Petter Nilsson(SD)

Samer & Kyrkan – De goda glömda gärningarna

Har tidigare skrivit om den skadliga konsensuskultur som kommit att prägla det demokratiska samtalet. Vidhåller att kontroversiella ämnen behöver kunna dryftas.

Nu kommer det här inlägget inte att handla om Jomshofs bilder som medfört ett åtal för hets mot folkgrupp.

Det kommer att handla om ett annat ämne. Ett kontroversiellt ämne.

Svenska kyrkan har skrivit flera vitböcker och rapporter om kyrkans historiska roll i relationen till samerna. Avseeende kolonisering. Av assimilationen av samer.

Kolonisering, likväl som assimilation är något som kommit att uteslutande innebära något negativt. Det här inlägget syftar till att lyfta att det kanske inte är riktigt så enkelt, och kanske särskilt inte för en missionerande kyrka. En kyrka som utgörs av församlingsmedlemmar.

Vad är det här kolonisering för något? Jag passar på att vara lite lat, och saxa wikipedias definition.

”Kolonisation, eller kolonisering, är ett fenomen som uppstår när en eller flera arter bosätter sig i ett nytt område. Ursprungsbetydelsen, som kommer från latinets colere, ”att bebo, besöka, utöva, vakta, respektera”,[1] och colōnus, ”odlare”, ”nybyggare” syftade endast på människans utbredning.

Mänsklig kolonisering inbegriper inte bara det som associeras med kolonialism (kolonisering), det vill säga att en stat gör ett område och en befolkning i en annan världsdel till en koloni, exempelvis genom att etablera handelsposter och plantager och förflytta ursprungsbefolkning, ofta i ett imperialistiskt syfte att skapa ett kolonialvälde och handla med kolonialvaror. Kolonisering har även en utvidgad betydelse som innebär att ett mer eller mindre outnyttjat område befolkas, bebyggs och odlas upp,[3][4] exempelvis genom anläggande av nybyggarkolonier.”

Historiskt har kolonialism inte sällan varit av imperialistisk karaktär. Det brittiska imperiet är väl det kanske mest förekommande exemplet som lyfts. Var alltid kolonialismen ond? Var postkolonialismen ett bättre alternativ i alla fall?

Var det fel att det brittiska imperiet satte stopp för ”änkebränning”? alltså den indiska seden att änka begick(eller tvingades begå) självmord genom att kasta sig på sin makes bål?

Eller var den korruption som ersatte de brittiska tjänstemän efter Nigeria avkoloniserades bättre?

En kanske kan drista sig att problematisera Rosseaus idé kring den ädle vilden. Ni minns. Den relativt ej bereste Rousseau ansåg att vilden var fri från synd. I likhet med Reinfeldt menade Rosseau att vilden var ädel till skillnad från den människa som var korrumperad av västlig civilisation. Jämför med Reinfeldts: ”Det ursvenska är bott barbari”.

Det är förstås bara fel. Den illa bereste Rosseau var helt enkelt ute och cyklade. Idén om den ädle vilden brukar ofta motbevisas med Montagine. Men det gäller förstås även dålig kultur i Sverige. Hedersvåld och hederskultur? De kan nog svårligen tillskrivas att vara ädla.

Nu. Det finns många som hänförts av lappland i Sverige. bland annat prästen Pehr Högström från Skellefteå, som skrev ”Beskrifning öfwer sweriges lapmarker” år 1747. En skellefteå-präst som verkade för att stärka samers utbildning.

Missionsföreningar bedrev också socialt arbete i ”Lapland”. Många reste från Stockholm. Göteborg. De hade som gärning att hjälpa till. Man såg det som ens livs lott. En chans att göra skillnad. Exempelvis genom att bedriva äldreomsorg för samer.


Den här bilden är tagen ur ”Sjukvård i Västerbotten under 200 år, utgiven 1985” sid 228.

