Petter Nilsson(SD)

10 000 kr till alla svenska medborgare!

Sverigedemokraterna öronmärker 10 000 kr till alla svenska medborgare i syfte att stärka köpkraften under coronapandemin.

Utöver omfattande satsningar på rättsväsendet, och påbörjande av omfattande infrastrukturförstärkningar i syfte att stärka trygghet och ekonomi, så föreslår SD också Centralt Administrerat Stöd till Hushållen (CASH).

Regeringen slänger fram miljarder för att öka cyklande och ineffektiva klimat- och miljösatsningar och ineffektiva arbetsmarknadssatsningar på unga och nyanlända. Satsningar vilka man finansierar genom symbolskatter (platspåseskatt, vitvaruskatt, avfallsskatt, flygskatt… skatt på att åka bil – planerad skatt på klädinköp, skoinköp, och till och med att dricka kaffe på vägen till jobbet).

Vi måste värna om svenska medborgare på riktigt!

6 kommentarer

  1. Maria

    Utomordentligt förslag, som visar på tillit till medborgarnas egna förmåga att avgöra vad pengar ska användas till! Och är man ”filantrop”, finns alltid möjlighet att skänka pengar till behövande!

  2. Jonad

    Bara att beklaga att man tror att folk ska gå på ett sådant oseriöst förslag. Men- man vet ju att det inte kommer att praktiseras i verkligheten. Hela partiet är ju oseriöst och ointressant.

    • Jonas

      Och sedan skall det krediteras skattekontot. Kan du förklara då hur det slår mot arbetslösa, pensionärer med låga pensioner? Vidare, hur försvarar du att detta finansieras med att ta bort 6,2 miljarder för byggande av nya bostäder samt energieffektivisering av bostäder? Vidare genom att skattesubvention era villaägare med att nästan fördubbla Rotavdraget?

  3. Brorson

    Ett engångbelopp på 10.000 kr motsvarar 883 kr / mån under ett år. Jag ser inte detta i första hand som ett sätt att stimulera den privata konsumtionen, även om det kan ha en sådan effekt också, utan mer som en alternativ användning av de pengar, som bl.a. miljöpartisterna i riksdagen vill ge till välbärgade nybilsköpare, vilket är en indirekt subvention till bilindustrin. Och andra miljö- och naturskadliga syften, såsom vindkraft.

    Att detta ”konsumtionsbidrag” begränsas till svenska medborgare ter sig rimligt och är naturligtvis inte rasism, då beviljandet av svenskt medborgarskap inte tar hänsyn till ras och tiden man bott i Sverige innan man kan bli svensk medborgare är alldeles för kort, som det är idag. Flyktingar med permanent uppehållstillstånd bör i stället få ett återvandringsbidrag, om de åker hem frivilligt.

    Ett återvandringsbidrag på 100.000 kr per vuxen person skulle vara en vinst för alla parter, för de svenska skattebetalarna, för återvandraren själv och för dennes hemland. Det skulle vara en vinst även för dem, som stannar i Sverige och alltså väljer att avstå från återvandringsbidraget. De skulle bl.a. få lättare att få jobb och därigenom kunna höja sin inkomst.

    Personer med tidsbegränsade uppehållstillstånd, såsom flyktingar med tillfälliga uppehållstillstånd, gästarbetare och gäststuderande ska ju återvända ändå, när tillstånden har löpt ut. Men varför inte ett bidrag motsvarande besparingen för det svenska samhället till dem som återvänder i förtid, innan deras tillstånd har löpt ut?En asylsökande kostar de svenska skattebetalarna drygt 10.000 kr /mån vartill kommer diverse extra kostnader. Vilket ger en fingervisning om hur mycket en asylant med tillfälligt eller permanent uppehållstillstånd, vilken inte har kommit i egen försörjning, kostar det svenska samhället.

