Matkedjan gick före i Norge

Matkedjan Kiwi gick före i Norge

Jag citerar gärna dagens Industri här nedan.

”Matkedjan införde prisstopp – sänkte hela Norges inflation. Norska lågpriskedjan Kiwi frös priserna på mat. Det sänkte inflationen som helhet i Norge i februari, när konkurrenterna tvingades följa efter. ”Vi fick 600.000 nya kunder på en vecka”, säger Kiwis kommunikationschef Kristine Aakvaag Arvin.

Den 1 februari höjde de flesta livsmedelskedjorna i Norge priserna med runt 10 procent över en natt. Det efter att nya avtal förhandlats fram med leverantörerna. Men lågpriskedjan Kiwi bestämde sig i stället för att behålla priserna på samma nivå som tidigare på samtliga varor.

Utöver det hade de redan i september låst priset på nära 250 varor fram till maj.

”Vi fick kraftiga prisökningar från leverantörerna i februari så de flesta hade förväntat sig att priserna skulle gå upp väldigt mycket”, säger Kiwis kommunikationschef Kristine Aakvaag Arvin.

Kiwi hade inte kommunicerat sina planer i förväg och överraskade därför marknaden. Enligt Kristine Aakvaag Arvin ledde det till 600 000 nya kunder på en vecka.

”Det har varit helt galet. Vi brukar vara näst störst på marknaden men den senaste månaden har vi varit nummer ett”, säger hon. Publicerad: 18 mars 2023, 08:00. Dagens Industri,2023-03-18.

Livsmedelshandelns detaljhandelsled med sammanhängande och ägda grossistled skrev jag om i går, Gråt tårar över livsmedelshandeln.

P. S. Nu kommer jag sannolikt att få kritik från högernationalister att jag är för planekonomi och att jag är vänsterorienterad. Vänsterorienterad kallar högernationalisterna allt de inte gillar.

Etiketter: , ,

En kommentar

  1. Pingback: Dag för konsumentmakt som kan påverka | Villy Hansen

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.