Bedrövliga vägar i norr
I många år har vi läst om det bedrövliga vägunderhållet i Norrland och Norrlands inland. I Trafikverkets förslag till nationell transportinfrastrukturplan 2022 till 2033 talas om vägtyper som ger minst samhällsnytta. Men dessa ”vägtyper” kan betyda det mesta för dem som bor där trots att Trafikverket säger att de gör minst ”samhällsnytta”. Det betyder minst nytta för samhället enligt Trafikverket, där det är färre trafikanter på vägarna. Detta drabbar norra Sverige på ett orättvist sätt. Norrland är glesare befolkat på många ställen och därför bor färre människor där med likadana behov. Så är det också med färre röster och hur många eller få som ”talar för” Norrland.
Jag läser i VK 2023-01-02, ”Över hälften av Västerbottens statliga vägar kommer att bli sämre. Det avslöjar den rapport från Trafikverket som är underlag för underhåll av vägar mellan år 2022 och år 2033. Sprickor, tjälskador och potthål påverkar trafikanterna på Västerbottens vägar – och värre kommer det att bli.” VK, 2023-01-02.
Det finns det cirka 10 000 mil statlig väg i Sverige varav cirka 950 mil i Västerbotten. Över hälften av dessa statliga vägar kommer att bli sämre. För Västerbotten handlar det om över 500 mil vägar som kommer att bli ännu sämre.
Det är våra riksdagspolitiker som bland annat skall sörja för att Norrland kan utvecklas och inte heller behandlas orättvist. Det borde kanske finnas en samlad regional kraft som talade för Norrland när det inte riktigt lyckats den politiska vägen.
Senaste kommentarerna