Petter Nilsson(SD)

Är alla ting politik?

Med 68-vänstern följde devisen – och för den delen aktivistens argument – att ”allting är politik”. Detta är något som har kommit att prägla Sverige allt mer över tid.
Det var exempelvis inte länge sedan jag stötte på något så pass spännande som en guide till ”antirasistisk dejting”, vilket kanske bäst preciseras till Carol Hanisch:s uppsats ”the personal is political”.

Jag köper en del av devisen eftersom man har en viss makt som konsument att välja att köpa produkter, eller att inte göra det. En makt en enskild har.

De flesta konservativa har nog svårt att köpa tanken. Framförallt vill jag tro att konservativa – såsom jag själv – uppskattar att själva fatta beslut kring vilken produkt man väljer att köpa.
Personligen tycker jag även att det måste finnas plats i tillvaron att välja bra musik, bra litteratur, och för den delen bra choklad. Tvärtom skulle jag säga att ifall man vill se förbättringar i samhället är det bättre att ge till den aktör man tycker väl om. Hellre än att bojkotta de man inte alls uppskattar.

Det finns politiker som vill tvinga medborgare att välja eller välja bort vissa produkter. EU är kanske särskilt kända för detta. Allt från formen på grönsaker till avgränsning av investeringar – som är en del av EU:s policy kring harmonisering av varor mellan medlemsländer. Samtidigt förekommer också tvånget av produktval på lokal, kommunal nivå,

Det tar mig vidare till svartlistningen av Mondelez, av NACP som även har diskuterats i Region Västerbotten. Mondelez betalar ungefär en halv miljard kronor skatt i Ryssland och det menar många är oacceptabelt; en bojkott är därför enligt dem helt rimlig.

Problemet är komplext. Ingen vill förstås bidra till mer medel till Ryssland, men samtidigt har Mondelez konkurrenter såsom Nestlé eller Unilever inte blivit svartlistade, trots att Unilever har fler fabriker i Ryssland än Mondelez. Nu känner jag inte till Mondelez vinstandel i Sverige, men klart är att de har anställda här, specifikt en fabrik i Upplands Väsby. De anställdas situation blir förstås mer oviss i takt med att deras produkter inte säljs i Sverige när svenskar vill bojkotta Marabouchoklad.

Kontentan är att ingen rysk choklad tillverkas eller säljs i landet. Marabouchocklad tillverkas och säljs i Sverige. Resultatet av en massiv bojkott kommer således endast leda till att svenska arbetare blir arbetslösa och påverkan på Ryssland är i princip noll. Det är symbolpolitik och konsumentmakt när det är som sämst. Visst, om ditt samvete stillas av det, kör i vinden. Men utfallet är inget att hurra över. Om man nu verkligen är emot Rysslands krig i Ukraina, vilket de flesta av oss är, finns det betydligt mer effektiva åtgärder för att motarbeta Ryssland – bland annat är olja och sällsynta mineraler navet i landets ekonomi.

Nåväl, det blev en lite lång utsvävning. Men jag ville någonstans problematisera ämnet lite grann. Kanske var ett mer aktuellt exempel Volvo Cars och Kina.

Etiketter: , , , , , , , , , , , , ,

11 kommentarer

  1. Marko

    Volvo cars har utekatt sig och säger att dom inte har någon koppling till sin ägare…
    Marabou bör då kunna göra detsamma.

  2. brorson

    !968 var parollerna ”Bekämpa USA-imperialismen. USA ut ur Vietnam”. Nu är parollerna tydligen ”Bekämpa USA-imperialismen. USA-bolag ut ur Ryssland.” De ryska oligarker, som kommer att ta över efter Mondelez blir glada. Putin blir glad, eftersom alla vinster från den ryska tillverkningen stannar i Ryssland i stället för att skickas till fabrikernas (nuvarande) amerikanska ägare. Om syftet är att Mondelez ska upphöra med sin verksamhet i Ryssland borde väl vara en inrikespolitisk fråga i USA och besluten tas av Biden-administrationen och inte av svenska konsumenter, som ö.h.t. inte har köpt någonting som har producerats i Ryssland?

    Dessutom väntar större uppgifter. Ägare av Renault-bilar bör sluta anlita Volvo-verkstäder (som är märkesverkstäder även för Renault) eftersom dessa verkstäder använder Volvo original-reservdelar, som i värsta fall är tillverkade i Ryssland. Amerikanska bilmärken bör också bojkottas. Man kan ju aldrig veta … Volvo-skam bör alltså fogas till övriga av svenska politiker framtvingade skamkänslor såsom flygskam och chokladskam. Guilt by association.

