Centerpartiets pris till årets företagande kvinna

Av , , Bli först att kommentera 12

Centerpartiet i Vännäs har under många är haft som tradition att årligen dela ut ett pris till ”Årets företagande kvinna”. För fjärde året i rad har nu nu priset delats ut på Vännäsgalan under festliga former på Hotell Vännäs tillsammans med alla övriga pristagare på företagsgalan. GRATTIS ALLA PRISTAGARE!

Priset för ”Årets företagande kvinna” tilldelas den kvinnliga företagare/entreprenör, oavsett bransch, som har visat på entreprenörskap, nytänkande som lett till nystart av företag men också till befintliga företagare som på olika sätt har utvecklat sitt företag och därmed satt på Vännäs på omvärldskartan.

Årets pristagare uppfyller med råge kriterier som entreprenörskap, nytänkande och förmågan att genom vidareförädling utveckla befintlig verksamhet. Detta har lett till att ett nytt närodlat varumärke har tillskapats.

Priset som ÅRETS FÖRETAGANDE KVINNA 2016 tilldelas Ingela Ruthström för ett engagerat och målmedvetet entreprenörskap och med stark känsla för produktutveckling och marknadsföring.            

Under några år har planering och byggnation av ett eget gårdsmejeri med tillhörande jordkällare som ostlager, tagit form och från vintern 2013-2014 omvandlas ca 600 liter mjölk i veckan från den egna gården till Gården Londons egna unika ostar.

Ostarna som ystas på Gården London, är i första hand sådana som visar sig utvecklas bäst i den egna jordkällaren. För att ost skall utvecklas, mogna rätt och inte torka ut, behöver den lagras i rätt temperatur och luftfuktighet.

Under lagringstiden kapslar jordkällarens eget vildmögel in ostarna och ger dem en blomstrande yta som skyddar mot uttorkning. Det är också vildmöglet som är anledningen till att ostarna får namnet Londons Vilda.

Till en mycket värdig pristagare säger Centerpartiet i Vännäs ”GRATTIS Ingela Ruthström”!

 

 

Kost och renhållning på senaste kommunstyrelse.

Av , , Bli först att kommentera 10

Kommunstyrelsen får återkommande information om verksamheter tillhörande kommunstyrelsens ansvarsområden. På gårdagens styrelse informerades vi om kost- och renhållningsavdelningens verksamheter.

När det gäller kostavdelningen är det imponerande att vi i våra tre kök tillagar ca 2400 portioner/dag. Vängårdens kök står för ca 750 portier/dag, Liljaskolan ca 1200 portioner/dag och Vegaskolan ca 450 portioner/dag. Vängården, som står för all mat till äldreomsorgen, tillagar också dagligen mat anpassad till fyra olika matsedlar. Vi fick också information om några områden där kostavdelningen har särskilda utmaningar. Det handlar om rekryteringsproblematiken där tillgången på utbildade kockar är ett stort problem, sjukfrånvaron med höga sjukskrivningstal, uppfyllelse av ekologiska mål och två rätters matsedlar inom äldreomsorgen. Under 2016 öppnas ytterligare ett kök på nya förskolan Myran som ska laga mat till ca 130 barn. Inom politiken i Vännäs prioriterar vi av kvalitetsskäl mat tillagad på plats på de större enheterna..

För att minska sjukfrånvaron är åtgärder planerade för att bryta trenden och där tror jag bl.a. att en planerad ombyggnation av Vegaskolans kök bidrar till att skapa en bättre arbetsmiljö som förhoppningsvis minskar sjukskrivningar som är kopplade till belastningsskador.

Jag tycker att det är viktigt att statusen för personalen inom kostavdelningen lyfts. Jag menar att dessa medarbetare är en grupp som tidigare inte har fått ta del av de utbildningsinsatser som många andra yrkesgrupper i vår kommun har men med den nya samlade kostorganisationen har jag förhoppningar om att ett större fokus ska läggas på detta område.

