Petter Nilsson(SD)

Jag är inte libertarian, men…

Jag är förvisso konservativ i första hand, ofta får jag kritik för att jag inte är tillräckligt mycket av en libertarian. Men.
Det här med att politiker m fl tvingar på medborgare saker och ting beroende på ens egna världsuppfattning – ens egna bevekelsegrunder – är inget man kan göra lättvindigt.

Exempelvis vaccination vid pandemi var inget som påtvingades människor. Det var emellertid en stark rekommendation. Särskilt för äldre.
Ville man ut och resa exempelvis, förutsatte ofta mottagande länder att man var vaccinerad, för att de värnade om sin befolkning.

Samtidigt tycker jag mig se fler och fler opinionsbildare – amatörer såväl som välkända profiler – lyfta krav om att ställa om till vegetarisk kost, tvinga fram elbilar, laddstolpar, vätgaslösningar och andra besynnerligheter. Besynnerligheter som man vill att medborgare ska avstå skatt för att finansiera.

Jag har förståelse för att det finns människor som gärna vill signalera att de kämpar för miljön. Människor som kanske har en genuint ångest över klimat. Människor som kan ha ekonomiska – eller andra intressen för att ställa krav.

Men ytterst måste man fråga sig varför medborgares frihet ska begränsas, inklusive genom att behöva avstå sin lön för dessa enskilda personers krav.
Krav grundade i uppfattningar hos självutnämnda intellektuella.

I Regionstyrelsen imorgon behandlas många ärenden där jag har starka synpunkter. Punkten kring laddinfrastruktur är lite besynnerlig, i det att den långa avskrivningstiden kan tänkas bero på en förväntad låg nyttjandegrad.
En relativt blygsam kostnad. En subventionering från regionskatten till elbilsägare helt enkelt. Skatt som ska gå till vård och vårdpersonal.
Principen tycker jag är märklig.

Förslag till beslut är att vårdpersonal, patienter och regionmedborgare ska behöva betala för de som valt att köpa elbil. De som anser sig ha tillräckligt god råd för att själva kunna köpa sig fri sin självupplevda klimatskuld.

Tidigare när strategin skulle tas fram (Regionstyrelsen, april 2022, s. 15), lyfte SD att vi tycker att de som använder laddstolparna ska bekosta det vad införandet medför.

Återigen. Ingen libertarian, men…

Etiketter: , , , , ,

11 kommentarer

  1. Sylvia

    Är heller ingen libertian men…Är lite fundersam över att LKAB efterfrågar billig el inför produktionen av fossilfritt stål. Allt är möjligt, när någon annan betalar, som skattebetalarna!

  2. Bättre förr

    Jag tycker att pendeln numera har slagit över till att tillfredsställa etablissemangets och industrins önskemål före vanliga medborgares – med medelinkomst och lägre – behov och önskemål. När man ser SSAB och LKAB-cheferna i media ser man politiska krav på snabb vindkraftsutbyggnad men inga tecken på att industrin ska vara med och betala investeringar i kraftverk och ledningar. Vilka återstår då som finansiärer? Förra regeringen med MP som joker gjorde några mycket träffsäkra åtgärder. T.ex att lova EU att Sverige skulle exportera stora mängder el till EU oavsett kostnader som skulle kunna drabba vanligt folk. Glöm inte att svenska elkonsumenters val av el till uppvärmning av hus mm skedde på uppmuntran av dåvarande politiker i syfte att minska oljeberoendet (oljekrisen, handelsbalansen mm). Och att vanligt folk offrat en hel del via skattsedeln till vatten- och kärnkraftsutbyggnaderna. Då borde dagens politiker känna ett stort ansvar för tidigare politikers politik gentemot vanligt folk, t.ex. behovet att få utdelning på sina investeringar, inte minst som S var tongivande även på den tiden. Och även nu betalar elcertifikatavgifterna en utbyggnad av vindkraften, dvs vanligt folk betalar en del via elräkningen. Eller är det bara de allra rikaste som ska tillerkännas utdelning på sina investeringar? Likaledes reduktionsplikten, som med stor precision drabbade Norrlands relativt fattiga befolkning med liten möjlighet till kollektivtrafik med tätt mellan bussar och tåg ( däremot vanligare med privata dieselbilar och traktorer för snöröjning mm av enskilda vägar ), och elbilssubventionerna, som med stor precision gynnade folk med goda inkomster som ofta bodde i städer (i Stockholm registrerades flest elbilar per capita). Strikt emot den fattige individens val, behålla den gamla bilen och slippa investera i nåt nytt som är dyrt och ingen vet vad det kostar i framtiden, men han vet att framtida regeringar och EU kanske kommer att gå biltillverkarnas intressen tillmötes och skapa legler som gör det omöjligt att inneha en gammal bil och köra med den.

