I topp på listan

Jag fortsätter tjurskalligt på biltemat. Nämligen med de som verkligen är grädde på moset. Vi börjar på 50-talsutställningen i Rättvik 1978.

Då de osnutna 20-åringarna gled in i ishallen väntade en lång rad glänsande skönheter av modeller vi aldrig sett i verkligheten. Ford 1949, Edsel 1958 och Plymouth 1957 till exempel. Men det var en speciell bil som då ockuperade mitt hjärta och stannade där!!! Bilen var en Dodge Custom Royal Lancer 1959, och den fick allt annat, hur snyggt det än var att krympa lite vid jämförelse.

Dock har jag lärt mig att det finns extra grädde på grädden på moset i form av den extremt ovanliga Dodge Royal Regal. Den vore nåt att svänga in på OK i Vilhelmina med en varm sommarkväll…

En annan favorit såg jag i avsomnade Colorod i mitten av 70-talet. En redan från början grymt snygg Olds 98 Starfire -58 som dessutom förlängts lite extra på ett snyggt sätt. Och den lever fortfarande kunde jag konstatera för inte så länge sedan.

En annan favorit är Cadillac 59-60. Bägge årsmodellerna är underbara på sitt sätt och eftersom jag hade förmånen att köra Coupe de Ville 1959 en hel del i yngre dagar hamnar även de på favoritlistan.Det ultimata för mig vore en Eldorado Seville -59. En del blir förvånade över att jag inte väljer cabben, Biaritz, men jag vill gärna ha tak över huvudet.

Ska vi dra till med nåt europeiskt på slutet? Det får då givetvis bli den ultimata raggarbilen. Opel Kapitän. Helst 59-63 men gärna en något nyare också även om det var vanligare med den lite lyxigare Admiral av dessa. En höll för övrigt på att bli min första bil men ett slitet växellänkage avskräckte. 100 mil i en kompis -68 gav mersmak, möjligen med undantag av 2-stegs automaten(hel- o halvfart sa en del…) som nog hade behövt en V8.

OK, nu ska jag sluta skriva om bilar. Tror jag…

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.