Gnistrande idé

Nu står bilen i en annan del av Umeå. I morgon ska den bli gnistrande blank och hal, ett tillstånd som ska hålla i sig i flera år.

Bra för mig som inte ständigt står med hink och svamp och inte heller vill ha det virvelmönster flitigt automattvättande orsakar. Sedan väntar nya sommardäck av det dyra men braiga fabrikatet, och nån gång före semestern 6 000 mila service. Lite tidigt, men ändå. Det är planen men givetvis kan den ju få för sig att börja jäklas utöver det. Även om försäkringen täcker många system blir det ju några tusenlappar. Vissa komponenter är tyvärr rent skräp i nya bilar och egentligen borde vi göra revolution. Nästan alla modeller har sina akilleshälar.

Den mest seglivade bil jag hört talas om i Sverige är en långmerca som en av medlemmarna i  Svenska Hundkojeklubben hade som vardagsbil för en tio år sedan. Den hade avverkat 130 000 mil! Motor och låda var bytta men bakaxeln fortfarande orginal. Men det är ändå rätt lite. En Volvo P1800 i USA är visst på god väg mot 160 000 mil, alltså en miljon miles om jag minns rätt. Med samma ägare, motor, växellåda och allt annat!!!

Mycket handlar nog om små trick som bra olja som byts rätt ofta. Jag har 3 000 mils intervall, men det skrattar jag mest åt och byter vid runt 1 000 mil i stället. Att byta olja i hela bilen kan livligt rekommenderas. Om du köpt en gammal kärra är säkert diffoljan som tjära, till exempel.Att hantera komponenterna lite försiktigt och varmköra ordenligt är också bra.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.