När det gäller avfallshanteringen så fick vi bl.a. information om avfalls- och deponianläggningen vid Starrberget samt Länsstyrelsens krav på inventering av sedan tidigare avslutade soptippar. Eventuella följdkostnader som blir en följd av inventeringen kommer inte att belasta taxan för renhållningen utan ska finansieras med skattemedel,

De närmaste två åren prioriteras följande områden på Starrbergets återvinningscentral. Bemanning på på grund av naturliga avgångar, öppettiderna för att tillmötesgå ett efterfrågat behov av lördagsöppet, projektering av ny ramp på grund av att nya fraktioner tillkommer samt sluttäckning av avslutad deponi.

Jag uppskattar verkligen den ordning och struktur som renhållningsavdelningen med personal har åstadkommit på Starrbergets återvinningscentral. Hoppas den uppfattningen delas av övriga besökare.

 

 

Centermotioner på kommunstyrelsen

Av , , Bli först att kommentera 9

Årets sista kommunstyrelse behandlade tre motioner från Centerpartiet inför kommande beredning hos berörd nämnd och dess tjänstemän för att senare återredovisas till kommunstyrelsen med förslag till beslut.

1. Motion om en stärkt och förbättrad avgiftsmodell.

att Vännäs kommunen inför den s.k. Rättviksmodellen vid tillsynsavgifter för myndighetskontroll.

Motionen föreslår bl.a. att Vännäs kommun inför en ny avgiftsmodell för kommunens olika myndighetskontroller. Modellen är framtagen och införd i bl.a. Rättviks kommun och bygger dels på en fast del (administrativ) som tas ut lika från verksamheter och dels på en rörlig del (kontrollavgift) vars storlek beror på antalet utförda kontrolltimmar per verksamhet och år. Avgiften debiteras i efterhand efter genomförd kontroll.

2. Motion för att möjliggöra ombyggnation av vindar till bostäder.

att Plan- och miljönämnden får i uppdrag att genomföra en riktad satsning på att informera om och underlätta handläggning av bygglovsärenden för vindslägenheter  

att bygglovsavgiften helt subventioneras under 4 år för nyproduktion i befintligt bestånd

Behovet av bostäder i Vännäs är väl känt. Den 1 juli 2014 ändrades Plan- och bygglagen så att lägenheter mindre än 35 kvm får byggas på vindar trots att hiss saknas. Det är lägenheter som kan passa bra till bl.a. unga människor som inte har samma krav på storlek och tillgänglighet. När de reglerna nu finns på plats finns det alltså en stor potential i att enkelt skapa fler bostäder

3. Motion angående utveckling av strandpromenaden längs Umeälven

en detaljplan tas fram för att möjliggöra byggande av bryggor, enklare båthus mm

Sedan erosionsskyddet och den byggda strandpromenaden färdigställts,har ett flertal bryggor, i olika utföranden, blivit uppförda längs älven. Det är uppenbart att det finns ett behov för dessa för både fritidsfiske, bad och båtliv.

Det erosionsskydd som anlagts är i huvudsak lagd i strandkanten och består av mycket stor sprängsten med kraftig lutning ut i vattnet. Det innebär att det inte är möjligt utan uppenbar olycksrisk att nå vattenbrynet. Att ge människor möjlighet att ägna sig åt fritidsfiske, bad och båtliv ökar ortens attraktionskraft.

Att tillåta byggnation av bryggor, i olika utföranden, hävdar vi inte står i konflikt med strandskyddets syfte utan tvärtom kan i någon mån ersätta en opåverkad strandzon som skydd och skapa variation i den kanalliknande älvsträckan. Strandpromenaden med belysning som anlades säkerställer också allmänhetens tillträde till stranden

För att lösa detta krävs att Vännäs Kommun tar fram en detaljplan där man möjliggör byggande av bryggor och även enklare byggnader typ båthus mm på lämpliga platser. Sträckan är förslagsvis längs Umeälven Vännäs/Vännäsby. Då kan man styra byggnation så man undantar de partier där strandkanten inte är påverkad av sprängsten.