  3. leif

    Ni försökte ju göra politik av terrordådet på Utöya, innan ni visste att det var en från era egna led som utfört det.

    Så Man kan väl säga att ni gör det samma?

    • brorson

      Det vore bra om du försökte hålla dig till sanningen, om du minns den, alternativt erkänner att du aldrig har vetat eller har vetat och glömt. Jag har inte glömt, eftersom jag minns TV:rapportering direkt efter attentaten i de norska regeringskvarteren men före morden på Utöya. TV rapporterade också om larm om skjutningar på Utöya, innan polisen kommit dig. Bara någon timme efter att Breivik hade gripits, meddelade polisen att den gripne var ”etnisk norrman”, uppenbarligen i syfte att få stopp på spekulationerna om att al Qaida eller någon annan islamistiskt grupp låg bakom. Om du med ”era egna led” menar detta, så är du en av dem – om du är av nordiskt ursprung.

      I den efterföljande rapporteringar har inte framkommit några kontakter mellan Breivik och SD, däremot kontakter med en extrem brittisk nazi-grupp, som hade startat något slags verksamhet i Stockholm två månader för dådet. (Alla nazister är extrema, men den brittiska nazi-gruppen är extrem även i jämförelse med andra nazister.) Om du har några som helst bevis för kontakter med SD, är jag tacksam om du lämnar de bevisen till Expressen, som mer än gärna kommer att publicera bevisen, om de finns. Annars bör du nog tänka på riskerna med att slentrianmässigt ropa ”vargen kommer”. Man blir inte trodd, om och när det verkligen kommer en varg.

      Innan hela sanningen om Breivik kommit fram, läste jag en urlöjlig artikel av en ledande sverigedemokrat, som framställde Breivik som ”en vanlig norrman”, som tappat förståndet p.g.a. invandringen. Men så var alltså inte fallet – vilket med rätta framhölls av en vänsterpartist i samma tidning dagen efter. Nej, så gör inga vanliga norrmän, och för den delen ej heller vanliga svenskar, inte ens om de är starkt kritiska mot den förda invandringspolitiken.

  4. brorson

    Det som jag skrev om Volvo-skam var inte allvarligt menat, vilket jag trodde att alla läsare förstått. Men för en läsare är det blodigt allvar, nämligen Försvarsmakten, som ska utreda bojkott mot Volvo cars. Men Försvarsmakten vill gå längre än så och föreslår en gemensam bojkott mot Volvo från flera myndigheter. Jag är naturligtvis stolt över att ha inspirerat Försvarsmakten till detta stordåd och föreslår därför att det bildas en särskild myndighet (med Myndigheten för psykologiskt försvar som förebild) för att blåsa under svenska folkets skamkänslor:

    Myndigheten för skamligt försvar. Drag queens, som läser normkritiska sagor för barn på våra bibliotek, ska förstås gå i första ledet: Det ’r skamligt att rätta sig efter gamla normer. Vita heterosexuella män ska skämmas. Poliser ska skämmas extra mycket för att de kör omkring med polisbilar av Volvos tillverkning .Om du blir sjuk och behöver ambulans, ska det inte vara en volvo. Det har region Västa Götaland bestämt. som därmed blir första sjukvårdshuvudman, som beslutat om bojkott mot Volvo cars.

    Den före detta (?) moderaten Niklas Sandström i region Västerbotten har redan blivit FNL-aktivist och uppmanar till kamp mot USA-imperialismen genom bojkott mot Marabous amerikanska ägarbolag. Men råkade i hastigheten glömma att Vietnamkriget tog slut för 48 år sedan, och råkade också missa att det imperialistiska företaget heter Mondelez och inte Modelez. Aha, han tror att detta företag syr moderiktiga uniformer till ryska soldater i Ukraina?

    Svenska politiker och myndighetsföreträdarfe beter sig som en skock får, som drabbas av panik för att ryktet säger en varg har tagit sig in i hagen, Alla söker de skydd på samma plats. Även mot utsläppen. Nu ska varje småkommun ha en egen klimatstrategi. Så komplicerat det samfria livet har blivit! När svensken bestämt sig för att bota sin klimatskam genom att köpa en ”helektrisk” Volvo drabbas hon av nya skamkänslor.

