Plus eller minus?

Vad många inte vet är att det finn plus eller minus-bilar. Du kanske tror att om du köper en bil med 150 dinhästar så har den det. Men så är inte fallet. Det finns en tolerans, vanligen 10 % uppåt eller nedåt beroende på hur toleranserna främst i motor och andra mekaniska komponenter är. Så din 150 hästare kan vara både 135 kusar eller 165 beroende på toleranserna vid tillverkningen utan att det är något fel. Man pratar ibland om ”blueprinting”, främst i amerikanare. Då optimerar man alla toleranser för att få ut maximal effekt. I ärlighetens namn är ofta toleranserna i europeer så små att de är blueprintade från fabrik, minusmotorer är mer sällsynta men de finns också.

Jag tror jag körde en sådan en gång med +++ motor. Det var en Opel Rekord kupe -67. Vi var fem i bilen då vi hanns upp av en Mercedes 230/6. De i den verkade vilja kappköra så jag gasade…140, 150, 160, 170. Då började mercan krympa i backspegeln  medan opeln surrade på obesvärat till upp emot 200. Så det måste ha varit många plus i den.

Såg förresten nyss en rejäl  motorcykel. Ett väldigt snyggt bygge  med Viper V10 på 500 hästar. Toppar en bra bit över 400 knutar och väger mer än 600 kilo. Ingen växellåda så 500 varv är lagom landsvägsfart…

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.