 

 

Vännäs kommer att ställa djurskyddskrav

Av , , 4 kommentarer 15

Centerpartiet i Vännäs lämnade den 24 februari 2014 in en motion där vi föreslog att Vännäs kommun ska ta fram en kostpolicy med tydliga miljö-, kvalitets- och djurskyddskrav.

I dag har vi nått vårt mål då en enig kommunstyrelse har beslutat att anta en kostpolicy där ett av målen är

att vid upphandlingar ska krav ställas enligt Upphandlingsmyndighetens kriterier samt med specifika krav som följer svensk djurskyddslagstiftning.  

Dessa specifika krav kan t.ex. vara att ”Griskött ska komma från grisar där inte svanskupering förekommer”, ”Antibiotika ska endast användas efter ordination av veterinär och när det är veterinärmedicinskt motiverat” eller att ”Kyckling ska komma från djur vars näbb inte förändrats vid uppfödningen, t.ex. genom trimning.

Jag tycker det känns mycket bra att våra gäster inom både skolan och äldreomsorgen vet att speciella krav som följer svensk djurskyddslagstiftning har ställts i samband med upphandling av animaliska livsmedel, oförädlade eller förädlade.

Jag tycker också det viktigt att vi till producenter av animaliska livsmedel kan säga att vi kommer att använda oss av möjligheten att ställa specifika krav vid upphandlingar.

Enligt upphandlingsregelverket är det inte tillåtet att särbehandla eller missgynna leverantörer på grund av vilket i land leverantören är verksam. Det är därför inte möjligt att ställa ett generellt krav på att svensk lagstiftning har följts eller att djurhållningen gjorts på samma sätt som svensk lagstiftning kräver. Däremot kan man ställa specifika krav på djurskydd som är knutna till kontraktsföremålet. Dessa kan i vissa fall motsvara svenska djurskyddsregler, ibland vara lägre, och ibland vara högre. Min och Centerpartiets uppfattning är att i Vännäs ska givetvis de specifika kraven motsvara eller ibland vara högre.

 

Litet lyft för Vännäs men ändå positivt

Av , , 2 kommentarer 12

Vännäs klättrar 20 platser i företagsrankingen vilket är positivt men fortfarande finns det många förbättringsområden. För mig är plats 216 inte en acceptabel placering. Om man tittar på enskilda områden så är det kommunens konkurrens med förtag, tillgång till kompetens och skolans attityder till företagande som bekymrar mig mest.

Trodde att vi hade kommit längre när det gäller näringslivets syn på konkurrensen från kommunen men tydligen inte. Vill vi klättra i kommande rakningar så behöver vi nog fundera över kommunens agerande inom detta område. En öppning för mer av valfrihet skulle nog ha en positiv inverkan på rankingen.

Mycket allvarligt är det att skolans attityder till företagande och att tillgången till kompetens upplevs så lågt. Något har hänt som ansvariga för barn och utbildning på alla nivåer måste analysera och åtgärda. Skolan har ju den viktiga uppgiften att lägga kunskapsgrunden och kompetensen till framtidens medarbetare både för näringslivet som offentlig sektor.  Men inte bara som medarbetare utan också att utveckla entreprenörskapet och viljan att bli framtidens företagare.

Noterar också att vi har en negativ utveckling när det gäller området Tele- och It-nät. Inte förvånande med tanke på den varierande täckningsgraden i mobilnätet. Det gäller i huvudsak områden utanför tätorterna men där finns ju också ett näringsliv som har behov av ett fungerande mobilnät.