    Vem har bestämt allt detta? Den korrupta Kiev-regimen. (Enligt ett internationellt korruptions-index är Ukraina ett av världens mest korrupta länder:) Har någon hört talas om någon oppisitionspolitiker i Ukraina? I Ryssland finns de (oppositionspolitikerna) i alla fall, även om den mest kända av dem sitter i fängelse. Stödja Ukraina är en sak, men hur vi ska stödja Ukraina borde vara vår sak. Har det inte gått för långt med kryperiet för utländska potentater.

    Nu kräver Erdogan förbud mot demonstrationer till stöd för PKK i Sverige.Jag vet inte om PKK fortfarande är en terroroganisation. Vänsterpartiet krävde redan 2016 att terroriststämpeln mot PKK ska upphöra. Ska man inte ha rätt att demonstra för den åsikten? Jag har i tidigare debatter framfört att koranbränningar ska vara straffbarft som förargelseväckande beteende, och den åsikten står jag för fortfarande. Men jag tyckte då och tycker fortfarande att man ska ha rätt att säga i tal eller skrift att Koranan är en ”skitbok”, om man tycker det.

    Jag gör nämligen skillnad mellan yttrande och beteende och en demonstration är i sig inget förargelseväckande beteende. Vilket det som står på plakaten kan vara, d.v.s kan väcka förargelse, men DET är ett yttrande. Och så även det som demonstranterna säger i talkörer. Färgen på flaggor, som demonstranterna bär och eventuella bokstäver på dessa flaggor, exempelvis PKK. är också yttranden. Men om utländska makthavare får bestämma vad som får yttras i Sverige kommer både ”Leve Putin” och ”Leve Zelinskij” att förbjudas. Liksom ”Marabou” och ”Volvo”.

    • Mique

      Det är märkligt, att du inte nämner att Ryssland ligger en bra bit längre ner, än vad Ukraina gör, på korruptionsindexlistan. Men å andra sidan, ”petitesser” såsom fakta, sunt förnuft och medvetenhet är inte en faktaresistent Putin-kramares starka sida. Den svenska försvarsmakten är inte intresserad av dina ändlösa haranger av ”massiva murar av text”, möjligtvis är kanske en lägre tjänsteman inom Försvarets radioanstalt (FRA) tillsatt, för att hålla koll på ditt spridande av desinformation, personangrepp och hat. Källor: Transparency International (TI) och Cambridge University Digital Archives.

  5. brorson

    De historiska erfarenheterna talar dessutom mot, och inte för, bojkotter. I synnerhet om de används mot stora länder, med stora egna resurser. Bojkotter leder till nya handelspartners, smuggling, innovationer och utveckling av det egna näringslivet (import ersätts av egen produktion . Ryssland har sällsynt goda förutsättningar för detta, vilket dessutom torde underlättas av en partitiell återgång till kommunist-tidens planhushållning. Genom nationalisering av utländska bolag, vilket hittills inte torde ha skett i någon större utsträckning i Ryssland, stannar vinsterna i landet, i stället för att skickas till utländska ägare.

    Sydafrika under slutet av apartheid och Argentina under Juan Perons tid som president (1946 – 1955) talar inte för bojkotter. Biden trodde att han kunde förstöra Rysslands ekonomi, men i stället har han utlöst ekonomiska kriser i resten av världen – vilket paradoxalt nog fått drabbade länder att öka handeln med Ryssland. Men Sverige drivs allt djupare in i lågkonjunkturen och krisen av ryggradslösa politiker till höger och vänster, som utan egen vilja eller analys tar order av skränfocken i Kiev. För tillfället gynnas svensk exportindustri av kronfallet, vartill importerade varor(ex-vis choklad) blir dyrare, men på sikt kommer en värdelös svensk valuta att vara förödande. kommer euron att bli räddningen?

    Är Trump verkligen skyldig till allting, som han anklagas för. eller är USA på väg mot något slags semi-diktatur, som eliminerar politiska motståndare genom styrda rättsprocesser med åklagare, som är lierade med det styrande partiet? Har USA-imperialismen (USA:s strävan efter världsherravälde) upphört att existera?

