Stefan Löfven slå näven i bordet när det gäller Norrbotniabanan och gör bygget med en Bolagsbilding. Hur läs bloggen
Nu får du slå näven i bordet Stefan Löfven. Det gäller Norrbottniabanan som du förstår . Jag har sett i VK att Trafikverket tänker senarelägga färdigställandet. De fattar inte de politiska signalerna att Norrbotniabanan ska tidigareläggas. Bygget upp till Dova pågår redan nu och det finns även EU pengar som ska användas under en viss tid. Trafikverket säger att den ska bli klar först 2033 i stället för 2030 och det är pengabrist.
Nu måste man få fart på tillväxten och nya jobb och då måste infrastrukturen i Norrland byggas ut. Det händer mycket när det gäller industritillväkten och den behöver järnväg och det är också ett viktigt trafikslag för att klara klimatomställningen. Gör om konceptet som vi hade med Botniabanan dvs ett bolag som bygger och lånar upp på marknaden. Det blir mycket billigare än att Trafikverket ska bygga och vara beroende av årliga anslag. Det finns på departementet hur vi gjorde.
Jag vill också påminna om att Botniabanan byggdes inom de budgetramar som var avsatt och med de index framför allt på tunnelbyggen. Jag tycker under mina 30 år i politiken att Banverket, Vägverket som nu är Trafikverket alltid nedprioriterar Norrland. Umeåprojektet skulle ha varit klart först 1997men det överklagades och då tog man bort pengarna ur plan. Hur kunde man göra det utan vidare.Umeåprojektet är ett miljöprojekt för att klara av luften i centrala Umeå.
Den borgliga regeringen som tillträdde 2006 lade in projektet i närtidssatsningen och det skulle vara klart 2014 men då var man långt ifrån klar med planeringen och nu kanske det blir klart 2021. Ni kan själv räkna ut hur mycket det blivit försenat och jag kan inte tolka det annat än man klarar inte av sin uppgift. Jag tror att hopslagningen av både väg och järnväg var misslyckad och mycket kunskap försvann.
Botniabanan höll i stort sett tidsramarna när ett bolag bildades men det försenades och fördyrades av överklagningarna i Umeälvsdeltat. Stefan peka nu med hela handen och bilda ett bolag för Norrbotniabanan men även andra större infrastrukturprojekt. Då skulle det bli både byggt någon gång och dessutom billigare. Min referens blir Ådalsbanan som varken byggdes efter den standard som skulle till och blev betydligt dyrare. Du Stefan har ju stugan i Örnsköldsvik och Elvy Söderström kan berätta hur man gör
Senaste kommentarerna