Gubbar på hal is!

Härförleden blev jag åhörare till en mycket intressant diskussion mellan min käre R och min käre svåger, där de på karlars vis lutade sina kloka huvuden ihop i bästa samförstånd gällande ett brännande ämne, nämligen "kvinnors behov av halkbanekörning". Med "kvinnor" antar jag att de syftar på sina egna kvinns i första hand.

Hmpftubh!!! Indignationen får genast alla eventuella restpartier av kvinnohormorner i min kropp att stegra sig till en liten obstinat behålös grupp som skanderar: Bränn, bränn bränn!!  Kvinnosakskvinnan i mig vaknar till liv, ungefär som vampytänder sägs växa ut vid fullmåne. Jag tar ett djupt andetag och samlar mig för ett sanningens ord.

Vad – jag säger vad!! grundar dessa patriarker sina åsikter på? Jag känner ingen eller i alla fall ytterst få medelålders kvinnor som suttit bakom ratten orsakande till rena halkolyckor. De medsystrar jag dryftat ämnet med har liksom jag själv en stor portion respekt, återhållsamhet och marginal mellan högerfoten och gaspedalen, håller avstånd såväl som hastighetsbegränsningar och kanske har sinnesnärvaro nog att faktiskt ta bussen om vinterföret är riktigt dåligt. Vi har helt enkelt omdömet att inte överskatta vår förmåga, avstår från imponerande sladduppvisningar och pruttar fridsamt fram i vår vardag. I varje fall är jag nästan säker på att män är överrepresenterade i olycksstatistiken.

Trafikstatistiken visar istället att män, speciellt unga män som nytagit körkortet är inblandade i olyckor. Vad gäller gubbar som närmar sig kepsåldern är jag mer osäker, men har tillräckligt på fötterna för att kunna räkna upp ett antal trafikincidenter enbart i vår bekantskapskrets där fordonen framförts av just män. Själv har jag också varit i diket men då på snustorrt sommarföre.

Ja ja! Jag vet att man kanske bör räkna antal körtimmar bakom ratten, men är ändå rätt säker att gubbarnas affärsidé om halkbanor för kvinnfolk, bör ändra målgrupp och innefatta ALLA  bilförare oavsett kön. I synnehet ungdomar som just tagit körkortet, ängsliga fruntimmer OCH kepsprydda gubbar. Basta!

Etiketter: , , ,

11 kommentarer

  1. R(obban)

    ”Nu ha du skitte oppa gillre”!
    Medbröder-upp till kamp.
    Nyttan av halkkörning (naturligtvis inte bara för fruntimmer) kan aldrig ifrågasättas.
    Gör ett upprop här (vv skriv kommentar) om intresset o nyttan av att under ordnade förhållanden ges möjligheten till halkövning.

  2. Haspelrulllen

    R har rätt. Redan på cykel lär sig grabbar att sladda och häva en sladd. När de kommer bakom ratten sitter den färdigheten rredan i ryggmärgen. Så är det inte alltid för kvinnfolket.
    Gunnel har också rätt. Kvinnor är bättre trafikanter Tyvärr kan inte en del män avstå från att testa och flytta fram gränserna. Inte ens tät rusningstrafik hindrar dem.
    Alltså, kvinnor behöver halkträning mer än männen. Männen behöver lugna ner sig lite och ta mer hänsyn. Hur det nu ska gå till, för visst sjutton är det kul att sladda lite.

  3. Gunnel Forsberg

    Svar till R(obban) (2010-01-24 12:11)
    Du är på hal is vännen! Jag hade hoppats att den obetvingliga lusten att ”sladda” skulle gå över med åren men ack vad jag bedrog mig. Själv sätter jag en ära i att aldrig!! hamna i den situationen att fordonet sladdar. DET kallar jag trygg och säker körning!

  4. Gunnel Forsberg

    Svar till Haspelrulllen (2010-01-24 16:58)
    Nu tog du diplomatin till högre höjder Erik! Muttrar lite här och trots det sladdbarn jag är så vidhåller jag att okynnessladdandet hör hemma någon annanstans än i trafiken – I sandlådan månne?

  5. Haspelrullen

    Muttrar? ja vad annat kan en liten mutter göra?
    Skämt åsido, även om du aldrig sladdar, visst skulle det kännas tryggt att veta att du kan häva en sladd. Tryggt för medpassageraren också.

    Gott slut på helgen!

  6. S

    Vad sägs om att införa könskvotering även på halkbanan, samma som vid chefstillsättningar? 25% kvinnor på halkbanan, och resten män, det tycker jag låter fair.

  7. Gunnel Forsberg

    Svar till Haspelrullen (2010-01-24 18:52)
    Självklart måste man kunna häva en sladd, vilket man ju får lära sig när man tar körkoret. Det är ju lite svårt att läsa sig till. För att citera en gammal kollega så blir det nästan som ”teoretisk slöjd”

  8. R(obban)

    Om man lärt sig att häva sladden för 30 år sedan så tror jag inte det sitter kvar i ryggmärgen i dag.
    Dessutom så var det ju en annan bil också.
    Att känna till sin bils egenskaper i olika väglag är ju dessutom en gratis livförsäkring.
    Att alltid köra försiktigt är ju inte nån garanti för att man inte hamnar i en ovan trafiksituation, det kan ju vara andra bilisters beteenden, halka i/på rondeller/broar/viadukter/korsningar, väderomslag, saltningshalkan mm.
    Ett tips att höja trafiksäkerheten är ju att lite nu o då avfetta slitbanan på däcken från saltavlagringar.
    Ut å öva säkert!!!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.