  6. brorson

    Under Petters inlägg den 15 juni, som egentligen handlar om någonting annat, finns på slutet några kommentarer från mig om den hemska båtolyckan på Medelhavet. En vän till mig har sett en uppgift att båten välte, när passagerarna hade rusat över till ena sidan. Båten var alldeles för tung lastad. Jag har själv sett uppgifter att passagerare försökt slå larm via sina mobiler. Men enligt samma källa hade man klagat på brist på vatten och alltså inte på dålig sjösäkerhet. Hade smugglarna tagit ombord många fler än avsett? Hade det ö.h.t , varit möjligt – utan ytterligare risktagande att lasta om passagerarna till något annat fartyg ute till havs? Ja vet inte.

    De ytterst ansvariga för katastrofen – flyktingaktivister inom EU – försöker nu lägga skulden på den grekiska kustbevakningen. Och fritar både sig själva, flyktingsmugglarna och migranterna själva från allt ansvar. Men det sagt ska man inte mista livet för att man har gjort en dumhet. Men det måste också sägas att det är en dumhet att betala hänsynslösa skurkar tiotusentals euro för att ta sig in i EU på olagliga vägar. Och lösningen är inte – som flyktingaktivisterna påstår – fler legala vägar in i EU. såvida inte alla asylsökande får bifall. Dessutom finns redan legala vägar, vilket ständigt förtigs i debatten. såsom turistvisum. m.m. Ett turistvisum kostar visserligen en del (man måste ha med sig pengar till uppehälle under besöket), men att anlita smugglare torde vara ännu dyrare.

    Som jag har skrivit i en av kommentarerna under inlägget den 15:e, lyckades de europeiska kungarna i början av 1800-talet komma överens om att principen om havens frihet inte längre skulle gälla för slavskeppen. Är inte flyktingsmuggelfartygen vår tids slavskepp`. Så fort flyktingsmuggelfartygen har kommit ut på internationellt vatten i Medelhavet, är de i princip ”orörbara”. De kan i bara följas på behörigt avstånd av angränsande länders kustbevakningsfartyg till katastrofen är ett faktum och alla ombord har hamnat i sjönöd.

    En annan fråga som måste diskuteras är passagerarnas eget ansvar. De göder ju ligorna med sina pengar. Kriminaliseringen av köpare av sexuella tjänster i Sverige, var ett initiativ av Vänsterpartiet. Som därför borde ta initiativ till kriminalisering av köp av flyktingsmuggeltjänster. Den, som kommer till en EU-kust med hjälp av flyktingsmugglare ska veta att han aldrig kommer att få tillstånd att vistas legalt i ett EU-land. Han ska obönhörligen skickas tillbaka till den världsdel, som han kommer från. Till det land han kommer från, om han saknar asylskäl.

    Låt mig klargöra att detta inte ska gälla den som stjäl en båt, och själv kör båten och inte tar emot andra passagerare än sina närmaste anhöriga, förutsatt att deras liv inte riskeras. Han har visserligen begått ett brott genom båtstölden och bör för det straffas enligt lagen i det land, som stölden skedde. Men det ska inte påverka prövningen av asylskälen. En båtstöld måste anses vara ett mindre allvarligt brott än att finansiera skurkar, som riskerar hundratals människors liv. genom sin illegala verksamhet.

    De svenskar, som försöker hindra utvisningen av personer som vistas illegalt i Sverige. är helt klart medskyldiga till tragedierna i Medelhavet .I synnerhet om de parallellt med denna subversiva verksamhet driver kampanjer för uppehållstillstånd till personer, som hållit sig gömda tillräckligt många år.

  7. brorson

    En passagerarbåt borde inte kantra. även om alla passagerna får en gemensam impuls att springa över till ena sidan. Varför var den det? Förråden av mat och vatten tyder på att passagerarna var betydligt fler än smugglarna hade planerat för. Hade de med berått mod tagit ombord så många, eller hade en stor del av passagerna trängt sig ombord utan att smugglarna ville eller kunde (i så fall troligen och) hindra detta?

    Båten kom från östra Libyen, som är ett land i nästan totalt kaos, men med en internationellt erkänd centralregering, som EU samarbetar med . bl.a genom en av EU finansierad kustbevakning, för att stoppa flyktingsmuggeltrafiken .Hur kunde båten lämna libyskt territorialvatten utan att upptäckas och hejdas av den libyska kustbevakningen? De libyska medelhavskusten är lång…

    I väntan på sista etappen för resan, överfarten till Europa, väntar flyktingarna i läger där närmast omänskliga förhållanden råder, kanske i månader, varför de kan tänkas vara helt desperata, när de ser en båt ta ombord flyktingar. Jag har själv skrivit att de nordafrikanska staterna måste ha hjälp inte bara med kustbevakningen, utan även bevakningen av sina sydgränser. Men flera hundra av de omkomna kom inte söderifrån, utan från Pakistan och torde därför ha passerat genom fler länder, det senaste Egypten, innan de kom fram till den libyska kusten.

