Valcensur från IT-jättar?
Har tidigare skrivit om ett av de tillfällen då Jonas Andersson (SD) från Skellefteå märkligt av censurerats av Facebook.
Både youtube och facebook förklarar nu att man sätter in extra åtgärder inför valrörelsen i Sverige.
Facebook gick ut i SVT och sa att man aktivt ska motverka misinformation (information som oavsiktligt är felaktig – till skillnad från desinformation som är avsiktlig), och också att de ”aldrig kan luta sig tillbaka”.
Vi får verkligen hoppas att internetjättarna inte har skäl att ha en egen agenda inför valen. Facebook använder som bekant partners för att faktagranska inlägg.
Kampen mot desinformation och misinformation saxat från wikipedias artikel om oavsiktligt felaktig information.
Det är förstås ingen slump hur ett flygblad eller hur en annons ser ut, det är propaganda till sin natur. Detta gör samtliga partier. Klart man kan ha en uppfattning om detta, men när ett privat företag ska göra bedömningen så hamnar man i ett synnerligen ovisst bedömningsläge. Även om en partner, eller en IT-jätte har en opartisk hållning, så riskerar det falla på individnivå.
Mycket av ovanstående är en klar bedömningsfråga där ens politiska narrativ kan spela roll.
Jag är som bekant väldigt skeptisk till huruvida exempelvis de orealistiska och välfärdsskadliga miljömålen ens gynnar miljön. Frågan är rimligtvis huruvida det är att anse som klimatförnekelse?
Hur många återkommande annonser har ni sett som inte lyfter motargumenten till sin tes (ekokammare)?
Förtal i Sverige är oberoende huruvida anklagelsen är sann eller falsk.
Senaste kommentarerna