Dålig mobiltäckning är ett område som kommunen har små möjligheter att påverka. Jag har lyft problemet i Umeåregionrådet. Länsstyrelsen och operatörerna känner till problemet. Region Västerbotten har också inbjudit berörda operatörer till ett samrådsmöte i Lycksele där problemen redovisades väldigt tydligt från både länets politiker, näringslivet och övriga organisationer som där fanns på plats.

Vad det gäller It så är skillnaderna stora i kvalitén inom kommun vilket kan förklara placeringen på det området. Enligt Post- och Telestyrelsens bredbandskarta är tillgången i tätorten 92 procent vad gäller bredband om 100 Mbit/s jämfört med 41 procent på landsbygden.

På det området kommer det att bli förbättringar. Nationellt tog Alliansregeringen med Centerpartiet som pådrivare ett beslut om en omfattande bredbandssatsning i landet. Kommunfullmäktige har beslutat om en bredbandsstrategi för perioden 2016-2020 inom de områden som saknar höghastighetsbredband. Intresset är undersökt hos berörda hushåll. Medfinansiering sökt hos Jordbruks- och Tillväxtverket och i kommunens budget  finns pengar avsatta för perioden 2016-2018. Så inom det området är jag förhoppningsfull om att rankingen på sikt kommer att lyfta.

Ks behandling av Centerpartiets motioner

Av , , Bli först att kommentera 8

En lång ärendelista, 32 punkter, behandlade kommunstyrelsen (Ks) i måndags.

För Centerpartiets del behandlades fyra av oss inlämnade motioner till Kommunfullmäktige (Kf) och där fullmäktige gett Ks i uppdrag att bereda dessa för fullmäktiges räkning.

Motionerna gällde

1. Utreda förutsättningarna för att bygga hyreslägenheter genom påbyggnad.

Ks beslutade att motionen anses besvarad då en kostnadskalkyl från samhällsbyggnadsförvaltningen (SBF) visar på att en påbyggnad inklusive övriga åtgärder som normalt underhåll och installation av hiss skulle medföra en hyra motsvarande nyproduktion. Vi menar dock att om normalt underhåll som takbyte är inräknat i kalkylen ger den en felaktig kostnadsbild för en påbyggnad.

Centerpartiet reserverade sig som enda parti till förmån för eget förslag att bifalla motionen.

Syftet med motionen var att finna snabbare och billigare lösningar för att producera hyreslägenheter. Något som Vännäs är i stort behov av.

Centerpartiets menar också att en påbyggnad inte ska stanna med det beslutet utan föreslog att skicka förslaget i motionen vidare till Vännäs Fastigheter AB som nu är ägare och förvaltare av allmännyttans bestånd. Ett förslag som vi fick igenom och nu är det fastighetsbolagets styrelse och VD som får hantera frågan.

2. Om att det ska tas fram en e-förvaltningsstrategi för Vännäs kommun.

Ks beslutade att bifalla motionen med tillägget att möjligheten ska finnas att den arbetas in i befintliga verksamhetsplaner.

Syftet med motionen är att erbjuda medborgarna mera av digitala lösningar som är kostnadseffektiva för kommunen istället för att medborgarna, i vissa frågor, ska behöva ringa eller besöka kommunkontorets tjänstemän. Nöjd med att få Ks gehör för motionen.

3. Öka medborgarinflytandet genom en ökad medborgardialog.

Här gick det sämre. Ks beslutade att avslå motionen. Utredningen av motionen pekar på att en ökad medborgardialog är viktigt och bör prioriteras men att motionärernas förslag om tillvägagångsättet är allt för detaljerat.

Centerpartiet reserverade sig som enda parti till förmån för eget förslag att bifalla motionen.

Här får vi göra omtag och återkomma med en ny motion. Frågan om ett ökat medborgarinflytande och en ökad medborgardialog är för oss i Centerpartiet ett viktigt område. En fråga som vi också lovade väljarna i Vännäs att driva under förra årets valrörelse.

