Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Lastbilar en tickande miljöbomb. Olaglig cabotage trafik största boven!

I går kom så äntligen statistiken rörande lastbilstrafikens utsläpp, och precis som jag tidigare påpekat så medför ökad lastbilstrafik och fler lastbilar ökade utsläpp.

Svt’s rapport visar att utsläppen från lastbilar ökat med 52% sedan 1990 medan personbilarnas utsläpp under samma period minskat sina utsläpp med 16%.

Förvisso har lastbilarna ökat i antal, inte minst alla utländska lastbilar, som dessutom i de flesta fall ägnar sig åt olaglig cabotage trafik. Men även antalet personbilar har ökat så att lägga hela skulden på ökningen av antalet lastbilar går inte.

Den stora anledningen är att regering och riksdag genom olika beslut fördyrat för biltrafiken för att tvingat fram en omställning till mer miljövänliga fordon. Några sådana politiskta styrmedel har man dock inte använt på lastbils sidan.

Moderata politiker vill till och med gå så långt som till att hävda att alla pålagor i form av miljöpremier och fördyringar för lastbilstransporter är direkt skadliga för den svenska export industrin, detta i och med att deras transportkostnader ökar. Jag kommer att möta detta felaktiga påstående längre ner i mitt inlägg.

Jag har tidigare på detta forum tyckt till om lastbilstrafiken och dess vara och inte vara. Min slutsats fortfarande att det nu, mera än någonsin, brådskar med åtgärder som medför att godstrafiken i snabb takt förflyttas från lastbilar till järnväg.

Vad vi behöver göra är att snabba på bygget av ett modernt järnvägsnät. Vi behöver en Norrbothnia bana likväl som att i snabb takt rusta upp det befintliga järnvägsnätet. Bygg dubbelspår där så behövs, tillse att vi får modern växel och signalteknik som fungerar och ger oss ett effektivt och tillförlitligt järnvägsnät.

Sedan ska vi med hjälp av politiska styrmedel se till att lägga miljö och skattepålagor på all den långväga lastbilstrafik som går på sådana sträckor där järnväg finns som alternativ.

Åkerinäringen vill förstås hävda att detta leder till många färre chaufförs jobb för landets lastbils chaufförer, och att många skulle bli arbetslösa med sådana åtgärder.

Helt fel säger jag! De tänker fel, detta därför att de inte sätter in det in sitt rätta perspektiv och ser på helheten.

Vad vi ska göra är att se till att alla långväga godstransporter sker via järnväg. Ett enda järnvägs set kan ersätta mer än 100 långtradare på den sträcka de kör.

Sedan ska vi se till att godset körs ut till slutkunderna med lastbilar av god miljöklass. På i vårt land strategiskt placerade omlastningsterminaler kan man flytta över containrar och släpvagnar direkt till trailerdragare som sedan kör dem till sina slut destinationer.

Detta ger kortare körsträckor med medföljande miljövinster, dessutom skapar de en bättre arbetsmiljö för landets yrkeschaufförer som nu kommer att kunna ha normala arbetstider, få ett bättre familjeliv och dessutom spendera natten i sin egen säng

Ett sådant transportsystem skapar sannolikt fler chaufförs jobb än det vi har idag. Allt gods som transporteras via järnväg ska ju distribueras till sina slutkunder från omlastningsterminalerna. Dessutom vinner både miljön och statens plånbok på en sådan lösning i och med att vårt vägnät i en framtid kommer att kräva mindre underhåll och reparationer.

Dessutom tror jag att vi med ett sådant transport system kraftigt försvårar för de transportbolag som idag ägnar sig åt olaglig och dessutom svår kontrollerad cabotage trafik.

Så till argumenten om att miljöpålagor för lastbils trafiken skulle vara skadlig för svensk export industri!

Låt mig börja med att säga att jag på inget sätt vill höja transportkostnaderna för landets industri bara därför att de i en framtid ska transportera sina varor och produkter med en kombination av järnväg och lastbil.

Jag är istället av den uppfattningen att jag med en sådan lösning bevisat att det motsatta förhållandet råder!

Det kommer snarare att göra transporterna billigare än idag vilket stärker konkurrenskraften för svensk industri, alltså precis tvärt emot det som Alliansen och Moderaterna påstår.

I och med att ett enda tågsätt kan ersätta en stor mängd långtradare på en och samma sträcka, så kommer järnvägens ökade intäkter på godstransporter självfallet att leda till sänkta transport kostnaderna för varje kilo gods som transporteras på detta sätt. För övrigt avser jag återreglera godstransporterna per järnväg och tillse att dessa i en framtid drivs av ett statligt ägt bolag. Dessutom går i normala fall en transport med järnväg betydligt snabbare än motsvarande transport med lastbil. Är bara järnvägs infrastrukturen är rätt utbyggd och fungerar som den ska kommer denna tidsvinst även den att spara pengar åt den svenska industrin i och med att även tid är pengar i dagens komplexa samhälle.

