Jag återkommer till järnvägen igen
Jag återkommer till järnvägen igen. Nu kommer rapporter om att ruttna sliprar hotar tågsäkerheten. Träsliprarna som håller uppe rälsen håller på att ruttna på landets mest trafikerade järnvägssträcka, vid Karlbergs station i norra Stockholm. Många sliprar är så dåliga att bultarna och klamrarna som håller rälsen har släppt. Då vet man att tåg kan spåra ur. Många är även markerade om att de ska bytas ut.
”Jag kan lätt säga att de legat marke-
rade i minst sex-sju år sägs det. Spåren trafikeras av snabbtåg, godståg, regionaltåg och lokaltåg.
Facket Seko tycker att det är ett lagbrott och riktar hård kritik mot Trafikverket för att de ruttna sliprarna inte har bytts ut. Seko tycker inte att Trafikverket följer föreskrifterna. Det är ett lagbrott Trafikverket ägnar sig åt, säger Johnny Naderus, vice ordförande i Seko i Stockholm.
Trafikverket de skyller på bristande resurser för underhåll. Men det måste även ha brustit i verkets information till ägaren staten eller har inte den borgliga regeringen lyssnat på dem under 8 år
Senaste kommentarerna