Resultatet av ett maraton fullmäktige i Vännäs!

Av , , 1 kommentar 6

Ett av det längsta fullmäktige möte i Vännäs hölls i måndags. Givetvis digitalt med tanke på pandemin. För första gången med alla 31 ledamöter sittandes runt om i kommunen. Presidiet fanns på plats och ordförande Lena Carneland ledde mötet på ett utmärkt sätt likaså vår kommunsekreterare Daniel Theander som den ordningsman som gav tydliga instruktioner och höll mycket bra koll på närvaron.

Antalet ärenden, varav några tunga sådana, bidrog till en lång och intressant debatt där samsynen mellan majoriteten S, V och M och oppositionen C, Kd och L inte alltid gick i takt. Men så ska det vara i en demokrati och i Vännäs tillåts en debatt där de skiljelinjerna får komma fram i en tydlighet med respekt för varje partis ställningstagande.

Av de beslut som fullmäktige fattade ska jag här redovisa några.

  • VA-taxa för 2021. Fullmäktige beslutade att höja taxn med 3 %. Avgiften för levererat vatten 2020 blir då 20:25 kr/m3 och grundavgiften 3 266.
  • Renhållningstaxan 2021.Kommunstyrelsens förslag var att höja vikttaxan med 50 öre/kg för restavfall (gröna tunnan) och 25 öre/kg för matavfall (bruna tunnan). Dessutom en höjning av grundavgiften med 40 kr/år. Centerpartiet yrkade, med stöd av Kd och L, en oförändrad taxa lika som 2020. Anledningen är det överuttag som skett under tidigare år som skapat överskott hos kommunens renhållningsavdelning. Efter ajournering från majoriteten S, V och M ställde sig majoriteten bakom Centerpartiets yrkande.
  • Ny förskola var ett av de ”tunga ärendena” som diskuterades. Behovet av fler förskolelokaler har ökat med ökad inflyttning och behovet av att minska antalet barn i barngrupperna. Om det råder enighet hos samtliga partier men lösningen skiljer partierna åt. Majoritetens S, V och M, förslag ät en nybyggnation av en 8 avdelningsförskola på Vännäsborg. Treklöverns, C, KD och L, föreslag är en nybyggnation på Torpet med 4 avdelningar, renovering och utbyggnad av den befintliga 2 avdelningsförskolan på Bjällran samt bibehålla de 2 moduler som är etablerad på förskolan Lägret. Fullmäktiges beslutade att återremittera ärendet genom en minoritetsåterremiss för att komplettera ärendet med ett hållbarhetstänk, kopplingar till kollektivtrafik och ur ett jämställdhetsperspektiv. Ärendet avgörs slutligen av fullmäktige i februari.
  • Fastiighetsförvärv Häradshövdingen 1. Ett annat ärende som splittrade fullmäktige var förvärvet av Häradshövdingen 1 förorsakat av ett eventuellt bygge av ny idrottshall och några klassrum där fastigheten kan behöva rivas för att ge plats åt nybygget. Köpekontrakt är upprättat med en köpeskilling på 3.350.000 kronor. Treklövern (C, Kd och L), yrkade på avslag då vi anser att projekteringen i första hand ska inriktats på en lösning som ryms inom Vegaskolans befintliga tomt och som inte innebär att fastigheten Häradshövdingen 1 kan bevaras. Dessutom anser Treklövern att uppdraget om att föreslå andra placeringar och andra lösningar än nybyggnation inte har presenterats. Dessutom saknas ett politiskt beslut om den slutliga lösningen av Vegaskolans lokal behov. Fullmäktiges majoritet beslutade att förvärva fastigheten enligt upprättat köpekontrakt.
