Vad heter min bil och varför?

Bilar och namn har säkert inneburit en hel del huvudbry genom åren. De här små reflexionerna är inte nödvändigtvis korrekta, men hyggligt underbyggda i alla fall. Precis som det mesta jag presterar.

Porsches legendariska 911 skulle egentligen hetat 901 med Peugeot hade skyddat konstruktionen med tresiffrigt nummer med en nolla i mitten.

Vår kära "Amazon" fick bara heta så i Sverige på grind av en brasiliansk moped med samma namn. Utomlands blev det 121, 122, 123 i stället.

Audi hade beteckningen "CC" på sina modeller på 80- och 90-talen. Sägs betyda "Complete Comfort".

Citroen presterade en "Citroen CX 25 GTI Turbo II Prestige ABS" som väl behövde nästan hela bakluckan för modellbeteckningen.

Chevrolet Nova floppade i mexico. "no va" på spanska sägs betyda "fungerar inte" eller något liknande.

En kanadabyggd Pontiac Parisienne från de goda åren på 60 och 70 talen är egentligen ett Chevrolet Impala chassie med pontiacskal.

Ferrari har lånat detaljer i instrumenteringen från…Fiat!

Peugeot hade 10 000 mils motorgaranti på sina 404-dieslar vilket var fantastiskt tyckte många.

Och Folkvagn delade ut klockor till de som kört en bubbla 10 000 mil utan ingrepp vilket var ett tecken på exeptionell kvalitet på 50-talet.

Däremot de amerikanare, Cadillac, Buick och liknande, som efter något år som representationsbil eller något sådant, köptes av åkaren Torsten Pamp fick ett hårt liv. Baksätet slets ut och sedan överlastades de grymt med tidningar och fick gå ibland upp till 130 000 mil med gasen i botten i mellansverige mellan städerna. Den eran varade tills Pamp och andra gick över till vans och pick upper.

2 kommentarer

  1. Valter Karlsson

    Kul med bilar och dess olika beteckningar , motorgarantin på 10000 mil lär ha gällt även Borgward Isabella !

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.