Ändlig energi och oändlig och andlig med…

Som en bloggbesökare mycket riktigt påpekade är det en aning otidsenligt att drömma om stora bilar i de tider vi är på väg emot. Men samtidigt körs de ofta lite och höjer livskvaliteten både för ägaren och omgivningen. Och vi vill väl på olika vägar må hyfsat bra? Men många börjar ju nu tänka i banor där ord som hybridbil, kollektivtrafik, samåkning och bilpooler finns. Till vardags. Men som grädde på moset tycker jag nog det är trevligt om en och annan behåller bilarna. Jag fick lite av en glädjechock idag när jag insåg att en Bloppis (ja, bloggkompis då) som jag bytt kommentarer med ibland äger en hel bunt härliga bilar. Mumsiga kärror alltså. Flera från 50-talet. Här kan jag ju göra en sedvanlig kovändning och försöka spå vad som nu är värt att spara på. En listjäkel igen, alltså…

De här ska du vara rädd om:

1. Volvo 240/740

Kan inte bli annat än en bra affär om några år när svenskarna riktigt brutit ihop på sina blippblipp S60 och andra moderna volvoprodukter.

2. Mazda 929 runt 1980.

Gärna en Limited. Stor, slö, rostbenägen men rätt snygg. Kapitänens ersättare som raggarbil.

3. Opel Omega  med sexa runt -90.

Samma som Mazdan. Men snabbare. Finns och skänks bort "ta gärna två"

4. Mercedes w123 77-85

Nästan lika viktigt som att rädda gnorfdaskarna. Hjälp de som finns kvar till ett fortsatt liv för att visa barnbarnen hur bilar byggdes. Men håll för rosten…

5. Audi 100 83- 91

Finns många och biiilliga. Påstås inte vilja dö i första taget och ger ägaren en känsla av att vara skeppare på en veteklipper på väg över atlanten, särskilt med slitna framdämpare. Smultert varm på sommaren utan AC.

6. Ford Scorpio.

Vart tog de vägen. Men köp ingen med trasig hastighetsmätare, då åker du på en ekonomisk chock. Och ABS:en i alla fall på äldre är elektrisk och kan tvärlägga av. Växellådan ger lealösheten ett nytt ansikte. Annars mycket bil för nästan inga pengar.

7. Opel Corsa sedan 80-tal.

När Världens Fulaste Bil ska koras har du segern som i en liten…Corsa.

8. Chrysler 300

Snygg, sticker ut och riktigt bra.

9. Opel Omega Lotus.

Min drömbil och så långt ner bara för att de är så svåra att hitta i bra skick. 377 hästar. Ser ut som en svennekärra. Vill ha…

SAAB 900 -91.

En gedigen bredaxlad svensk som är en miljon gånger bättre än ryktet.

 

Nu kommer jag inte på några fler. Gemensamt har de att de – trots ibland hårda omdömen från mig – kommer att bli mycket mer intressanta framöver.

 

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.