Man bedrev socialt arbete, men sen är det också det kristna perspektivet. Det kan vara lätt – i dessa sekulära tider – att tänka att ideellt drivna – ibland fattigt arvoderade – själar drevs av att förtrycka människor genom religion. Men man bör bära med sig att för oss kristna: ja. Att som kristen inte berätta för människor att man kan nå frälsning genom Jesus: då ska en kristen inte ha så stor uppskattning för sin medmänniska. Men så var alltså inte fallet.

Människor fanns som gjorde en stor insats för ”Lapland”, ursprungsbefolkning och samer. Kristna ideella krafter som bedrev socialt arbete för människor här. Människor som verkade ideellt, eller fattigt arvoderat, även från södra Sverige.

Att förpassa denna delen till historien, enbart för att en skadlig konsensuskultur kommit att förbjuda tankarna att vandra dit – är också att förminska dessa människors gärningar.

Det moderna samhället med sjukvård och omsorg – även under den tiden – var också behövligt. Om någon reell hälsoskillnad kunnat med klarhet redovisas så tycks forskningen främst lyft den relativt höga spädbarnsdödligheten hos samer. Något som förklarats med det levnadssätt som förekom. En överrisk som kom att balansera sig efter slutet av 1800-talet.

Men visst är det lätt för vänsterorienterade – eller karriärlystna – kyrkoföreträdare att frånsvära sig de goda gärningarna företagna av kristna förr. Det rimmar väl med den skadliga konsensuskulturens hinder för att diskutera saken. Kyrkliga företrädare försvarar ibn rushd. Det senare är förvisso väl i linje med samma narrativ.

Jag vill belysa att det inte alltid är svart eller vitt. Att saker inte behöver polariseras i vänsterliberal anda, genom att bygga upp en osund konsensuskultur.
Det sagt är jag i sedvanlig ordning öppen för motargument eller invändningar men se till att de – precis som för instämmanden – tillför något vettigt till diskussionen.

Etiketter: , , , , , , , , , , , , ,

12 kommentarer

  1. Mique

    Tjena Petter Nilsson! Har den sverigedemokratiska internetsvansen någonsin tillfört dina inlägg något vettigt!? Det florerar enbart en massa svammel fyllda med falsk fakta, pseudovetenskap, konspirationsteorier och personangrepp, bland alla sverigedemokratiska målvakter/influencers, internettroll och botar som härjar på din blogg.

  2. brorson

    Det finns ett ordspråk som säger ”De ville så väl, men det blev så fel” Men till skillnad mot gångna tiders präster, vill de nuvarande exploatörerna av renbetsmarkerna, varken samernas eller den övriga ortsbefolkningens väl. Samerna klagar med rätta på den svenska statens förmynderi i gångna tider, men glömmer att samma överhets förmynderi rådde i hela Sverige. Men med en viss skillnad, nämligen kunskapen om lokala förhållanden och lokalbefolkningens seder och bruk. Med politiken ”lapp ska vara lapp”, ville man bevara den samiska kulturen, men tog ifrån samerna möjligheten att komplettera renskötseln med andra agrara inkomstkällor. Idag finns det väl ingen som på fullt allvar tror att samerna skulle efterapa skånska storbönders sedvänjor, om de fick möjlighet att driva småskaliga jordbruk? Men det var de dåtida svenska myndigheterna rädda för. Vilket öppnade för kolonisering av Norrlands inland med inflyttare söderifrån. De lyckades inte heller leva som skånska storbönder…

  3. Sylvia

    Inlägget belyser hur driftiga våra förfäder var….Vi mission, pedagogik och diakoni, förbättrades, de facto, vardagen för samerna. Det är efterföljansvart, också för Svenska kyrkan, även idag. Tyvärr, har den blivit en skugga av sitt forna jag, när globalism, andra religioner, miljöhot och individers sexuella preferenser prioriteras i verksamheterna, som i predikan, söndagsskolor och allmosor. .

    • Robin

      Ett annat sätt att se det är att det är ett klassiskt SD-inlägg som bara vill se en fråga i en vinkel. Helt ointresserade av att se komplexiteten i frågan. Självklart med ”argument” som inte tar hänsyn till kausalitet.

