Lite bilsnack igen…

 

Bilar från Frankrike betraktas fortfarande skeptiskt av många. Det stöter jag på lite då och då, men tar det hela med ro. Mina vänner som åker premium eller halvpremium (d v s Volvo) bilar verkar ofta ha det värre än jag. Min facit efter  46 000 mil på 16 år med fem Renaulter, är:
         En katalysator utbytt p g a skrammel
         En styrenhet pajad p g a handhavandefel. Glömde ansluta en kabel = strömrusning.
         En defekt spolarpump på R19-95 satt så jäkligt till att den aldrig blev bytt.
         Körde för länge utan att byta backar bak på Megane 00 = byte även av trummor.
         Byte tändspolar Megane 00. Dock på garantin.
         Samma med en knackande drivknut.
         OO:an tände ibland varningslampor för airbag och ABS. Särskilt i extrem kyla.
         Och på  Megane II -03:an  byttes lager i fjäderbenen och en hel del komponenter i klimatanläggningen. Dock utan att det kostat mig ett öre.
         Och på 06:an jag har nu är lederna i framvagnen ett stort irritationsmoment. Glapp efter 3 300 nil och Renault, eller om det är Volvo, vet inte vad goodwill innebär.
         Och glödlampsbyten ska vi inte prata om. Verkstadsjobb!
 
Men bortsett från det ha de varit tysta, bekväma, lagom utrustade, mysiga både att köra och att åka i.
 Och på 46 000 mil har jag haft  ett enda driftstopp. Då hade den surat ner sig och gick bra att rulla igång i utförsbacke. Rätt bra, eller hur. Men det är givetvis bara min upplevelse. Och visst vore det mumsigt med en BMW någon gång i framtiden…
          

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.