  • Budgetförslaget för 2021-2022 och plan 2023 blev det också diskussion om. I stort sett rådde det en enighet om budgetberedningens förslag där det skilde i förslaget om en utökning av Barn- och utbildningsnämndens budgetram där Treklöverns, C, Kd och L, yrkade på en något mindre utökning än majoriteten, S, V och M. Glädjande är också att majoriteten insett behovet av att förstärka Vård-och omsorgsnämndens budgetram med 2 mkr. Ett yrkande som Treklövern har lagt tidigare men som avslagits av majoriteten. Samsyn blev det också om investeringsbudgeten där tidpunkten för bron till Gothnellska halvön har diskuterats om det ska vara 2021 eller 2022 där bättre beslutsunderlag har efterfrågats av Treklövern, C, KD och L. Enighet nåddes om att bygga bron under 2021 efter att C, KD och L ändrat sitt tidigare yrkande från kommunstyrelsen. Tyvärr avslogs dock vårt yrkande om att kommunstyrelsen får bli kontrollstation för förfrågningsunderlag och upphandling.
  • Två interpellationer avhandlas under mötet. Den ena inlämnad av Sofia Blomqvist (c) som handlade om porrfilter inom kommunens skolor och verksamheter. Den andra från Ulf Eriksson (c) som handlade om kommunstyrelsens uppsiktsplikt med återkoppling till fullmäktige när det gäller det återkommande accelererande underskotten 2020 inom Vård- och omsorgsnämndens ansvarsområde. Svar från kommunalrådet Anna Frej (s) fick Sofia Blomqvist (c) men interpellationen från Ulf Eriksson (c) får fullmäktige vänta med till mötet i februari 2021 vilket vållade en del debatt.
  • Några motioner behandlades också på mötet. Den ena inlämnad av Hanna Lundberg (c) som handlar om att göra Fällforsvägen till huvudled. Motionen bifölls och en begäran lämnas nu in till Länsstyrelsen. Den andra handlade om en gemensam motion från Treklövern  om att utreda inom vilka tjänsteområden det är lämpligt att införa tjänstegarantier, vilken kompensation medborgarna ska erhålla om inte tjänsten levereras som stipulerat mm. Motionen avslogs av majoriteten (S, V och M). En ny motion från Fredrik Sandin (c) stämplades också in och ska beredas. Den handlar om den vikande elevutvecklingen på Liljaskolan och behovet av en omvärdsanalys för att bana väg för nya utbildningar som lockar framtida gymnasieelever.
  • Nårgra medborgarförslag ska också gå vidare för beredning. Det handlar om belysning till lekplatsen vid Stamvägen samt om gatubelysning i Långsjö. Medborgarförslag om avskaffande av datumparkerinig och parkeringsövervakning kommer inte att beredas då det har gått för kort tid sen införandet och därför är effekterna inte möjligt att utvärdera.
  • Stipendieutdelning för 2020. December fullmäktige brukar vara högtidligare än övriga fullmäktige möten då årets kultur- och föreningsstipendium ska delas ut men så blev det inte i år. Årets kulturstipendium tilldelas Andreas Hedberg, Pengfors. Han är mest känd för sitt natur- och porträttmåleri. Föreningsstipendiet 2020 tilldelas Bosse Andersson, Vännäs Volleybollklubb med sitt ledarskap som gör honom till en uppskattad tränare. Något miljöstipendium delades inte ut då det inte kommit in några nomineringar. Vi gratulerar pristagarna och de kommer att uppmärksammas senare när pandemin förhoppningsvis har klingat av.

 

 

Motioner för ett attraktivare Vännäs

Av , , Bli först att kommentera 6

På måndagens kommunstyrelse behandlades ett flertal motioner som samarbetspartierna inom Treklövern, Centerpartiet, Kristdemokraterna och Liberalerna lämnat in. Motionerna kommer att behandlas på fullmäktige den 21 februari.

Motion om att utreda möjligheten att införa parkeringsskiva i Vännäs centrum

Ett flertal synpunkter har framförts och medborgarförslag har inkommit till kommunen som efterlyser en lösning på parkeringsproblematiken i tätorten. Frågan om parkeringslösningar är under utredning inom kommunförvaltningens infrastrukturavdelning. Treklövern vill med motionen att parkeringsskivan ska vara ett av alternativen för att lösa problematiken.

Kommunstyrelsen beslutade enhälligt att föreslå fullmäktige bifalla motionen.