    • brorson

      Om man lägger ihop bra och dåligt, så råder det väl inget tvivel om att de kristna missionärer, som kom till Sverige för tusen är sedan, gjorde livet bättre för svenskarna. Samerna kristnades c:a 400 år senare än övriga svenskar, men det fanns kristna samer redan under medeltiden. Minns att jag läst om samekvinnan Maria, som åkte till södra Sverige och predikade kristendomen för de ogudaktiga sydsvenskarna. Håller med om din beskrivning av Svenska kyrkans andliga förfall. Man kan undra vad SvK ber om förlåtelse för gamla synder, vad de egentligen ber om förlåtelses för. Det som var bra eller det som var dåligt?

  4. Jonsson

    Svenska staten tvingade samer att bli kristna på medeltiden. Idag ber Svenska kyrkan om ursäkt för det. För att få behålla dem i samma kyrka?
    Svårt för alla att stå emot samhällsutvecklingen oavsett var man bor.
    Hur gick det till när svear och götar blev kristna? Inget tvång väl? Lösningen på alltihop verkar vara dagens avkristnade, differentierade kyrka.
    Lappland blev exotiskt på 1900-talet och turistnäringen föddes. Det är nog skälet till att också sjukstugor och ålderdomshem byggdes. Järnvägsboomen vet jag inte riktigt syftet med annars. Utom att forsla malm på vissa banor då. När rallarna drog vidare avfolkades samhällena. Semesterresorna gick sen till Kanarieöar.
    På det hela taget hjälper nog inte kyrkans vita böcker.

    • Bättre förr

      Jag anser att alla inte är goda, men jag har också insett att samma person kan vara både god ibland och ond ibland. Kyrkan var under en lååång tid statlig, och prästerna hade i viss mån och har nog än i dag en roll för att driva samhället i ”önskad” riktning. Dock avspeglar den ”önskade” riktningen ingen demokratiskt vald färdriktning, snarare nåt sorts hopkok på nån sorts konsensus bland de som väljer att bli präster, bland de som lär ut teologi, kyrkans politiska ledning och de högsta i kyrkan, dvs biskopar men även den politiska majoriteten i kyrkorådet. Här gäller det ofta för biskopar att välja en inriktning som göre dem populära bland kollegor och beslutsfattare, så att de får behålla sina jobb, och kanske göra karriär inom kyrkan. Det är dock viktigt att tänka på att de som förr jobbade ideellt i kyrkan ofta var människor som ville göra det bättre för andra, vilket faktiskt ibland även gällde personer med en högre ställning i kyrkan. Alla var inte onda, men rätt många ville också använda kyrkan för andra ändamål, något som verkar ha ökat i och med 68-kyrkans vänsterpolitisering av kyrkan. Många troende försökte däremot göra goda saker för andra i sitt närområde. Men allt detta gäller även generellt, många vill t.ex. göra rätt när det gäller grön omställning, men frågan tycks ha kidnappats av industrin, som vill bygga och producera grejer som sägs göra jobbet, trots att själva byggena ock investeringarna i högsta grad genererar koldioxidutsläpp mm. Just detta att det är så bråttom med den gröna omställningen generar utsläpp genast, medan reduceringen kommer långt senare. Att först bygga så mycket som möjligt med stål och betong mm som inte är fossilfri o stället för att vänta tills nya anläggningar behöver ersätta de gamla känns mycket bättre, då hinner man också testa att de nya anläggningarna verkligen fungerar som det är tänkt innan man bygger fler, och teknikutvecklingen har kommit ännu längre. I stället ska man nu ha jättebråttom, och man verkar ha tänkt att skattebetalarna ska ta alla risker med statliga lån (befolkningen lånar åt företagen via staten) mm och sen dessutom subventionera elen via högre elpriser och nätavgifter för vanligt folk, samtidigt som försvaret ska ha mer och vården kollapsar liksom pensionerna mm. Det är inte vanliga människor som ska offra allt när samhället ställer om! Mångmiljardärerna måste betala också, genom att låta sina företag också stå för mera risker=generera lite lägre vinst som i stället läggs undan till oförutsedda utgifter, då skulle nog också den värsta paniken med den gröna omställningen svalna lite grand. Jag låter mig inte förblindas av elbolagens TV-reklam där man hyllar sitt eget arbete med den gröna omställningen, de vill ju bara övertyga oss om att vi måste betala! Goda gärningar är ofta småskaliga och gäller att vi människor försöker hjälpa varandra när det behövs, inte att acceptera att stora aktörer vill att vi ska betala via skatt och elräkning mm!

