Kommer vi att ha råd med höghastighetståg

Kommer vi att ha råd med höghastighetståg? Den frågan kommer att snart ställas på sin spets. Nu visar siffror från trafikverket att kostnaderna skenar och har nu stigit med 90 miljarder och beräknas landa på 256 miljarder enligt trafikverket. Det är markkostnaderna som skenar mest så att inte marken ska kunna sjunka samt att banan inte får ha några ändringar i höjd eller sidled. I de här kostnaderna finns inte resecentra och anslutningsspår.

Höghastighetståg skulle gå Stockholm, Göteborg och Malmö och ge en restid på Stockholm -Malmö på 2,5 timmar. Hastigheten skulle bli 320 km i timmen. Botniabanan den byggdes för 250 km i timmen och där fanns lutningar på max 1 promille men även regler för kuravradier. På den ska även godståg gå men inte i 250 km. Det fanns även i grundförslaget att sträckan som kallas Ådalsbanan från Nyland till Sundsvall skulle byggas för att tågen kunde köra 250 km i timmen men där prutade alliansen ned standarden vilket har inneburit stora problem och var ett grovt feltänk

Självklart ska järnvägen byggas så att samma farter gäller på stråken. Minns jag rätt landade kostnaderna runt 14 miljarder för Botniabanan. Söderut från Härnösand finns en standard som gjort att restiden till Stockholm blivit längre uppemot en timme tror jag. Den sträckan måste byggas om till samma standard som Botniabanan. Den standarden måste byggas ut till Stockholm för 250 km i timmen. När Botniabanan skulle byggas var standarden för framtiden 250 km i timmen. Norrbotniabanan ska också ha samma standard 250 km i timmen.

Man måste från statens sida först göra färdigt de påbörjade projekten innan nya sätts igång. Signalsystemet Ermts som är en standard som ska in på alla stora stråk och som höjer kapaciteten på vanorna måste installeras så stråken fungerar. Det var en enorm kostnadsökning som gör en oroligt att det som behövs redan nu kan få stryka på foten. Jag har även tveksamheter på att trafikverket har de kompetenser som behövs för att modernisera de befintliga stråken, bygga färdigt de påbörjade och som grädde på moset bygga höghastighetståg. Idag går inga tåg på Botniabanan som går 250 km vilket beror på att den standarden finns bara mellan Umeå och Nyland. Gärna mera järnväg men se till först att det fungerar hela vägen och räcker det inte med 250 km då prisskillnaderna verkar bli så enormt stora.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.