Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Låt oss omedelbart genomföra en återreglering av taxinäringen.

Som utomstående betraktare men framför allt när jag vid många tillfällen pratat med olika taxichaufförer är det lätt att förstå att det finns en kraftig överetablering inom taxinäringen.

Ett annat fenomen är att det i branschen numera finns ett antal stora och helt dominerande aktörer som i kraft av just storlek och dominans kör över de mindre företagen i allt från upphandlingar till hur uppställningsplatser vid viktiga knutpunkter ska utformas. Dessutom styr dessa stora aktörer tillsammans vilket bolag som ska få stå på de mest attraktiva platserna.

Det kommer ständigt rapporter om hur chaufförerna kör under slavliknande förhållanden, ofta med arbetsdagar på 10-12 timmar. Dessutom är det inte ovanligt att de arbetar de 6-7 dagar i veckan år ut och år in. Trots detta jättelika arbetsinsats har de svårt att komma upp till en månadslön på 20.000 kr före skatt.

Låt mig påminna om att arbetstidslagen som stipulerar max 56 timmar arbete en och samma vecka, och max 90 timmars arbete under en 2-veckors period gäller även taxichaufförer.

Ett annat fenomen som får allt större utbredning inom taxinäringen är hur mindre seriösa taxiföretag lurar framförallt inkommande turister med oskäliga taxor.

Jag tror att fler med mig med blotta ögat kan skönja att branschen är på dekis och att något är fel.

Under min uppväxt var en Taxichaufför en stolt och välklädd person som hade personlig service som honnörsord och rättesnöre för sitt yrkesutövande. Fordonen var lika rena som skadefria och inte sällan riktmärket på hur man bäst tar hand om och vårdar ett fordon. Idag är taxichaufförer i många stycken en yrkesgrupp som många gånger är slafsigt klädda (låt mig säga att det fortfarande finns många som är en prydnad för kåren), köra bristfälligt tvättade fordon, inte ofta utan både bucklor och lackskador runt bilen.

Det går att med blotta ögat se att all yrkesstolthet och lönsamhet är helt bortblåst!

När branschen avreglerades var andemeningen i avregleringen säkert rätt då man förutspådde att detta skulle leda till bättre villkor och lägre priser för konsumenterna. De förmodat lägre priserna lyser dock med sin frånvaro. Den enda effekten av avregleringen är horribla arbetsvillkor för chaufförerna, dålig lönsamhet för åkeri ägarna, och en allmän kris för hela branschen.

Avregleringen har dessutom skapat en utveckling med större och mer oligopol liknande beställnings centraler som i hög grad helt sätter den lokala konkurrensen ur spel. Dessa beställnings centraler blir sedan så mäktiga att de kan pressa de redan pressade åkarna att acceptera ännu sämre villkor. Accepterar man inte villkoren blir man utslängd och får inga körningar.

Som ansvarsfulla politiker är det därför hög tid att vi tar tag i problemet. Till att börja med bör vi erkänna att avregleringen av taxinäringen lett till en försämring snarare än en förbättring. Nästa steg blir att införa ett reglemente som rättar till de uppkomna problemen och återge branschen sin forna status och lönsamhet. 

Några av beståndsdelarna som jag vill se i en sådan reglering listar jag därför nedan:

  • Fastställ en kvotfaktor på hur många taxitillstånd det ska finnas per 1.000 invånare inom ett geografiskt område.
  • Inför krav på fasta grund löner i nivå med de som gäller för övriga yrkeschaufförer. Vill taxiföretagen sedan ha en del rörlig inkomst ska detta vara ok så länge det inte påverkar den fasta lönen. 
  • Inför ett max tak för taxorna likt de som finns att finna i andra länder. Dvs. maximerad kilometer avgift, maximerad avgift för tidsfaktorn, maximerad framkörningsavgift etc.
  • Inför en stopplagstiftning som innebär att taxi tillstånd inte går att sälja vidare. När en företagare vill lämna branschen ska tillståndet alltid återlämnas till utfärdaren för att sedan delas ut till näste företagare i kö. Undantaget bör vara om en företagare inom familjen väljer att generationsskifta sitt företag och driva det vidare.
  • Begränsa antalet taxitillstånd per näringsidkare. Detta oavsett om man har flera olika bolag registrerade.
  • Sätt ett maxtak på hur många bilar som får vara anslutna till varje beställnings central, samt begränsa hur många beställnings centraler en och samma näringsidkare får äga och kontrollera. Denna lagstiftning ska gälla för ägaren och alla som är denne närstående.
  • Inför kör och vilotids regler samstämmiga med det regelverk som gäller för den tunga trafiken. Detta för att hindra trötta chaufförer som självfallet utgör en större risk.
  • Säkerställ att arbetstidslagstiftningen även omfattar taxinäringen. Detta oavsett av om åkerierna träffat kollektivavtal eller ej.
  • Inför krav om ett Yrkeskompetensbevis precis som för resten av yrkesförarkåren.

Kan vi skyndsamt komma till skott och implementera denna nödvändiga förändring av taxinäringen är jag 100% säker på att vi inom kort på nytt kommer att få uppleva stolta välklädda chaufförer som med stil och artighet framför vältvättade och välputsade fordon, allt till glädje för både kund, chaufför och näringsidkarna inom taxibranschen.

