Förbifart Stockholm bra för Norrland men visar på splittrad opposition

Mona Sahlin försöker skapa ett trovärdigt regeringsalternativ tillsammans med miljöpartiet och vänstern. Hur trovärdigt är detta alternativ när kniviga frågor ska lösas?

I media har vi idag fått höra att regeringen beslutat om vara med och finansiera en förbifart för biltrafik i Stockholm. Stockholm ligger där den ligger och att ta sig förbi Stockholm gör man över broarna i Stockholm. Det ställer till rejäla bekymmer. En lösning för tågtrafiken byggs redan med en stor tunnel under Stockholm och Mälaren. Nu kommer också en lösning för biltrafiken.
Men miljöpartiet protesterar och vänstern likaså men socialdemokraterna ställer sig bakom förslaget och är också stark pådrivande för en lösning för biltrafiken och säger att motstånd mot förbifarten är kontraproduktivt. Hur blir det då i en tänkbar vänsterregering. Sätter miljöpartiet stopp för tunnelbyggena eller blir det sossarna som bestämmer. Den röd-gröna alliansen är mer överens på pappret än i verkligheten och när kniviga beslut ska fattas.
Argumentet att det är fel att satsa pengar på järnväg och vägar i Stockholm när det finns så stora behov i resten av landet kan man förstå. Men hela Sverige är beroende av att vi inte får en trafikinfarkt i Stockholmsområdet och att näringslivet hos oss i Norrland ges förutsättningar för effektiva transporter mot marknaderna i södra Sverige och i Europa.. Även om det mesta borde kunna gå på järnväg. Med nya bränslen och nya miljöeffektiva bilar så kommer även klimat och miljö bli vinnare med förbifart Stockholm.
 
Etiketter: ,

En kommentar

  1. Roger

    Står C:et i partiet centern för centralisering?
    Ty hur kan man överhuvudtaget någonsin försvara 27000.000.000 kronor i kostnad för bygget av 21 km väg gentemot det övriga landets behov?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.