Åsikter blir faktalösa

I DN skriver Hanne Kjöller, 2023-10-18. ”Det finns två yrken man måste födas till – monark och renskötare”. Man måste inte födas till renskötare man kan dock under olika förutsättningar ändå bli renskötare. Kjöller bygger delvis sin artikel på Girjas domen som ger renskötande samer rätt till småviltsjakten.

Därefter skriver Po Tidholm, 2023-10-23, ”Hisnande och helt ogrundat att utmåla renägande samer som adel”. ”Det är värt att påpeka att samerna, till skillnad från den verkliga adeln, inte äger någonting – utom en alltmer urholkad rätt att ägna sig åt renskötsel på andras mark, skriver Po Tidholm i DN, ”Renskötseln är reglerad av staten men det nämner Hanne Kjöller inte ett ord om”. DN 2023-10-23.

Hanne Kjöller har fått stark kritik från flera håll när hon kallar de renskötande samerna för en ”elit” och faktisk jämför dem med den svenska adeln. Hon utlovade en rad artiklar om samer. Jag tror inte det blir så mycket mer av det. I vart fall inte i den form hon sannolikt menade.

När DN fick kritik för osaklighet replikerade Amanda Sokolnicki, DN att det inte fanns några ”faktafel”. Det är korrekt tycker jag att det skall finnas åsikter för åsiktsfrihetens skull men faktafel kan även vara en fråga om bedömning. Följden blir att det som skrivs och sägs och kan se ut som fakta ändå kan bedömas som åsikter. Åsiktsfriheten det vill säga yttrandefriheten är ytterst viktig att hävda.

Man kan undra vilket som är syftet för SD nämligen att kunna ”bränna Koraner” eller att skydda yttrandefriheten.

Etiketter:

4 kommentarer

  1. Jörgen K

    Att ha specifika privilegier som ingen annan kan komma i åtnjutande av är lite av definitionen av adel,
    En renskötare är kanske en sak, men en ägare av ett renmärke blir en annan sak.

    De kan avsäga sig den nedärvda rätten, men jag kan aldrig någonsin komma i åtnjutande av att äga ett renmärke och därigenom jämställas som ägande djurhållare av ren.

    Sålunda finns det två saker jag aldrig kan teoretiskt komma i åtnjutande av, som monark eller som ägare av ett renmärke.

    • Villy Hansen (inläggsförfattare)

      Att definiera renskötare som något likt adel anser jag itne vara helt relevant avskälet att adel i allmänhet är definierat med en förmån och ett gott anseende. Att vara renskötare är ett reletivt hårt yrke och sysselsättning vad som därav följer enligt de rennäringslag som Svenska staten stiftat i form av tillgång till jakt och fiske, upprräattnde av ”renvakarkoja”, passage och närvara i skyddade områden med flera rättigheter är en avgörande förutsättning för renskötselrätten. För den som slipper arbeta och ta risker med hållning av rendju men ändå skulle vilja ha dessa rättigheter kan dessa rättigheter naturligtvis uppfattas som ytterst förmånliga. Vad gäller själva renmärket är detta är detta en följd av dessa rättsliga subjekt. Efter att ha levt nära renskötande samer i över tjugofem år skulle jag inte vilja byta till mig skyldigheter, ansvar och risker med själva renskötseln. Nu är ju renskötsellagen föremål för översyn. Jag förstår och känner till att den som har ett jakt och fiskeintresse ser en grad av orättvisa i rennäringslalgen att inte ha tillgång till dessa rättigheter. Dessutom finns det ett antal människor som skulle vilja investera i renar och därmed få vara renskötare men som jag erfarit är dessa ytterst få. Antalet renar som får finnas inom en viss sameby är dock begränsat på grund av tillgång på betesmark.

      • Jörgen K

        I sak har jag rätt, då spelar det inte någon roll hur du än försöker.
        Jag har inte tagit upp jakt och fiskesamerna, inte heller slöjdsamerna utan endast fokuserat på rätten till renmärket. Du vet som jag att det är kontroversiellt.

        Sedan är det ointressant om det finns någon eller inte som är intresserad, det går inte att försvara ordningen på sådana premisser.

        • Villy Hansen (inläggsförfattare)

          Rätten till ett renmärke och kan inte vara en fristående rätt endast för ett mönstermärke utan regleras i rennäringslagen och förutsätter medlemskap i en Sameby. Att ha rätt till ett renmärke som solität (embart) är därmed hypotetisk varvid detta som en föld därför inte är möjligt.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.