Motion om att fler trygghetsboenden byggs

 Fullmäktige beslutade under 2019 att upphäva beslutet om att bygga ett nytt särskilt boende. Beslutet innebär att kommunen har gjort ett strategiskt vägval inom äldreomsorgen där ”trygg hemgång” med förstärkta rehabiliteringsinsatser i eget boende är en del i vägvalet. Den andra delen i det vägvalet är att det ska finnas tillgång till trygghetsboende och som sista steg särskilt boendeplatser.

Majoriteten S, V, M och Mp beslutade avslå motionen. Argumentet var att arbetet redan var på gång.

Vi, C, Kd och L, föreslog att motionen skulle godkännas och protesterade mot att arbetet med trygghetsboendet är påbörjat. Sanningen är att inga beslut är tagna av fullmäktige och därmed finns inget uppdrag till Vännäs fastigheter AB att bygga något trygghetsboende..

Motion om att i framtida förskolor ska avdelningarna maximeras till fyra.

Med den befolkningsutveckling som kommunen har kommer kommunen inom den närmaste åren att behöva bygga ett antal nya förskolor. Vi, C, KD och L, anser att är det viktigt att en förskola är så liten att föräldrar, barn och personal kan känna att de kan skapa en relation till varandra som bygger tillit och förtroende.

Majoriteten, S, V, M och Mp, beslutade att inte tillåta någon utredning av motionen. Vi krävde en förklaring men fick inget svar.

 

Motion från C om att kommunens medarbetare ska ges möjlighet att skaffa en förmånscykel genom bruttolöneavdrag.

Vi menar att nyttan med förslaget är stort. Ett införande gynnar folkhälsoarbetet. Ligger också i linje med kommunens miljöarbete. Påverkar attityder och beteenden som leder till minskat bilåkande och minskat parkeringsbehov i centrum. Dessutom skulle en förmånscykel öka attraktiviteten för kommunen som arbetsgivare.

Majoriteten, S, V, M och Mp med M som pådrivare, beslutade att avslå motionen. Deras argument var att utredningen inte tagit hänsyn till konsekvenserna avseende bortfall av skatteintäkter genom bruttolöneavdraget.

Vi menar att de två omfattande utredningarna som våra tjänstepersoner gjort har redovisat konsekvenserna så gått det går och att bortfallet av skatteintäkterna är omöjligt att beräkna då man inte vet hur många medarbetare som kommer att välja förmånen. Vi konstaterar dock att majoriteten ibland ”silar mygg och sväljer kameler” när vi ska fatta beslut kopplat till ekonomin. Denna gång gällde det våra medarbetare.

Motion från C om att kommunen iordningsställer en koloniträdgård i Vännäsby där enskilda personer kan hyra kolonilotter.

Då Vännäsby växer befolkningsmässigt och boendet idag och i framtiden inte bara består av villor med möjlighet att odla på egen tomt utan att boende i lägenheter ökar och därmed efterfrågan på mindre odlingsmark uppstår. Intresset för närodlad och egenproducerad mat ökar också i miljö- och klimatdebattens spår. Kolonilotten blir, i vissa livssituationer, en form av grön rehabilitering och en resurssnål form av närrekreation.

Kommunstyrelsen beslutade enhälligt att föreslå fullmäktige bifalla motionen.

 

 

 

Samsyn präglar partiarbetet i Vännäs

Av , , Bli först att kommentera 4

Budgetarbetet för 2020-2021 samt plan 2022 är nu avslutat. Ett arbete som började på kommunstyrelsedagarna i januari. Från april har budgetberedningen träffats ett antal gånger. Våra inblandade tjänstepersoner har serverat oss bra och transparenta underlag som har underlätta analyser och slutsatser i vårt arbete.

Det som skiljer årets budgetarbete från tidigare år är en ”sjukdomsinsikt” hos alla partier om vad som har försatt oss i detta läge och en insikt om vad som krävs för att ”vända skutan”. En insikt om att vårt kostnadsläge i verksamheterna är höga i jämförelsen med kommuner som är jämförbara med Vännäs. En kostnadsavvikelse som är hela 14 % och som inte kompenseras av statens kostnadsutjämningsbidrag. Detta gjorde det möjligt att nå en samsyn om de ekonomiska förutsättningarna och utmaningarna som vi har att hantera och hur vi måste möta dessa.