4. En förstudie gällande en överbyggnad av Vännäsbadet till åretruntbassäng.

Här är vi mycket besvikna på hur motionen har hanterats. Ks beslutade om att motionen avslås utan att förslagen i motionen har utretts.

Centerpartiets uppfattning är  att det är ett nonchalant och respektlöst förfarande och beslut. Oppositionens möjligheter att lyfta frågor är genom att lägga motioner. Här har vi gjort det i en för Vännäsborna mycket angelägen fråga och då blir den avslagen med endast den motiveringen från kommunalrådet Johan Söderling att citat ”tror inte på detta som en bra lösning”.

Centerpartiet reserverade sig som enda parti till förmån för eget förslag att bifalla motionen om en förstudie. 

 

 

 

Väg 547 Vännäs-Vännäsby

Av , , Bli först att kommentera 15

Äntligen kan det börja hända saker med ny dragning av väg 547 mellan Vännäs och Vännäsby. Regeringen har nu avslagit en privatpersons överklagan gällande en in- och utfart efter sträckan.

Om någon vecka kommer Trafikverket att träffa Vännäs kommun för att presentera och diskutera tidsplanen för bygget. Därefter sker upphandlingen av entreprenör och vägen kan börja byggas.

Jag hoppas att tidsplanen innebär att trafiken kan släppas på under sommaren eller tidig höst 2016. Nöjd över att vi nu kan börja se slutet på detta segslitna ärende.

Rätt eller fel åtgärd? Många synpunkter och mycket diskussioner har det varit men nu tycker jag att vi gillar läget och ser fram emot att vägen öppnas nästa år så att vi slipper omvägen för att komma till Vännäsby/Vännäs.

Bredbandsstrategin i Vännäs väckte debatt

Av , , 4 kommentarer 18

På måndagens kommunfullmäktige diskuterades och beslutades om bredbandsstrategin 2015-2020. Frågan väckte en livlig debatt där ambitionsnivån skiljde partierna åt.

Den ena skiljelinjen var om 95 % eller 100 % av de i bredbandsstrategin föreslagna 13 objekten ska genomföras under perioden. Den andra skiljelinjen var hur stort belopp som skulle avsättas i investeringsbudgeten under perioden 2016-2018.

Centerpartiets yrkande var att 100 % av objekten skulle genomföras och att den årliga avsättningen i investeringsbudgeten ska vara 3 mkr. Vår uppfattning är att den nivån är ett minimum för att snabbt komma igång med en utbyggnad av de objekt som inte kan eller får finansieras av bl.a. Jordbruksverket nationella medel.

Ett yrkande som stöddes av kristdemokraterna och folkpartiet.

Tyvärr saknades den ambitionsnivån hos majoritetspartierna, socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet argumenterade envist för 95 % och att 100 % ska nås i en långsiktig plan utan bortre tidsgräns. Lika envist vidhöll de att avsatta medel i investeringsbudgeten ska vara 2 mkr/år.

Vi ser satsningen på bredband som en fråga som är så viktig att vi inte kan inleda arbetet med genomförandet med signalen att det bara är ett par av de föreslagna projekten som ska prioriteras. Vi vill att det från första stund ska vara tydligt att alla projekten ska genomföras.

Idag är tillgången till bredband med hastigheten 100 Mbit/s väldigt ojämnt fördelat över kommunen. 92 % av boende i tätorten har tillgång till bredband med denna kvalitet medan endast två av fem av de boende på landsbygden har samma service.

Ett väl fungerande bredbandsnät med hög hastighet lägger en grund för tillväxt inom kommunen dels genom att det skapar förutsättningar för företagande, såväl befintligt som nyskapande likväl som för ett attraktivt boende.

Vi tror att det är en förutsättning för att uppnå visionen om att Vännäs ska vara en kommun som människor vill besöka, flytta till och verka i.

