit felaktigt frihetsberövad, ska kunna utmätas för att brottsoffret ska få sitt skadestånd.”

    Sedan höftar Kristersson till med att HD inte har begått något fel i ”teknisk” bemärkelse och att lagarna måste ändras. Men som jag visat har HD satt sig över lagen genom att ö.h.t. bevilja resning, vilket huvudsakligen bara får ske om:
    1. om det framkommer nya bevis, som inte tidigare har förebringats i domstol. Men födelseattesten, som åberopats som ny bevisning, hade ju förevitats i hovrätten, som underkänt densamma som bevis.
    2. om det framkommit ny bevisning, som visar att den dömde inte begått det brott han dömts för. Men så var inte fallet här.

    Det finns ytterligare ett par omständigheter, som kan åberopas för resning, som jag inte gått närmare in på eftersom de omständigheterna är för långsökta, exempelvis om g har dömts för brott mot den dömde. en intresserade kan själv läsa i Rättegångsbalken 58 kap.

    Jag gissar att HD på något sätt har blandat in barnkonventionen, att ett ”barn”, som dock fyllt 16 år (om uppgiften i födelseattesten är riktig) inte ka rå för sina handlingar. Jag vill påminna om att det var Beatrice Ask, M, som var justitieminister i alliansregeringen, som kritiserade HD för att ”fylla ut” lagarna med egna påhitt.

    Vilket torde ha skett även i detta fall. Jag kan förstå varför HD gör detta. Den befogenheten har nämligen domstolarna i länder, om tillhör den s.k. common law-traditionen, bl.a. England. De 16 domarna i HD vill flytta makten över lagstiftningen från politiken (riksdagenmed sina 349ledamöter.) till juridiken, d.v.s till sig själva.

    Advokatträsket måste rensas upp på så sätt att det måste finnas gränser för vad en offentlig försvarare (en advokat som får betalt av staten), får göra på statens bekostnad. Den unge våldtäktsmannen kan ju inte själv ha haft de juridiska kunskaperna, som behövts för att lyckas med detta juridiska trixande – som torde ha krävt många arbetstimmar á 2.000 kr även av en erfaren advokat. Advokatsamfundet vill öka invandringen …

  11. Jonsson

    Grupptrakasserierna, där deltagarna väljer ut ett offer, och hetsar varandra till övergrepp, av olika slag, har ett namn i mellanöstern: ”Taharrush gamea”. Inte ens heltäckande klädsel skyddar kvinnor (Villebråd, 2021).
    Beteendet på skolgårdarna hoppas jag då att Umeå kommuns skolansvariga och politiker tänker stävja.
    För övrigt verkar ”Rättspositivismen” obsolet.
    Förhoppningsvis blev det ingen prejudicerande dom, och våldtäktsmannen förhoppningsvis deporterad snart (dock på ett obegripligt sätt stadd i kassa).

    • arbetare

      Min mor ( 80+ ) har efter att ha jobbat tills hon inte fick jobba längre vid 70 ca 11.000 i pension .
      Lågavlönade kvinnojobb på hel/deltid sedan 12 års ålder lönar sig inte jämfört med att komma hit för att plundra , skövla och våldta .
      Han får i fängelset mycket dyrare mat än de får på ett äldreboende , blir utsläppt ur rummet fler timmar per dag , har fri sjuk- och tandvård , gym , och gratis resor till bokade besök medan färdtjänsten kostar 400 kr i självrisk för min mor ( vilket gör att ett läkarbesök kostar 400+400+200 kr för min mor om ingen kan skjutsa henne ) medan han får allt betalat av mina skattepengar .
      Söm lök på laxen får han 840.000 i bonus …..

      Skamligt .

  12. Brorson

    Vi har alltså två slags domstolar

    – förvaltningsdomstolarna som genom dom fastslår den enskildes rätt till en förmån, exempelvis vård (om den vårdgivande eller vårdfinansierande myndigheten har nekat den enskilde vård. Ett specialfall är tvångsvård, då en myndighet anser att den enskilde har ett oundgängligt behov av vård, men den enskilde motsätter sig vård. (Andra förmåner, som någon myndighet har förvägrat den enskilde kan vara rätt att få få sjukersättning, mm.)