Vännäs kommun har alla möjligheter med vår närhet till Umeå och den tillväxt som sker där, tillsammans med det samarbete vi har i Umeåregionen, att långsiktigt fortsätta vara en kommun där människor och företag vill verka och bo och känna trygghet i den välfärd kommunen erbjuder. Allt detta förutsätter ”ordning och reda i ekonomin” vilket vi nu tillsammans har lagt grunden till.

Hos en och annan av våra medborgare uppstår kanske frågan om avsaknaden av opposition då vi nu står bakom ett gemensamt budgetförslag med majoritetspartierna Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Moderaterna och Miljöpartiet. För Centerpartiet och övriga partier inom Treklövern, Kristdemokraterna och Liberalerna, har budgetarbetet lett till ett givande och tagande där även vi har fått gehör för fler av våra inspel. Vår grundinställning är i alla lägen att resultatpolitik går för politiskt ”käbbel”. Viktigast för oss är att stå upp för det vi tror är bäst långsiktigt för kommunens medborgare. Nu återstår att få fullmäktiges att besluta i linje med kommunstyrelsens förslag till budget för 2020-2022..

 

Förtroenderådet positiv till partistyrelsens förslag

Av , , 2 kommentarer 4

Nu är Centerpartiets förtroenderåd avslutat. Annie Lööf presenterade överenskommelsen med S, Mp, C och L. Förtroenderådet har diskuterat överenskommelsen och beslutat att Annie Lööf har samtliga centerdistrikt bakom sig när hon går till talmannen Andreas Norlen på måndag när det gäller vilken statsminister Centerpartiet väljer att förorda.

Överenskommelsen omfattar ett budgetsamarbete och de 73 punkter som finns i uppräknade i dokumentet. I övriga frågor är vi i oppositionsställning och i den rollen ska vi vara en blåslampa på S och Mp. För vår del har det aldrig varit aktuellt att sitta med i regeringen utan att med en överenskommelse om huvuddragen i politikens innehåll med fokus på en liberal reformagenda ställa oss bakom en S och Mp regering.

Förtroenderådet uttryckte idag en stor tillfredställelse över förhandlingsresultatet. Många av Centerpartiets frågor under valrörelsen finns med i överenskommelsen.  Det handlar om för oss viktiga frågor inom bl.a äganderätten, ersättningsgarantier vid skydd av skogsmark, LIS-områden, företagande och jobb. Arbetet med en grön skatteväxling ingår också vilket vi välkomnar. Vi kan också med överenskommelsen visa på att vi står fast i synen på alla människors lika rätt och värde.

Det var för Centerpartiet det enda alternativet för att ta ansvar för regeringsbildningen och skapa förutsättningar för att få en regering som har beslutsmandat utan att behöva söka stöd från Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet.

Här kan du läsa hela överenskommelsen.

 

Årsprognos och orealistiska budgetramar i Vännäs

Av , , Bli först att kommentera 9

Ett av ärendena på gårdagens kommunstyrelse behandlade ekonomisk uppföljning per 30 november med en årsprognos för 2018. Årsprognosen visade på ett resultat motsvarande 17,8 mkr. En resultatförbättring på 4,1 mkr i jämförelse med budgeterat resultat på 13,7 mkr.

Treklövern (C, Kd och L) som opposition är givetvis nöjda över den årsprognos som ekonomiavdelningen presenterade idag. Viktigt att komma ihåg är dock det faktum att årsprognosen innehåller tillskott som är av engångskaraktär vars belopp inte är preciserat samt att en reavinst på 5,4 mkr.

Arbetet med handlingsplanen har pågått under hela 2018 och beräknas var slutförda under januari månad 2019 för att presenteras för kommunstyrelsen den 4 februari. Inget har, så här långt, framkommit som tyder på att några större omprioriteringar kommer att kunna ske mellan de olika verksamheterna.

