Huvudmålet är vinstmaximering

Huvuduppgiften för ett företag är att maximera vinsterna. Nog snackat om det. Jag tror mig veta något om detta efter ett antal jobb som Vd.

Näringslivets chefsekonom Sven-Olov Daunfeldt säger, ”Det är en ren myt att företagen skulle smyghöja priserna”, Det som han säger är något betydelselöst. Skälet är helt enkelt att ett företags målsättning är att skapa så stor vinst som möjligt. Det kan ske bland annat genom prishöjningar men naturligtvis p andra sätt genom effektiviseringar av skilda slag. Branscher med liten eller egentligen ingen riktig konkurrens ligger priserna alltid högt så höga blir priser till den nivå där konsumenten eller köparen börjar minska sina inköp. Inget företag minskar sina priser om de inte är nödd och tvungna.

Inom livsmedelsbranschen är det till och med så att en fri handlare som inte tillhör någon stor kedja endast har en grossist att köpa ifrån. Dagab är den enda grossisten för en fristående livsmedelsbutik. För att kunna erbjuda ett konkurrenskraftigt sortiment krävs en grossist att köpa ifrån. Tidigare kunde handlaren köpa från Bergendahls men nu är Bergendahls uppköpta av Dagab som ingår i Axfood.  Willy/hemköp köper av ägaren Axfoods Grossist Dagab.

I tider då räntorna ökar, ett krig driver upp flera ingående varukostnader vältras prishöjningen över på nästa led som oftast är en detaljhandlare eller annan slutkund. I den nya ekonomin borde inte banker och företag ha så stora avkastningskrav som de faktiskt har skulle man kunna säga. Men än så länge går det visst bra.

Frågan man kan ställa sig är moralisk. Hur stora vinster bör ett företag ha? Frågan är naturligtvis hypotetisk och svaret kan bli, så stora som möjligt.

Ett företag kommer alltid att förneka att de så att säga smyghöjer priserna eller att de inte tar ut högre priser än nödvändigt. Vad nu nödvändigt kan vara?

Lösningen på priser för varor och tjänster stavas äkta konkurrens.

Anpassningsförmåga är ett företags bästa sportgren. Vill inte konsumenterna och köparna betala mer finner företaget ut ett sätt att klara av det även om de gråter krokodiltårar på vägen. Vi får se hur det kommer att gå i livsmedelsbranschen när den branschen faktiskt är konstruerad för att det inte skall finnas äkta konkurrens. Prissänkningarna som nu ser ut att äga rum kan tyvärr bara vara en parentes i konkurrensen.

P. S. Notera gärna att detta inte har något med politik att göra.

Etiketter: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.