Lage Olovsson

motorer, då och nu

Igår var vi på trevligt besök hos Johan i Umeå.
Snart nog befann han och jag oss på Northbike där vi gick och snurrade runt olika hojar.
Ducati ser fina ut måste jag säga, lite som några få fullblod i en hägn med halva. Även om själva namnet ger lite dåliga vibbar pga mopeden som pappa införskaffade någon gång i senare delen av femtitalet.
Den Ducatin och efterkrigs-utombordaren av märket Moscone vars gröna motorkåpor alldeles för tidigt hamnade som lock på utedass grundlade en misstro mot motorer som tar ett liv att nöta bort.
Minns f.ö. att man ofta förvarade tvåtaktsbränslet för Mosconen i enlitersflaskor under något av båtens skott.
Fenomenet med att man gärna använde flaskor som förvaringskärl för sådana ytterligheter som oljeblandad bensin och hjortronsylt söker kanske sin förklaring i gångna tiders mer utbredda superi bland allmogen.
Det fanns ett överskott på tomma flaskor helt enkelt, och pantens tid var ännu inte.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.