    Det finns ingenting i medias bristfälliga rapportering som tyder på att de var genuina flyktingar med asylskäl. Om de hade flytt för livet, som svenska flyktinaktivister påstår, så var det från lägren i Libyen och inte från hemlandet. De miljarder, som den illegala invandringen kostar EU-länderna tillsammans,. borde kunna användas bättre, än vad som sker. Om detta måste vi ha en diskussion även i Sverige i stället för sedvanlig munhuggning mellan sverigedemokrater och ”vänstern”. som backas upp DN, som verkligen förtjänar att kallas ”vänsterblaska”.

    SD anklagas av DN för att ”regeringen jagar invandrare” i stället för att ta itu med ojämlikheten och de sociala problemen. Vänsterextremisterna bland DN-journalisterna skrämmer upp invandrare, som vistas lagligt i Sverige – i uppenbart syfte att hindra alla åtgärder, som kan bidra till att begränsa den vedervärdiga flyktingsmuggeltrafiken. Det behövs bl.a. en internationell konvention som kräver att flyktingar, ska söka asyl i första land, de kommer till, även utanför EU.

    Därifrån kan de, sedan de fått asyl, söka vidarebosättning till ett tredje land, men med det landets tillstånd. Det ska inte vara en rättighet för flyktingar att helt själva välja asylland. Det måste sättas streck för den generösa invandringspolitik, som Sverige och andra EU-länder har haft. Ett fåtal, som kanske inte ens har asylskäl, räddas, medan hundratusentals mister livet. På havet eller i skjutningar på de svenska gatorna.

  8. Marko

    Inte oväntat börjar hyckleriet nu.
    Göteborgs kommun som bojkottar Marabou tänker inte bojkotta Volvo.
    Lätt att som alltid posera god när man kan göra det på någon annans bekostnad.
    När det kostar en själv något är det inte så intressant länge.

    • brorson

      Den vänsterorienterade debattören Villy Hansen (som hellre vill kallas ”-extremist” än ”-orienterad”?) har idag för ovanlighetens skull skrivit ett riktigt bra inlägg: ”Med tanke på den där Recep Tayyip Erdoğans markering mot Sverige undrar jag vad det betyder om det framkom att jag brukar klippa mig på en frisering där det arbetar flera kurder. Kan jag antas finansiera något kurdiskt? Inte för att jag tror att jag är betydelsefull men i alla fall.”

      Om fortsättningen, som handlar om SD, är lika bra, kan man förstås ha delade meningar om. Hansen framför sin mening. och den här gången utan extrema övertoner. Han är nog mer ”-orienterad” än ”extremist”. Om jag råkar träffa Hansen någon gång, ska jag bjuda honom på en bit Marabou choklad. Utländska despoter och skränfockar ska inte bestämma vad vi svenskar äter och var klipper oss. Det ska vi bestämma själva, utifrån våra egna analyser av vad som är bra för oss själva och vad som i praktiken gynnar de syften, som vi själva vill stödja

      Själv har jag under några år anlitat en kurdisk frisör, men under det senaste halvåret en syrisk frisör, som jag tycker gör ett ännu bättre jobb. Jag har inte ens tänkt tanken att han kanske stödjer diktatorn al-Assad, som stöds av Putin. Hansen har alldeles rätt den här gången, inte minst utifrån sina egna åsikter om invandringen. Om man tycker att invandrarna behövs som arbetskraft i Sverige. får man acceptera att de har sina egna åsikter, som kanske inte alltid sammanfaller med svenska liberalers, om världspolitiken.

      Och är det inte märkligt att partier, som är nästan extrema anhängare av den fria företagsamheten, går längst i sin iver att bojkotta svenska företag för att de råkar ha utländska ägare? Och ett USA-ägt företag av alla!!! Men inte en kines-ägd bilfabrik??? Begreppen ”höger” och ”vänster” i svensk politik verkar ha bytt plats…

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.