Stefan Löfven slå näven i bordet när det gäller Norrbotniabanan och gör bygget med en Bolagsbilding. Hur läs bloggen

Nu får du slå näven i bordet Stefan Löfven. Det gäller Norrbottniabanan som du förstår . Jag har sett i VK att Trafikverket tänker senarelägga färdigställandet. De fattar inte de politiska signalerna att Norrbotniabanan ska tidigareläggas. Bygget upp till Dova pågår redan nu och det finns även EU pengar som ska användas under en viss tid. Trafikverket säger att den ska bli klar först 2033 i stället för 2030 och det är pengabrist.

Nu måste man få fart på tillväxten och nya jobb och då måste infrastrukturen i Norrland byggas ut. Det händer mycket när det gäller industritillväkten och den behöver järnväg och det är också ett viktigt trafikslag för att klara klimatomställningen. Gör om konceptet som vi hade med Botniabanan dvs ett bolag som bygger och lånar upp på marknaden. Det blir mycket billigare än att Trafikverket ska bygga och vara beroende av årliga anslag. Det finns på departementet hur vi gjorde.

Jag vill också påminna om att Botniabanan byggdes inom de budgetramar som var avsatt och med de index framför allt på tunnelbyggen. Jag tycker under mina 30 år i politiken att Banverket, Vägverket som nu är Trafikverket alltid nedprioriterar Norrland. Umeåprojektet skulle ha varit klart först 1997men det överklagades och då tog man bort pengarna ur plan. Hur kunde man göra det utan vidare.Umeåprojektet är ett miljöprojekt för att klara av luften i centrala Umeå.

Den borgliga regeringen som tillträdde 2006 lade in projektet i närtidssatsningen och det skulle vara klart 2014 men då var man långt ifrån klar med planeringen och nu kanske det blir klart 2021. Ni kan själv räkna ut hur mycket det blivit försenat och jag kan inte tolka det annat än man klarar inte av sin uppgift. Jag tror att hopslagningen av både väg och järnväg var misslyckad och mycket kunskap försvann.

Botniabanan höll i stort sett tidsramarna när ett bolag bildades men det försenades och fördyrades av överklagningarna i Umeälvsdeltat. Stefan peka nu med hela handen och bilda ett bolag för Norrbotniabanan men även andra större infrastrukturprojekt. Då skulle det bli både byggt någon gång och dessutom billigare. Min referens blir Ådalsbanan som varken byggdes efter den standard som skulle till och blev betydligt dyrare. Du Stefan har ju stugan i Örnsköldsvik och Elvy Söderström kan berätta hur man gör

2 kommentarer

  1. Peter

    Bra att du tar upp den här frågan då det är många som vill ha Norrbotniabanan!
    Jag tror att regeringen bara sa att tågbanan skulle byggas enbart för att fiska röster bland väljare här uppe!

    Tyvärr minns jag inte vart jag hörde detta men Norrbotniabanan har aldrig haft pengar eller varit budgeterad vilket förklaras med att dom pengar som dom tänkte bygga Norrbotniabanan utav skulle tas från Underhållet av Sveriges järnvägar eller om det var underhållet av järnvägsnätet uppe i Norrland som redan har det dåligt ekonomiskt ställt.
    Underhållet av järnvägsnätet i Sverige är redan väldigt dåligt skött.

    Jag önskar att Norrbotniabanan skulle ha byggds tidigare då det skulle gynna oss som bor här uppe men varför ska politikerna i riksdagen egentligen ljuga om den här frågan då det var klart redan från första början att det inte finns pengar till den?
    Riksbanken borde väl annars kunna trycka upp pengar som dom lånar ut till dom andra bankerna som i sin tur lånar ut pengarna till entreprenörerna för att ett bygge ska kunna bli av på riktigt?
    Men i stället i så väljer regeringen bara att skjuta bygget på framtiden då dom precis som du skriver inte vill prioritera Norrland!

    • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

      Jag ska försöka ta kontakt med Malin Cederfeldt en Umeå kvinna som jag känner bra sedan hennes tid i Umeå och hon är numera statssekreterare hon Tomas Eneroth. Stefan Löfven har ju lovat att Norrbotniabanan ska skyndas på. Du har läst vad jag skrev så det ska jag inte upprepa. Du läste väl också mina erfarenheter av Banverket och numera Trafikverket. Projektet Botniabanan fanns från Början inte med i Nationella planen utan vi förhandlade med regeringens tillsatte förhandlare Birgersson och då fick det bildade bolaget i uppdrag att bygga banan och låna upp pengar på marknaden som sedan blev riksgälden. Du kunde byggandet hå från start till mål utan budgetramar för varje år och då kunde man göra bättre upphandlingar och det blev mycket billigare på det sättet. Ådalsbanan gjorde man inte så och den stoppades upp när inte pengar fanns och i nationella planerna finns inte ens någon uppräkning av kostnaderna och det tar ju 10 år kanske och visst stiger kostnaderna. Det är ännu billigare att låna numera och det finns ju ingen risk. När den är byggd kan man föra över ägandet helt till Trafikverket om man vill. Jag tycker och vet att det blir billigare för oss skattebetalare om man bygger i bolag eller så får man pengar till underhåll

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.