Om politiken gläds åt den presenterade årsprognosen så lär knappast medarbetare, brukare och anhöriga, som berörs av Vård- och omsorgsnämndens olika verksamheter, att känna samma glädje. Nämnden har nämligen ett ackumulerat underskott på 16,6 mkr för 2018 som delvis räddades av ett engångsbelopp på 6,8 mkr som fullmäktige beslutade om på juni fullmäktige. Nu redovisas ändå en årsprognos på -9,8 mkr.

Kommunstyrelsens arbetsutskott med sina återkommande krav på att nämnden ska hålla budgeten samt nämndens diskussioner utifrån förvaltningens alla sparförslag har skapat en pressad arbetssituation trots att nämnden inte tagit några beslut än. Hos ett flertal medarbetare har det upplevts som näst intill ett arbetsmiljöproblem och hos brukarna en oro för bristande trygghet och kvalité. Allt detta på grund av att Vård- och omsorgsnämnden tilldelats orealistiska budgetramar.

En uppfattning som Treklövern har hävdat i budgetfullmäktige den 15 oktober då budgetramarna. för 2019 fastställdes. Därför yrkade Treklövern att budgetramen för Vård- och omsorgsnämnden skulle utökas med 4 mkr vilket majoriteten S, V, M och Mp röstade ner. Nu har nämnden behandlat budgeten för 2019 och konstaterat att det fattas 8,8 mkr för att klara nämndens verksamheter. Återigen en bekräftelse på att nämnden inte har en realistisk budgetram att arbeta med. En fortsättning av den pressade arbetssituationen blir en verklighet även för 2019 vilket inte är acceptabelt.

Ulf Eriksson (C)

Ailen Andersson (Kd)

Monica Wahlström (L)

 

Valet i Vännäs och styret därefter

Av , , 1 kommentar 15

Valet är över och konsekvenserna av valresultatet börjar klarna. Centerpartiet gjorde återigen ett framgångsval då vi ökade röstetalet till 26.56 % (+3,83 %) jämfört med 2014. Vi är otroligt glada och tacksamma för de 1493 röster som vi fick där den största valframgången skedde i tätorterna Vännäs och Vännäsby. Själv är jag glad och tacksam över de 235 personkryss som jag fick men också alla kryss som tilldelats övriga namn på fullmäktigelistan. Något som jag tolkar, tillsammans med vår ökning i röstetal, som ett bevis på att mitt och vårt partis politiska arbete har uppmärksammats och uppskattats.

Tiden efter valet har till stor del ägnats åt inre diskussioner och träffar partier emellan då socialdemokraterna har bjudit in till partivisa överläggningar för att diskutera den uppkomna situationen där Sverigedemokraterna blir vågmästare i fullmäktige.

Centerpartiet har träffat socialdemokraterna vid tre tillfällen. Vi har varit beredda att ta ansvar men har varit tydliga i vårt budskap om vad vi prioriterar för att vi skulle delta i arbetet med att leda och styra kommunen. De har handlat om en förändring i ledarskapet, ordning och reda i ekonomin, politikens innehåll, ideologiska låsningar och vilka ordförandeuppdrag som intresserade oss. Dessutom meddelade vi att utmaningen vad gäller kommunens ekonomi och att införa ett nytänkande i kommunens arbete inte är möjligt om V och Mp skulle fortsätta att vara en del av majoriteten. Ett samarbete för kommande mandatperiod skulle bygga på två partier socialdemokraterna och centerpartiet.

Socialdemokraterna har nu valt väg och det blev att bredda den nuvarande majoriteten i ett samarbete med moderaterna. Det är ingen överraskning för oss förutom att nu ska moderaterna dela makten med bl.a. vänsterpartiet som är det näst största partiet. En majoritet bestående av S, V, M och Mp kommer förmodligen inte att innebära några större ideologiska och politiska kursändringar i Vännäs. Moderaterna kommer nog mer att få utgöra stödparti än att ha någon politisk påverkan i den konstellationen men det är upp till moderaterna att bevisa.