Det kommer därför inte att bli dyrare för den svenska exportindustrin med en omläggning till järnväg, snarare BILLIGARE.

I de moderata leden är man förutom att man är emot miljöpålagor på lastbilstransporter, även motståndare mot att med krafttag ta itu med åtgärder mot all den olagliga cabotage trafik som körs i vårt land av utländska åkerier. Oftast använder man även i denna debatt samma argument som i frågan om miljöavgifter. Argumentet man lutar sig mot är att sådana kraft tag även de skulle skada svensk export industri och ge dem ökade transportkostnader.

Man kan därför med fog fråga sig hur samma moderater ser på den svenska åkeri näringen och de som jobbar och får sin inkomst från densamma?

Hur ser man på all den trafik som utförs med svensk registrerade fordon, ägda av svenska företag, körda av svenska chaufförer?  

I svenska åkeri företag hittar vi yrkesförare med schysta avtalsreglerade arbetsvillkor. Dessutom betalar dessa svenska företag sina skatter i Sverige både vad avser företags skatt, arbetsgivare avgifter och övriga skatter såsom vägtrafikskatt och skatt på drivmedel.

Jag tror att alla som från tid till annan vistas på våra vägar inte kan undvika att registrera hur kraftig ökningen är vad gäller förekomsten av utlands registrerade lastbilar på våra vägar.

Det stora flertalet av dessa bilar körs av utländska chaufförer i lastbilar ägda av utländska företag, dessutom ägnar de sig i stor omfattning åt olaglig cabotage trafik. Denna trafik körs både olagligt och billigt i och med att chaufförerna har slavliknande arbets och löne villkor. Dessutom är de inblandade i fler olyckor än svenska chaufförer, bryter oftare mot lagstiftningen om kör och vilotider. Detta om något slår dessutom med kraft helt undan fötterna på den svenska åkerinäringen och gör svenska lastbils chaufförer arbetslösa. Dessutom går staten miste om miljarder i förlorade skatteintäkter

Man kan fråga sig hur länge Alliansens partier stilla sittande tänkt se på denna utveckling utan att sätta in kraftfulla åtgärder?

Ett led i att komma till rätta med och råda bot på detta, är att börja med att genomföra de förändringar som är nödvändiga för att införa de transport lösningar som jag förordar ovan. Transport lösningar som är en kombination av järnväg och lastbil.

Dessutom måste vi snarast införa hårdare kontroll av den olagliga cabotage trafiken. Det måste bli dyrt, mycket dyrt att bryta mot regelverket gällande cabotage trafik.

I Tyskland, Danmark och Finland har man redan infört system för att råda bot på problemet.

Genom att se till att alla fordon som kör i dessa länder är utrustade med en så kallad mips (en satelit mottagare och sändare som berättar vart bilen är för stunden) alternativt en go-box som signalerar vid mätstationer och berättar vart bilen befunnit sig vid olika tidpunkter kan man dels följa hur länge ett fordon befinner sig inom landets gränser. Dessutom kan man enkelt mäta hur många mil det kör och sedan beskatta dem efter körsträcka. För osäkra betalare betalas denna skatt vid en kontrollstation vid landgränsen.

I Tyskland kommer man inom kort att gå ännu längre och införa ett ännu smartare system för att råda bot på den olagliga cabotage trafiken. Dessutom kommer man ur denna åtgärd att få igen en stor del av de pengar det kostar att reparera och underhålla det tyska vägnätet.

Vad man kommer att göra är att införa en skatt för alla fordon som kör i Tyskland, oavsett i vilket land de hör hemma. Vad man sedan gör på ett smart sätt för att inte bryta mot EU’s direktiv om olaglig diskriminering är följande. Man gör helt enkelt så att alla ägare till tysk registrerade fordon sedan får nedsättning av sina inkomst och/eller företags skatter med samma belopp som de betalt i extra vägskatt. Således drabbar denna nya skatt bara utlands registrerade fordon.

Gör vi samma sak i Sverige kommer vi en gång för alla att med enkla medel få ett slut på den olagliga cabotage trafiken. Svenska åkerier kan med en sådan lagstiftning ånyo köra till konkurrens kraftiga priser och på allvar konkurrera med de utländska åkeri bolag som idag kör olaglig cabotage trafik.

Alla blir vinnare med en sådan lagstiftning. Svensk åkerinäring och svenska yrkesförare blir vinnare, så blir även staten som dessutom kan öronmärka de intäkter de får genom en sådan reform för en ytterligare utbyggnad av järnvägsnätet.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.