      • Jonsson

        Jo, familjen Levin gjorde goda gärningar för åldrade samer i Sorsele. Om de och deras uppdragsgivare tillhörde Svenska kyrkan, vet jag inte.
        Lapp ska vara lapp-politiken fanns det delade meningar om. Israel Ruong t. ex. läste vid Uppsala, och har lyft fram samiskt liv.
        Svenska statskyrkan har en historia av att sätta pli på folket. Samt att vilja vara tungan på vågen, som nu med grönare omställningen, feminism, hbtq och islam. Politiska vägval som ibland kommer med en rejäl prislapp, med liten eller ingen insyn för oinvigda utanför religionens innersta krets.
        Nu kanske Svenska kyrkan är klara med att reglera de historiska övergreppen mot samer. Det låter ju illa att präster kunde vara delaktiga i att skända gravar för forskning inom rasbiologin.
        Dock var de förr en upphöjd samhällsklass som nu mest glänser bredvid kungafamiljen. Om brudens far inte får överlämna henne längre, då finns oanade möjligheter till ändringar också vid kungliga ceremonier.
        Sara Lidman lär ha haft synpunkter på järnbanan och kolonisationen av Norrlands inland. Idag pryder urval av hennes citat gångtunneln under järnvägen i Umeå. Ett udda grepp.

  5. brorson

    Jordens undergång och en ny jords födelse, är ett vanligt motiv i många religioner. Så även inom kristendomen. Johannes´ uppenbarelser. Men Svenska kyrkan har avlägsnat sig väl mycket från den kristna apokalypsen och har gjort nyhedendomen till sin nya religion. Koldioxiden är synden, som förebådar jordens undergång och elektrifiering är frälsningen. Vi, som vet något om religioner, trodde att den norska prinsessan skulle gifta sig med en samisk schaman från Nordnorge. Men icke. Det var i stället en pengasugem bedragare. som fuskar i religionsbranschen. Men faktum är att hednatron, eller delar av densamma,. bl-a schamanismen, har levt kvar längre bland norska samer än bland svenska. Den äkta och ursprungliga schamanismen bygger på en hel del empirisk kunskap, t. ex. vilka växter som lindrar eller botar sjukdomar.

  6. kenth

    Religion har alla tider handlat om förtryck.
    Det finns bara 1 Gud men hur många olika
    sätt sätt som helst dyrka denne…och av alla
    är det bästa det som just denne individen tillhör
    och allt annat är förkastligt. Därav oroligheter
    mellan olika religiösa grupper förekommer. Har
    märkt också i Sverige att det förekommer fast allt
    eg. går ut på att tillbedja 1 Gud och hans som Jesus.
    Och då beblandas man inte utan håller till sina egna
    samfundet och tittar inte ens åt det andra hållet.
    Sverige måste acceptera fullt ut att det förekommer
    b.la genom den stora invandringen av olika minoriteter
    och inte bara titta blint på och älta det gamla och förgågna.

  7. Mique

    En både mycket märklig och skrämmande ”diskussion” då sverigedemokraternas internetsvans går ingång, angående ämnet ”storsvenskarnas” kolonalisering av norra Sverige. En salig blanding av floskler, klyschor, religion, omskrivningar av historien och allmän okunnighet, som genomsyras av framhävandet av reaktionärt tänk och negligerande av norra Sveriges ursprungsbefolkning, från ett gäng självutnämnda ”experter” i ämnet. Alla former av religion och vidskeplighet är enbart av ondo, mänsklighetens värsta gissel, som måste bekämpa med hjälp av kunskap, sunt förnuft och medvetenhet om alla människors lika värde!

  8. Pingback: ”Lapp skall lapp vara” i dagens folkhälsostrategi? | Petter Nilsson(SD)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.