Vännäs hade behövt ett nytt ledarskap för att fortsätta utvecklas och nå en högre grad av attraktivitet i hela kommunen. Nu blev det inte så men med det ökade stöd vi har fått under två val, 2014 och 2018, och med våra engagerade och kompetenta kandidater så lovar jag att vi kommer att förvalta det mandat vi fått genom att synas och märkas i den politiska debatten och genom förslag som för Vännäs FRAMÅT. Detta med en tydlighet i vad vi vill förändra och utveckla i vår kommun. Vi vill göra en bra kommun bättre där det ska vara enklare, tryggare och trivsammare att bo och verka i för både medborgare och företagare. Förhoppningsvis gör vi det i en samlad opposition tillsammans med kristdemokraterna och liberalerna.

Vinterväghållning enskilda vägar, svar till Johan S

Av , , Bli först att kommentera 3

Svar till Johan Söderlings blogginlägg där han kommenterar mitt inlägg på FB

Historiebeskrivningen om processen i kommunen och avtalen med vägföreningarna är korrekt. Orsaken till den processen och överenskommelsen med vägföreningarna var föranledd av majoritetens förslag att kommunen skulle överlämna ansvaret för vinterväghållningen fullt ut till vägföreningarna. Den lösning vi nu har kom till på förslag från Centerpartiet och kompromissförslaget uppfattades positivt av vägföreningarna då alternativet var att varje vägförening skulle få sköta eller upphandla vinterväghållningen själva.

Socialdemokraterna i Vännäs har uttryckt att det tänker lyfta frågan till regeringen men jag har ingen förhoppning om att det ska ge något resultat. Detta med tanke på att inga pengar har tillförts enskilda vägar denna mandatperiod. Har kollat med Trafikverket och fått uppgift om att under Alliansregeringen gjordes 2007 ett tillskott på driftsbudgeten med 400 mkr. Från 700 mkr till 1,1 miljarder kronor. Ytterligare tillskott kom mellan 2009 och 2011.

Från 2015 har S och Mp regeringen inte tillfört en enda krona. Driftsbudgeten är densamma men kostnadsökningen har varit 2%/år. Med andra ord äter kostnadsökningarna upp driftsbudgeten inifrån. Bland alla andra fagra vallöften kom S med ett besked om att tillföra 500 mkr till det lågtrafikerade vägnätet. Trodde i min enfald att det skulle komma enskilda vägar tillgodo men efter misstanke och kontroll så gäller det tillskottet enbart allmänna vägar.

Sammantaget ger det en bild av en regering som fullständigt struntar i landsbygdens vägnät av 73000 km enskilda vägar. Trots att man samtidigt beslutat om att tillåta transporter om 74 ton. En hantering som bekräftar klyvningen av landet. Behövs nog ett nytt ledarskap om vi i framtiden ska kunna bo och verks efter enskilda vägar.

För övrigt har jag lyft, i en motion till vår partistämma, frågan om att nuvarande klimatzoner som styr bidragsfördelningen ska klimatanpassas.

Vinterväghållning enskilda vägar

Av , , Bli först att kommentera 0

Jag, tillsammans med tre övriga utvalda representanter för de enskilda vägföreningarna som får sin vinterväghållning upphandlad av kommunen, blev, vid ett möte under denna vecka informerade om utfallet av vinterns kostnader före och efter att hänsyn tagits till de statliga och kommunala bidraget. Konstaterar att när notan kommer för den vinterväghållning som återstår under resten av året kommer samtliga vägföreningar att bli skyldiga kommunen pengar.

Frågan jag och övriga som var där ställer oss är behandlar vi våra medborgare lika? Mitt svar är nej! Vi kan inte klyva kommunen genom att de som bor efter enskilda vägar blir betalningsskyldiga trots att offentlig service, näringslivet och det rörliga friluftslivet använder och behöver farbara enskilda vägar men om jag bor i tätorterna så tar skattekollektivet kostnaden fullt ut.

Som boende efter enskild väg skickar kommunen en faktura på underskottet samtidigt som samma personer ska betala tätorternas vinterväghållning via skattsedeln. Oacceptabelt menar jag, medborgarna ska behandlas lika oavsett efter vilken väg/gata me an bor. Det som är bra för landsbygden är bra för tätorten och vice versa. Detta bör också gälla vinterväghållningen. Så skapas en ATTRAKTIV kommun.