    • brorson

      Nationalekonomer varnar för riskerna med att lägga alla ägg i samma korg, men det är just vad den nuvarande regeringen med Ebba Busch i spetsen gör, när man viljelöst fullföljer den som den förra regeringens politik, som utformades av dubbelnollorna Ygeman och Farmanbar. Bägge totalt okunniga inom energiområdet .Och Busch, med sådana dåliga rådgivare? Äggen är i det här fallet skattebetalarnas pengar. Både LKAB och SSAB är statliga bolag. Deras vd:ar representerar inte det privata näringslivet, utan är snarare politiska nicke-dockor, som borde ha bytts ut efter regeringsskiftet.

      Vad privata investerare i Sverige och utomlands tror på, visar de genom att den svenska lågkonjunkturen förväntas bli djupare än jämförbara länders. Inte på svenska regeringars investeringsbeslut, subventionerna som våra skattepengar går till. Men vi ska kanske byta jämförbara länder och börja jämföra oss med de fattigaste kaos-länderna? Det är dags för regeringen att börja leverera något mer än Nato-drömmar.

      Men regeringen hoppas kanske att världens militärmakter ska börja köpa ”grönt stål” till sina pansarvagnar, om Sverige bara går med i Nato?

      • Marko

        Ja, jag är väldigt besviken men tyvärr inte förvånad att sittande regering kör vidare i samma spår.
        Finns heller ingen kritisk granskning av detta från medier.

  3. Jonsson

    Elen kommer att bli dyr om H2GS blir verklighet. Det kommer krävas hälften av Sveriges nuvarande elförbrukning för tillverkningen. Sen tillkommer exv. specialugnarnas förbrukning. LKAB har en klimatdirektör, haha? Svenska folket kommer att åka på en … propp!
    Det gröna stålet måste nog subventioneras för att finna köpare. Så gratis el till LKAB/SSAB?Regionen gör klokast i att glömma stolparna.

  4. kenth gustafsson

    Vi medborgare är grundlurade av de
    styrande. Att vi som
    medborgare måste
    betala för de styrandes
    fatala dumheter. Det gåt
    fixa till men kommer det
    ens att ske?

  5. brorson

    Söndagens Agenda var skandal-.Tre direktörer som representerar de gröna framtidsvisionen anlitades som magistrar och fyra politiker var eleverna, som fick redogöra om de förstått magistrarnas undervisning. Ebba Bush var den präktiga skolflickan som svarade mest rätt. För att ge sken av opartiskhet en intervju med nprofessorn i nationalekonomi Magnus Henriksen, som liknade Hybrit-projektet med Titanic på väg mot isberget .Han avfärdades av tre av de fyra skolbarnen, medan det fjärde skolbarnet hade svårt att välja auktoritet, som man ska tro på.

    Henriksen varnade alltså för riskerna med att lägga alla ägg i samma korg .Han är väl inte experft på energi, men vet desto mer om investeringar och ekonomiska risker. Jag minns inte om det var Henrekson eller någon annan av nationalekonomerna som i en tidigare debatt hade varnat för att även det privata näringslivet riskerar bli korrumperat av subventionspolitiken. Företagsledningarna ägnar mer tid åt att jaga subventioner än åt produktion och försäljning,.

    Den nuvarande regeringen fullföljer den förra regeringens subventionspolitik. När den nuvarande regeringen pratar om att bekämpa ”bidragsberoendet!” är det hos vanligt folk med låga inkomster, inte hos näringslivets toppar.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.