Kunskap om järnvägsdrift finns den?

 

Dessa järnvägar, dessa järnvägsoperatörer som inte lärt sig någonting. I går spårade ett tåg ur och slet sönder rälsen på en lång sträcka så det blir totalstopp under en lång tid, för djävligt för industrin som behöver få fram sina produkter.
Botniabanan är byggd för att kunna köra både gods och persontrafik och godstrafik med högre last än vad stambanan tar. Idag vet jag inte om det varit möjligt att köra på Botniabanan med godset ner till Ånge och sedan tagit sig vidare någon annan väg förbi Bräcke till Sundsvall om godsoperatörerna installerat det nya signalsystemet som  en del fått pengar för. Det här håller jag på att ta reda på.
Jag har dock läst att de inte ska installera nu då det varit lite problem eftersom det varit problem vid inkörningen av systemet, men helt klart att den delen fungerar bättre och bättre när man lärt sig. Botniabanan är planerad efter Banverkets anvisningar vill jag dock påpeka och Botniabanan AB har byggt efter den planering dåvarande Banverk gjorde
Har Ådalsbanan varit klar då vet jag att det gått hur bra som helst och om loken för godstransporterna har installerat det nya signalsystemet.
Jag är orolig över andra saker när det gäller trafikverket så att de inte förstör standarden på Botniabanan. Vi har planerat och byggt enligt de anvisningar vi fick från gamla banverket även när det gäller uppvärmning och avvisning på perronger. Nu frågar man Botniabanan AB varför det är gjort på ett visst sätt när det inte fungerar trots att det är gjort och besiktats efter deras anvisningar.
Jag har sagt det tidigare och upprepar det, att har vi gått efter den ursprungliga planeringen har det inte funnits någon garanti att godsbangården i Umeå fungerat. Efter många samtal och med vårt bolags kunskap rättades dock allt till så att det kommer att bra. Men den erfarenheten är jag oroad över den planeringskompetens som finns hos nuvarande trafikverk, det törs jag säga och hur ska det då gå att få Botniabanan som även den är byggd efter Banverkets, som numera är trafikverkets regler och anvisningar.
Ett land som Sverige behöver en fungerande järnväg och den kunskap som behövs måste verket skaffa sig eller köpa in

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.