    Vi får inte glömma att asyl betyder skydd. De, som är utsatta för förföljelse i hemlandet ska ha skydd så långe de behöver skydd. Därefter ska de inte längre ha flyktingstatus och ska återvända hem, om det inte finns särskilda och starka skäl för att stanna i värdlandet. Detta bör avgöras i en särskild process, strax innan ett tidsbegränsat uppehållstillstånd löper ut. Möjligheten till ”spårbyte”, d.v.s att personer som fått avslag på sin asylansökan, söker på någon annan grund än flyktingskap – och under tiden när den nya ansökan behandlas stannar i Sverige, måste avskaffas. Uppehållstillstånd för arbete eller studier ska sökas i hemlandet.

    Det behövs skärpta regler även för arbete och studier i Sverige. Arbetstillstånd ska beviljas endastom personen behövs som arbetskraft i Sverige, d.v.s. om den sökta arbetskraften inte finns att få tag i Sverige och bristen inte kan avhjälpas genom snabbutbildning av arbetslösa. Arbetstillstånden för övriga måste begränsas till den tid som krävs för utbildning av svenskar till samma kompetensnivå.

  4. Brorson

    Sign Jonas har tydligen invändningar mot den föreslagna finansieringen av 10.000 kr-förslaget. Jag har inte möjlighet att läsa förslaget i sin helhet, och kan därför inte ta ställning till alla detaljer. Och jag har dessutom egna idéer, som jag har beskrivit antydningsvis, om finansieringen: Stoppa miljardrullningen till meningslösa klimatjippon!

    Som fri debattör behöver jag inte stödja allting, varje detalj, i de förslag som kommer från bloggägarens parti. Jag har även skrivit kommentarer på Mp-bloggen, vilket naturligtvis inte betyder att jag stödjer allting som Mp står för. Men kanske en del. Tycker för övrigt att Mp och SD borde vara överens om skyddet för vår svenska natur, vilket vore både sverigevänligt och miljövänligt.

    Det av mig föreslagna generösa återvandringsbidraget på 100.000 kr per vuxen person, som idag har permanent uppehållstillstånd, anser jag ska finansieras via biståndsbudgeten. Dra in stödet till terroriststämplade rörelser i u-länderna! Och återinför självfinansieringskravet vid statsstöd till privata biståndsprojekt. Minst 25 % bör finansieras med insamlade medel. För det är ju som sign Maria har skrivit, att den, som så önskar, kan skänka sina pengar till behövande.

    Det av mig föreslagna återvandringsbidraget kommer att finansieras på mindre än ett år genom minskade kostnader för arbetslösheten i Sverige. Uppenbarligen om åter andraren själv saknat jobb i Sverige, men även om han har haft jobb i Sverige. Det jobbet kan någon arbetslös få. Eller någon, som i.o,f,s har jobb, men vill avancera. För då blir ju den personens jobb ledigt, och kan sökas av någon arbetslös.

    Vi bör inte glömma att lågutbildade personer, som är chanslösa på den svenska arbetsmarknaden, kan vara tillräckligt kvalificerade för jobb i länder med en generellt lägre utbildningsnivå. Och när det kommer till återvandrare med högre utbildning, kan de bidra till utveckling och ökad sysselsättning i hemländerna genom att starta nya verksamheter där, antingen som företagare eller som anställda chefer. 100.000 kr vore inget dåligt startkapital, för den som vill starta företag i hemlandet. En mer effektiv användning av biståndspengarna än terrorfinansiering.

    Privat har jag fått en fråga om mitt förslag angående gästarbetare. Finns risk att ingen utlänning vill jobba i Sverige med tidsbegränsade arbetstillstånd (under den tid det tar att utbilda svenskar till samma kompetensnivå)? Mitt svar är att den svenska arbetsgivaren får betala vad det kostar att rekrytera utländsk arbetskraft, d.v.s betala den lön som den utländska medarbetaren begär. Om denne verkligen behövs och inte kan ersättas med inhemsk, svensk, arbetskraft under kontraktstiden.

    Men idag har vi snarare det motsatta problemet, att arbetskraftimporten sätter press neråt på lönerna i Sverige. Vilket framförallt drabbar arbetare och lågutbildade, Och vad gäller högutbildade med ovanlig specialistkompetens, måste vi fråga oss om inte de behövs ännu mer i sina hemländer. Och vi har ju idag inte bara en med hemländernas patienter osolidarisk läkarimport, utan också en patientimport, som lockas av bl.a. LSS-systemet.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.