    – de allmänna domstolarna (tingsrätt, hovrätt) som genom dom utmäter straff för ett begånget brott. (De allmänna domstolarna dömer även i tvistemål mellan enskilda.) Straffen är fängelse eller böter. De allmänna domstolarna kan även döma till annan påföljd än straff, såsom vård inom socialtjänsten eller rättspsykiatrisk vård.

    Detta har skapat grogrund för en ytterst osund vårdfilosofi bland domstolsjuristerna. De har förväxlat sin uppgift, att beivra brott, med förvaltningsdomstolarnas uppgift, att tillgodose den enskildes behov av vård. Jag har hört en person, som efter flera fängelsestraff slutligen hade dömts till rättspsykiatrisk vård med motivering ”fängelse har ju inte hjälpt”.

    Straffrättsjurister tror att brott är en sjukdom och att fängelser är något slags sjukhus. Det heter ju kriminalvård. Murarna är till för att hindra de stackars sjuklingarna att smita från vården, som juristerna tror ges i fängelserna. Mänga fängelsedömda har klagat på att de inte har fått någon vård. Även de har klagat på den svenska förljugenheten, att kalla saker något annat än det är.

    Den svenska förljugenheten, denna orealistiska vårdfilosofi har gjort att svenska fängelser är oerhört dyra i drift jämfört med andra länder, utan att Sverige för den skull kunnat redovisa färre återfall i brott hos de dömda.

    När jag har debatterat detta på en M-blogg (Ågrens) har jag frågat varför Moderaterna, som är så förtjusta i privat drift av allting annat. inte vill prova privat drift av fängelser. För att bl. a. pressa kostnaderna. Med alla straff-skärpningar, som M, föreslår, behövs det tusentals nya fängelseplatser. Hur ska de finansieras utan skattehöjningar?

    Enligt min mening borde alla straff utmätas som veckor, månader eller år i fängelse. Som kan omvandlas till annan påföljd under hela eller en del av strafftiden efter ansökan av den dömde.

    – dagsböter vid lindrigare brott, om det kan antas att böterna kommer att betalas med egna, hederligt intjänade pengar,

    – vård, om vårdbehov kan styrkas. Om vårdtiden är kortare än strafftiden, ska resterande strafftid avtjänas i fängelse.

  13. Brorson

    Jag skrev att det också måste rensas upp i advokatträsket. Advokater tjänar grova pengar på utlänningar, som inte ens har rätt att vistas i Sverige, instrerar asylsökande hur de ska ljuga sig till uppehållstillstånd, ändlösa men utsiktslösa överklaganden, varunder deras klienter stannar här på svenska skattebetalares bekostnad, etc, etc.

    Om rättssäkerheten kräver detta, borde väl också den, som fått avslag på en sjukersättning ha rätt till advokat i förvaltningsdomstolen? Men icke. Man har nu också börjat spara en målsägandebiträden i våldtäktsmål. Man frågar sig samtidigt hur Tomas Quick kunde bli dömd för åtta mord, utan bevis och enbart på egen ”erkännande”, som belönades med permissioner och narkotikaklassade mediciner., utan invändningar från någon enda av de skattebetalade offentliga försvararna.

    De har tydligen sett uppgiften att företräda sin klient, som en rätt för dem att ta på sig skulden för andras brott, med följd att de verkliga gärningsmännen gått fria. Ska skattepengar användas till sådant, hjälpa mytomaner att ljuga? Det borde vara skillnad mellan försvarare, som betalas av staten, och försvarare som betalas av den misstänkte själv.

    ”Min klient säger att han är skyldig, men som offentlig försvarare måste jag påtala att andra bevis än hans eget erkännande saknas. Jag överlämnar härmed till rätten att ta ställning till om hans erkännande och åklagarens plädering i övrigt är tillräckligt för en fällande dom.”

    Så skulle en offentlig försvarare kunna uppfylla sina plikter både mot sin klient och mot dem, som betalar hans arvode (skattebetalarna).

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.