Petter Nilsson(SD)

Nytt prisrekord för Dieseln!

Dieselpriserna klättrade nu upp till 20:62kr/l igår. Även HVO100 klättrade upp till 24:47 (ni vet, det ”förnybara” drivmedlet som också produceras med hjälp av el, i vilket det ingår ungefär hälften palmolja).

Angående prishöjningen för HVO100 (något SVT Norrbottens narrativ halvt föreslog borde subventioneras på något vis) så kan man tänka sig att prisutvecklingen kan bero på höjd efterfrågan från krav på företag/för blandning av vanlig diesel.

Reduktionsplikten ska upp till 35% 2023. Den ska upp 66% till och med 2030. Sverigedemokraterna var enda partiet som ställde sig mot detta.

Nåväl. Behöver väl knappast påminna om de små marginalerna i det svenska jordbruket.

Bränslepriserna tillsammans med energipriserna gör det förstås betydligt tuffare för Sveriges lokala producenter att gå runt. Vilket i sin tur riskerar innebära längre transporter för de livsmedel vi köper in, och med det – ytterligare koldioxidutsläpp. Nu skriver jag förstås inlägget med ett torrt politiskt narrativ, men sen får man förstås lägga till tragedin det innebär för enskilda bönder som kan tvingas lägga ned en livsgärning.

Många – inte bara jordbruket – drabbas förstås.

Men oavsett är det ett komplext system. Det är verkligen tufft att påstå att orealistiskt hårda miljökrav absolut kommer leda till mindre utsläpp globalt. Och även lokalt.

Svenskt jordbruk behöver bevaras. Vi har ett starkt djurskydd i Sverige. Därtill är det viktigt att se till att vi kan producera mat inom Sverige.

De ansvariga, kanske inte minst S och C, har märkligt nog ett starkt stöd i Västerbotten. Vilket jag i allt väsentligt hoppas ändras efter valet 2022.

Etiketter: , , , , ,

7 kommentarer

  1. Marko

    Tänker ni försöka göra något åt detta.
    Sänks skatt på bränsle.
    Sänka skatt på arbete?
    Sänka skatt generellt?
    Ta I ordentlig mot allt slöseri?
    Banta skattefinanisierade verksamheter.
    Avveckla onödiga myndigheter?
    Även om diesel är svindyrt så är det långt ifrån det mest kännbara för tillfället.

  2. Lars

    Kanske också värt att påpeka, att om vi importerar livsmedel och annat så tillkommer transporter som sker med diesel som inte beskattats lika mycket (sjöfart inte alls), och med diesel som inte omfattas av nån reduktionsplikt…En synnerligen märklig omständighet med dagens MP-influerade miljöpolitik är ju, att man visserligen tycks tycks förstå, att koldioxidutsläppen är ett globalt problem, men att man sen i högsta grad applicerar ett nationellt grepp av åtgärder för att motverka utsläppen, vilket gör att många åtgärder får motsatt effekt genom att de leder till mer transporter och att produktionen flyttas till länder med högre utsläpp per capita, t.ex. Kina, med mer kolkraft. Sannolikt vill man visa sig duktiga för andra politiska och ekonomiska ledare. Frågan är dock om inte en del andra ledare ler i smyg åt ”die dumme schweden” som offrar landet till förmån för andra länder utan att få nåt tillbaka…

  3. Kenth

    Inblandning eller inte…så har det inget med miljön göra.
    Det enda som behövs för att rädda miljön är att i storskaligt
    börja återplantera de skogar som skövlats de senaste 100åren
    över hela jordklotet. Men det kostar ju pengar för markägaren och
    arbete…bättre då skylla ifrån sig på bilismen som nedsmutsare.

  4. Kim

    Ja, det hör miljö och tanke på andra inkl nästa generation är kanske inte sp mycket för SD att fundera på….

    • Lars

      Jag skulle snarare gissa att framtida generationer kommer att tycka ” Vad lite klimatalarmisterna begrep i början av 2020….

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.