Petter Nilsson(SD)

Prishöjningarna i Västerbotten!

SVT körde ett lokalt inslag om de rusande prishöjningarna i Västerbotten.

De recenserar sitt inslag i ämnet följande:
Bensin, diesel och energikostnaderna har också skjutit i höjden på grund av inflationen och kriget i Ukraina. Men de flesta kunder som SVT talar med verkar ha förståelse för prishöjningarna.

Nu förstår jag att en lokal redaktion kanske inte gärna ger sig i kast med att problematisera grundorsakerna. Att man inte lyfter problemet med för tidigt nedlagd kärnkraft. Att man inte lyfter problemet med en godhetssignalerande reduktionsplikt.
I valtid är det emellertid klokt att lyfta de olika faktorerna, och inte minst vart de olika partierna står kring det.

Lägger återigen upp historiken kring reduktionsplikten.

Etiketter: , , , , , ,

5 kommentarer

  1. Bättre förr

    Tycker redaktionen har missat att just Norrlands inland/glesbygd har drabbats extra hårt av reduktionsplikten, då dieselbilar alltid har varit extra vanliga där. En viktig orsak till detta är, att bensindrivna bilar dragit extra mycket bränsle i kallt klimat (förgasningen av bensinen går långsammare). Sen saknas även kritiska granskningar av reduktionsplikten på riksplanet.
    1. Såg en bloggare på nätet som hävdade att PREEM gick med på att avstå från sin utbyggnad(MP-krav) mot att de fick spela en huvudroll i framställningen av bränslen med högt innehåll av förnybart. För ägare av dieselbilar en dubbel knockout, då det PREEM ville göra var att öka tillgången (och därmed reducera priset på diesel), eftersom efterfrågan ökat kraftigt då sjöfarten inom EU tvingats köra på lättare dieselkvalitet (ungefär samma som bilarna) när krav på lägre svavelhalt införts inom EU.
    2. EU har infört krav på inblandning av förnyelsebar diesel, ca 5% för inblandning som är extra bra ur miljösynpunkt, annars 10%, många har valt 5% alternativet. Då EU:s förbrukning är mycket större än Sveriges, påverkar EU:s inblandning priset på de förnybara alternativen mera än Sveriges inblandning (nu ca 30%, mål ca 60 om några år, samtidigt som priset på dieseln påverkas betydligt mindre då graden av inblandning är lägre. Marknaden för den förnybara dieseln är ju gemensam för EU, och produkterna handlas ju även på världsmarknaden. Övriga EU kan alltså öka den totala användningen av förnybara alternativ i världen till en lägre kostnad för konsumenterna än Sverige som i realiteten bara straffar ut sina egna medborgare och företag! Vår höga inblandning bidrar till viss del till en långsammare ökning av inblandningen i övriga EU på grund av en något högre efterfrågan och därmed högre pris på förnybart. Effekten på klimatet av reduktionsplikten blir således nära noll, men priset för svenska medborgare, särskilt de med små och genomsnittliga inkomster som inte bor där det finns tunnelbana och liknande!

  2. Kenth

    He gå bra skyll på Putin o hans krigande för att smyghöj prisen på varen.
    Girighet kallas det. något som Magda o co. ler åt.

  3. Jonsson

    Greedinflation är vad min närmaste ICA-handlare sysslar med nu. Jag gissar att han får stänga igen snart.
    Ansvariga på Näringsdepartementet den ökände Thorwaldsson samt Sätherberg (bartender med 2-årigt gymnasium i cv:t) lyser med sin frånvaro om de stigande matpriserna.
    Svt är inte de mest trovärdiga nyhetsförmedlarna, de lyder blint husbondens röst.

  4. Marko

    Media är vänstervinkad.
    SVT i synnerhet.
    Lokalredaktioner än mer så än riks.
    Kan vara så att det bara består av människor som rör sig och tar in information från likasinnade, dom inser inte sin vinklade rapportering utan tycker den är balanserad relativt verklighet dom lever i

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.