 

 

 

 

Positivt konjunkturläge i Västerbotten

Av , , Bli först att kommentera 8

Region Västerbottens förbundsfullmäktige i Lycksele är nu avslutat. En av informationspunkterna var ”Konjunkturläget i Västerbotten”. Läget är att konjunkturläget har förbättras.

Bakom detta ligger hushållens konsumtion och ett ökat byggande. Exporten blir allt starkare där skogs- och sågverksindustrin samt gruvnäringen bidrar mest. Turism och tjänstenäringarna ökar också.

Arbetsmarknadsläget beskrivs positivt förutom att varslen har ökat något. Min egen reflektion är dock, vad händer inom tjänsteföretagen nu med försämrade RUT- och ROT-avdrag?

Redovisningen pekar också på att det råder hög investeringsnivå i Västerbotten där byggandet av bostäder och lokaler ökar men där investeringar i infrastruktur tyvärr minskar.

Befolkningen ökar totalt sett i länet. När det gäller födelsenettot är det bara Umeå och Vännäs av länets samtliga kommuner som bidrar med ett positivt födelseöverskott.

När det gäller bostadsmarknaden så är framtidsbedömningen till 2019 att kustkommunerna Skellefteå, Robertsfors, Umeå och Nordmaling är i balans medan Vännäs tillsammans med övriga kommuner i länet har bostadsbrist.

 

Olika syn i Vännäs på fördelningen av föreningsbidrag

Av , , 2 kommentarer 14

På senaste kommunstyrelsen behandlades ärenden om fördelning av bygdeavgiftsmedel samt drifts- och utvecklingsbidrag. Jag kan konstatera att när det gäller synen på hur bidragen skulle fördelas så fanns det olika uppfattningar mellan majoritetspartierna (S-V-Mp) och borgerliga gruppen (C-M-Kd).

Borgerliga gruppens politiska värderingar, vilka också låg till grund för vårt förslag, föll inte majoriteten i smaken. Majoriteten gjorde inga politiska värderingar i frågan och ville heller inte diskutera dessa utan lutade sig mot tjänstemannaförslaget.

Den inställningen beklagar jag. Någon egen uppfattning måste man väl ändå ha om hur bidragen slår och hur det ska fördelas. Jag tror nog att väljarna och föreningarna förväntar sig att politikerna har det. Det tycker jag är en självklarhet om man företräder medborgarna.

När det gäller föreningslivets egna lokaler så är det viktigt att man tar till sig kommunens miljömål vad gäller energi och utsläpp.  Det har flera gjort i sina ansökningar. Det kan handla om att ersätta el med luftvärmepumpar, tilläggsisolera byggnader samt förbättra avloppsanläggningar. Med beslut som inte tar hänsyn till kommunens egna satta energi- och miljömål minskar förtroendet för vad kommunen vill åstadkomma.

Majoritetens beslut skickar dåliga signaler när man t.ex. nekar stöd till föreningar som samarbetar med kommunala verksamheter och där man använder naturen som lokal och inte konkurrerar med övriga föreningar om tider i kommunens hallar med nolltaxa. Bygdegårds- och byaföreningar som öppnar sina lokaler för allmänheten och därmed förverkligar kommunens uttalade ambition om vikten av mötesplatser i HELA kommunen bortprioriteras. Det gäller också för religiösa föreningar som behöver anpassa lokaler för barn- och ungdomsverksamhet. Verksamheter som är otroligt viktiga och där de ideella krafterna inte nog kan värderas.

Samarbetet mellan kommunen, föreningar, studieförbund och ideella krafter har stor betydelse för att kunna förverkliga det kommunen inte mäktar med. Ett samarbete som har stor betydelse för medborgarnas trivsel, kommunens attraktivitet och marknadsföring. Om majoriteten delar den uppfattningen anser jag att värdet, på ett tydligare sätt, bör synas när föreningsbidragen fördelas.

 

 

Senaste kommentarerna
Arkiv
Kategorier