Stinkande marknadsföring

Eller i alla fall metoder som jag har lite svårt att förlika mig med…

Först och främst då Postkodslotteriet. Som jag i sig inte har något emot. Och jag vill heller inte låsa in Rikard Sjöberg. Han har ett avlönat uppdrag han utför helt enkelt. Utan det är krafterna bakom jag skulle vilja ifrågasätta. Som vecka efter vecka i oändliga utskick och på TV matar mig med budskapet om vilken enorm katastrof det skulle vara om grannen vann men inte jag. "Marketing by fear" skulle jag vilja kalla det. Att sedan nästan en halv miljard försvinner i detta lotteris Svenska version som inte skulle hänt t ex i Holland där de har andra krav på vad som verkligen går till välgörenhet, det är en annan diskussion. Och att "välgörenhet" är en minst sagt osäker finansiär eftersom den upphör då du inte längre vill ge. MEN de 470 miljoner som delades ut enligt senaste redovisning har säkert gjort stor skillnad för många.

För det andra: alla, Vi Bilägare och Ellos är färska exempel, som tror att jag  älskar att läsa fåniga budskap på en massa små och röriga löslappar, skrapa fram obskyra koder och annat tjafs. Då det gäller Ellos tror jag det kommer tre rabatt specialer i veckan, ungefär, hur håller de isär alla själva??

Något som inte drabbar mig numera är den beklämmande upplevelsen att se vänner, som absolut borde veta bättre, försöka kränga någon skitprodukt som de lurats bli försäljare för. Det kunde handla om juicer som till och med botade cancer, rengöringsmedel som ingen fick veta vad de innehöll, fenomenal och djävulskt dyra dammsugare och annat. Och det mest beklämmande var just personligthetsförändringen. Från vän till outtröttligt babblande säljrobot.

Nej, då gillade jag min kompis i grannbyns metoder bättre. Då vi var i tvåtaktåldern hade han ett stort väggskåp i garaget med tändstift av något märke. En produkt som tvåtaktsmotorer hade en viss aptit på. Och behövde man ett fick man vackert gå dit och hämta och montera själv, för att betala vid första lägliga tillfälle.

Smaskig Söndagsfrukost på er…

En kommentar

  1. Inger

    Så sant…det är kanske dags att starta en ny rörelse..VVR
    våga vägra reklam…typ…ivafall pappersreklam snacka om resursslöseri…Moder Jord suckar tungt…
    Kram

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.