Politik som för Vännäs FRAMÅT!

Av , , 2 kommentarer 7

Denna mandatperiod lider mot sitt slut. Inför stundande val finns det anledning att till medborgarna redovisa hur vi i politiskt har arbetat för att påverka den politiska färdriktningen i kommunen.

Som ett parti i opposition har centerpartiet varit pådrivare för att utveckla kommunen och föra kommunen FRAMÅT. Allt för skapa en attraktiv kommun där HELA kommunens attraktionskraft har varit i fokus.

Att i opposition påverka politikens innehåll och verka för en viss färdriktning i utvecklingen av kommunen sker på olika sätt bland annat i styrelser och nämnder men framförallt genom att lämna in motioner till kommunfullmäktige.

Några har bifallits av socialdemokraterna men många har också avslagits av olika anledningar där ideologiska skäl är ett. Avslag på motioner som skulle ha underlättat vardagen för medborgare och näringslivet, gjort kommunen attraktivare samt ökat tryggheten för medborgarna.

Här kommer vår redovisning av politikområden som vi har drivit och som vi tror för Vännäs FRAMÅT:

Miljö och hållbarhet:

Inom detta område har vi lyft ett antal ämnen som ska förbättra miljön och livsvillkoren för barn och unga inom förskola- grund och gymnasieskola men också för att förbättra mat- och luftkvalitén i vår kommun.

– Inköpsförbud mot artiklar som innehåller mikroplaster

– Giftfri vardag för barn inom för- grund- och gymnasieskolan

– Bättre och mer av lokalproducerad mat med svenska djurskyddskrav

– Införandet av en samlastningscentral för minskade transporter

– Samhällsanpassningar för ökat kollektivt resande

– Antagandet av en träbyggnadsstrategi i kommunen

– Sänkt byggjovstaxa vid energismart byggande

– Införandet av en byggbonus vid byggande av energi smarta hus

Ökat bostadbyggande:

Centerpartiet har påtalat behovet av att vi får igång en bostadsproduktion då bristen på bostäder hämmar en utveckling av kommunen för fler innevånare, utebliven omflyttning inom kommunen och minskade skatteintäkter. Vi konstaterade att avsaknaden av ett bostadsförsörjningsprogram måste åtgärdas men också föreslagit åtgärder som skulle snabba på framtagandet av lägenheter.

– Ett flerårigt bostadsförsörjningsprogram för byggande av bostäder

– Fler lägenheter genom påbyggnad av befintliga hyresfastigheter

– Ombyggnation av vindsutrymmen till mindre bostäder för unga

Attraktivare och friskare kommun

Vännäs är en fantastisk kommun men avsaknaden av ett året runt bad är stor liksom tillgången till älven för medborgarna. Friskvård är en viktig förebyggande åtgärd likaså en rehabiliteringsform för snabbare tillfrisknande.

– Året runt bad genom överbyggnad av Vännäsbadet

– Detaljplan för utveckling av strandpromenaden

– Gratis motion för personer över 75 år

– Grön rehabilitering för långtidssjukskrivning

Ökad medborgarserive

Dialogen med medborgarna är mycket viktigt inför större beslut som berör många medborgare. Vi tycker också att kommunens information om vad som händer i politiken är viktig. Därför tycker vi att informationen till och kommunikationen med medborgarna behöver förbättras.

– Framtagandet av struktur och plan för ökat medborgarinflytande

– En landsbygdssäkring av politiska beslut

– Framtagandet av en e-förvaltningsstrategi  för ökad digital service till medborgare

– Yttranderätt för ersättare i fullmäktige

– Information om interpellationer och motioner på kommunens hemsida

Enklare regler för medborgare och företag

Vi har i kontakter med medborgare och företagare insett behovet av att göra vardagen enklare och tryggare. Då handlar det om allt från debiteringar i samband med myndighetsutövning, krav om åtgärder med tveksam miljönytta, snabbt ingripande vid akut sjukdom och tjänster som ökar tryggheten inom äldreomsorgen.

