Väntrumsfunderingar

Höll på att smälla av när jag såg anhopningen av folk i väntrummet på VC i morse. Där var proppfullt av folk – gamla och unga som haltade, kraxade hostade eller snörvlade i väntan på att träffa någon av alla de professioner som huserar där.

En del såg bleka och matta ut , andra strålade och såg ut som hälsan själv. Jag aktade mig noga för att bläddra i de tummade "Sköna hem" från 2004 som låg där och troligen besudlats av  hela alfabetet av bacillusker under årens lopp. Lite bacillskräck fick jag allt – jag som annars inte är speciellt rädd för smittor.

I 2,5 timmar jag fick sitta där, för 5 minuters läkarbesök , lååång väntan och 2 minuters provtagning. Man hinner tänka och se en hel del under den tiden. Någonstans tror jag att det finns både tid och pengar att tjäna. Men det kanske är lätt att tycka för en utböling som betraktar ruljangsen utifrån.

Nu ska här sovas och lydas doktorns order.

 

Etiketter: ,

8 kommentarer

  1. R(obban)

    Härligt att se en sund reflexion från en kund till vårat vårdsystem.
    Ett nyckeltal som man använder i Lean-andan är den värdeskapande tiden i relation till ledtiden. I det här fallet hamnar man på 3%. Man kan då fråga sig vilka mål som man inom Landstinget har satt, om man nu har satt några mål alls! Ett svagt rykte säger att man inom landstinget funderar på Lean. Jag kan bara hoppas att man övergår från att fundera till att verkställa förändringsarbetet.

  2. Gunnel Forsberg

    Svar till R(obban) (2009-10-06 13:49)
    Kära R!
    Du sätter myror inte bara i mitt huvud med dina LEAN-termer! Ikväll ska du få chansen att prata ur skägget så jag och andra begriper! Puss!

  3. R(obban)

    För den som funderar vad detta innebär så bifogar jag här en länk på arbetet som pågår på Lunds Universitetssjukhus. http://www.skane.se/templates/Page.aspx?id=179758

    Man hittar mycket om Lean f.ö. på Google

    Med värdeskapande tid menas i det här fallet patientens tid med tex läkaren. Med ledtid menas tiden från att man söker vård tills man får vården utförd. Ponera att man söker för höftproblem och att operarationen som tar 3 timmar kan ske efter 1/2-år. Nyckeltalet blir då 3/24 timmar per dygn/180 dagar (1/2 år)= 0,07%.
    En av ledstjärnorna med Lean är att fokusera på kundvärdet (tiden när man får vård)och bekämpa slöseriet (när man väntar på vården, som är den största del av ledtiden).
    Lean är ju sprunget ur industrin och vi talar om tex Toyota production systems =TPS. Vi i västvärlden har därmed feltolkat företeelserna enl TPS. Andemeningen är egentligen Toyota Personal Systems. Detta skapar en annan förståelse att det är personalens sätt att förhålla sig till sina arbetsuppgifter och hela tiden söka förbättringar. Det här gör ju att man bättre förstår att denna filosofi är applicerbar på alla typer av arbetsplatser, oavsett om det är inom bilindustrin, inom vården, inom kommunal förvaltning, inom byggbranchen, inom administration, mm.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.