Lidl står för hoppet

Hejjja Lidl som gick före!

I förhållande till ICA, Coop och Willys/Hemköp är Lidl mycket små med en marknadsandel för livsmedel på fem till sex procent. ICA ensam lär ha strax över femtio procents marknadsandel. Nu utmanar Lidl de övriga stora.

”Det senaste året har priserna på livsmedel rusat i höjden. Inflationstakten för livsmedel var enligt SCB 22 procent i februari, något som direkt slår mot de svenska hushållen. För att stötta svenska hushåll i dessa tuffa tider, inför Lidl Sverige nu ett lägre fast pris på över hundra varor. Med start måndagen den 27 mars sänks och låses därför priset på ett stort antal varor, listan över produkter kommer att utökas under de närmaste veckorna.” Publicerad: DI, 22 mars 2023.

Vi kan räkna med att de övriga ICA, Coop och Willys/Hemköp kan komma att göra sina utspel men inte om det inte absolut måste. Nu handlar det om anseendet och varumärket för ICA, Coop och Willys/Hemköp. Livsmedelsjättarna förstår att folk i allmänhet anser att prishöjningar är större än vad som skulle vara nödvändigt med tanke på de varukostnaderna. Men ingen av dem kommer att sänka priser eller göra stopp i prishöjningar om de inte skulle anse det ytterst nödvändigt. Det hele kan bli riktigt spännande.

Att Riksbanken chockhöjer räntan är för att skrämma konsumenter till att köpa mindre för då minskar inflationen men endast om handeln och övriga slutar höja priserna.

Att regeringen dricker kaffe med dessa stora som har över nittio procent av dagligvarumarknaden kommer bara att ha effekt om de stora själva anser det högst nödvändigt. Lidl kan får en halv till en miljon nya kunder på sitt prisstopp och prissänkningar.

Man skall ha klart för sig att ett företag har som målsättning att tjäna maximalt med pengar för att kunna investera, konkurrera och ge finansiärer och ägare avkastning. Annat skulle det kunna vara för COOP med ägaren Kooperativa förbundet och medlemmar men så tyck det inte vara. Att kalla ett företag för girigt är egentligen inte relevant för viljan och målsättningen att tjäna maximalt med pengar är så gott som undantagslöst syftet med att ha ett företag. >Så kallade ”levebrödsföretag” är undantag.

Ida Söderberg skriver i Aftonbladet ”Välling och blöjor är inte valbara”. ”Enligt jämförelsetjänsten Matpriskollen var snittpriset på Ica maxi i mars förra året 63 kronor för samma välling. Där kostar den i dag i genomsnitt 81,50.” ”På samma kvarters-Ica kostar mitt lilla barns då och då-blöjor 165 kronor för 30, på Willys går samma paket att hitta för 125 kronor i skrivande stund.” Aftonbladet 2023-03-23.

Handelns egna representanter kommer alltid att ha en annan uppfattning än konsumenterna om att konkurrensen fungerar väl och att de inte skor sig på konsumenternas bekostnad och höjer priserna mer än nödvändigt.

”Det är ju faktiskt konsumenten som styr vad de är beredda att betala för en produkt” sade Eric Lundberg, i en intervju med SvD Näringsliv”. Aftonbladet 2023-03-23. Det är insinuant sagt. Hur enkelt väljer man i ett läge med oligopol där dessa tre stora aktörer ICA, Coop och Willys/Hemköp är ohyggligt duktiga på att följa varandra på kronan.

Lycka till Lidl med att provocera de stora!

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.