– Ny avgiftsmodell för tillsyn inom miljöområdet

– Kommunens hantering av enskilda avloppen

– Ett tryggare Vännäs genom att införa av IVPA (i väntan på ambulans)

– Förenklad biståndsbedömning inom äldreomsorgen

– Införandet av rätten att välja utförare inom hemtjänsten

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Osäkerhetsfaktorer skapar oenighet om budget i Vännäs

Av , , 1 kommentar 8

Budgeten för 2019-2020 har nu kommunfullmäktiges majoritet, S, V och Mp, röstat igenom. Oppositionen, C, M, Kd och L, föreslog att budgetbeslutet ska skjutas på till senare i höst. Anledningen till vårt ställningstagande är att det finns ett flertal osäkerhetsfaktorer som inte är kända idag och som kan komma att påverka det totala budgetutrymmet för nämnda period. Dessutom finns en budget antagen av fullmäktige i juni 2017 för 2019 som styrelser och nämnder har att arbeta med så ett beslut i juni är inte ett måste för att de ska kunna arbeta med budgeten 2019.

Sammantaget konstaterar vi att fullmäktiges finansiella mål om ett överskott på 12 mkr har S, V och Mp ”skrotat”. Nu säger man att man på grund av minskade skatteintäkter, 2,3 mkr/år, sänker resultatkravet till 10 mkr/år. Avsätter 6 mkr (om det räcker) i en pott på grund av ett antal osäkerhetsfaktorer och tillåter sig ett överskott om enbart 4 mkr/år. Vilket innebär att investeringsutrymmet, med egna medel, minskas med 8 mkr/år. Ett ställningstagande som kan tolkas som att majoriteten är beredd att återinföra lånefinansiering istället för att investeringsutrymmet enbart ska utgöras av egna medel. Egna medel är ett synsätt som vi hitintills har haft politisk enighet om för att nå en långsiktig hållbar ekonomi.

Det flertalet kommuner gör enligt Sveriges kommuner och landsting, i det läge Vännäs kommun befinner sig i, är att avvakta med budgetbeslutet så att det tas så sent som möjligt på året för att, så långt som möjligt, gardera sig för osäkerhetsfaktorer som påverkar ekonomin och som inte är kända i juni. Detta är också oppositionens uppfattning i Vännäs.

Osäkerhetsfaktorer som vi åberopar är:

1) Hanteringen av Vård- och omsorgsnämndens resterande underskott för 2018 som enligt årsprognosen är 4 mkr. Detta efter att majoriteten S, V och Mp på fullmäktige den 11 juni backade från sin tidigare hårdföra hållning och föreslog en utökning av nämndens ram med 6,8 mkr.  En utökning som C, KD och L har föreslaget på tidigare fullmäktigemöten och på kommunstyrelsen men där vårt förslag röstades ned men som nu majoriteten ansluter sig till.

2) Försäljningen av Vännäs läger, som om den inte kan genomföras, saknas täckning i budgetförslaget för ökade lokalkostnader motsvarande 1.2 mkr,

3) Osäkerheten om kommande skatteprognoser vad gäller utfallet 2019 och 2020 utöver vad som hitintills är känt. Nya skatteprognoser kommer under hösten.

4) Arbetet med handlingsplanens kommer att pågå under hela 2018 varför ingen del av utfallet är känt idag.  Ett utfall som kan leda till kostnadseffektiviseringar och omprioriteringar men vad blir det faktiska ekonomiska resultatet i slutändan?

5) Steg 2 i bolagiseringen av resterande fastighetsbestånd som fortfarande ligger kvar i kommunen. Blir det en överföring av beståndet eller blir det ett förvaltningsuppdrag för Vännäs fastigheter AB och i så fall vilka blir de ekonomiska konsekvenserna av det?

6) Utredningen om en sammanslagning av samhällsbyggnadsförvaltningen och kommunledningskontor och de ekonomiska konsekvenser som blir följden av det?

 

 

Senaste kommentarerna
Arkiv
Kategorier