Därför

Stora mängder läsare har undrat över vilka principer som avgjorde att stalonbergets topp pryds av en flygplats.

Jag kan nu avslöja att det var en besparingsåtgärd försvaret tog 1951. Senare Överbefälhavaren Stig Ossian Lavett födde då iden med extremt högt belägna flygplatser och stalonprojektet, eller Area 51 som det döptes till var det första.

Principen var lika enkel som genial. För att spara bränsle, främst vid start, placerades startbanan så högt att när planet lyfte var det redan på march-höjd och slapp bränsledryga uppstigningar. Samma sak vid landning, planet gick från kanske 1000 meter till 0 på nästan ingen tid alls.

Diskussioner om den verkliga effekten gjorde dock att det hela dog ut och Stalon blev den enda orten med en sådan anläggning.

Allt detta är lika sant som ett vallöfte i september…

Assistentskaran tätnar lite. Nicole kommer hem efter husvagnssemestern. En titt i kristallkulan säger att hon kommer att umgås med en kille och en vovve rätt mycket i morgon;)). Och att jag kommer att få höra tales of the holiday så småningom…

Fenomenal fredag!!!

En kommentar

  1. B-RW

    Jag och min sambo var dit förra sommaren,den här gången var vi upp på flygfältet i sommartid,jag håller fullständigt med dig det skall vara höst för att det skall ge fullständig utdelning,vi var från Skanska och la om vägen 2007 på försommaren ,det var nästan lika magiskt som hösten 1977.Snöklädda fjälltoppar du skulle ha sett UMÄ-borna dom hade aldrig sett dett dess like.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.