”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”

 

 

9 kommentarer

  1. Lars Flemström

    När avregleringarna började fanns det många gamla monopol och otidsenliga regleringar.I flera fall behövdes en omreglering. Men när alliansregeringen i stället valde avreglering som blev det kaos. Centerpartiet borde tala tyst om sveket mot landsbygden, eftersom det var C själva som svek. Infrastrukturminister Åsa Torstensson, c, låg bakom avregleringen av länstrafiken och taxi.

    Avrelgeringen av länstrafiken har ännu inte gjort någon större skada. Före avregleringen hade länstrafiken vetorätt mot etablering av nya, icke upphandlade busslinjer, som konkurrerade med den skattesubventionerade trafiken. Privata initiativ till etablering av ny linjetrafik är i många fall av godo, men inte alltid. Det måste avgöras från fall till fall.

    Däremot är avregleringen av taxi en veritabel katastrof för mindre kommuner, vars invånare blir totalberoende av den egna bilen. Jag ska ta ett exempel från södra Sverige. Om det är så illa ställt i södra Sverige, hur är det då i Norrlands inland? Karsblorg är ett litet samhälle med några få tusen invånare längs Vätterns västra strand. Eftersom samhället ligger som ett band längs sjön, är det trots det ringa invånarantalet några kilometer mellan norra och södra delen av samhället. För långt att gå för äldre och rörelsehindrade.

    Avregleringen av taxi drev fram nedläggning av Karlsborgs taxi samt av flera andra lokala taxiföretag i grannkommunerna. För att göra en taxiresa inom Karlsborgs samhälle måste resenärerna numera betala framkörningsavgift från Skövde, 4 mil bort. Förklaringen är de offentliga upphandlingarna av taxi för skolskjutsar och färdtjänst. ”Ovidkommande hänsyn” som intresset att bevara de lokala taxiföretagen, som kunde erbjuda service till privatresenärer även kvällar och veckoslut, får inte tas vid de offentliga upphandlingarna.

    För vem är detta lönsamt? Chaufförerna från Skövde torde inte betala någon kommunalskatt i Karlsborg. Så försämras servicen till allmänheten i mindre kommuner, så utarmas det lokala näringslivet, och så förlorar småkommunerna skatteintäkter. Och bakom den ”reformen” står en C-minister.

  2. Stig-Björn Ljunggren

    Förr köade kunderna till taxibilarna. Nu är det tvärtom, taxibilarna köar till kunderna. Vilket föredrar vi?

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Om vi måste välja är det föregående bättre då det skapar både lönsamhet och bättre arbetsvillkor för de som jobbar i branschen.

      Dock bör vi med ett rätt utvecklat kvotsystem vad gäller antalet taxitillstånd kunna hitta ett läge där efterfrågan och tillgång möter varandra på ett bra sätt

  3. Stig-Björn Ljunggren

    Frågan är varför det finns taxibilar? För att det ska vara en stabil välbetald bransch där kunderna får finna sig i en ordning där DE köar, eller om taxibilarna är en del av service- och tjänstesamhället som får anpassa sig efter kunderna.

    Vi får förstås välja vilket fokus vi vill ha.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Självklart måste vi välja vilket fokus vi vill ha. Dock får den fria etableringsrätten aldrig innebära att lönerna dumpas och att den dåliga lönsamheten gör att de kostnader som uppstår i samband med konkurser lämpas över på samhället och oss skattebetalare.

      Reglering behövs för att säkerställa rimlig lönsamhet och med det rimliga löner och arbetsvillkor.

  4. TaxiMicke

    Detta är persic så som beskrivs här kan jag intyga (som nybliven Taxichaffis). Har själv gått i just liknande tänkt de senaste veckorna, detta att näringen behöver återregleras på något vettigt vis. Det är ju inte bra för någon som det är som jag ser det. Men möjligen är det bra för arbetslöshetsstatestiken, men till vilket pris skall det få ha för de som jobbar i inom yrket ?? Jag menar, skall mål om bättre arbetslöshetsstattestik få ha makten att lönedumpa yrken hursomhellst ?? Skärp er Politiker och Medborgare !!

  5. TaxiMicke

    Jag påstår med detta inlägg inte att arbetslöshetsersättningen på något vis är för hög (Dom arbetslösa ”knääar”, det vet jag själv). Men hur fel är det inte om du exv kör TAXI 8 timmar om dagen (inklusive de mest obekväma arbetstiderna såsom Fred & Lördag kväll & natt), och KÄNAR FÖR PRESIX SAMMA PENGAR !!?? Du skall förväntas jobba minst 8 timmar för samma peng (så ser det faktiskt ut) och exv. riskera att krocka med en ÄLG som kanske är drogpåverkad på grund av förmycket jästa äpplen i naturen. Eller varför inte en ”galning på stan”, som tror han är kung över världen på grund av en pilsner förmycket. Samtidigt som att du skall vara beredd på liknande hela tiden så ska du nästa sekund hela tiden vara beredd på att köra en kvinna till BB, och vara beredd på att agera barnmorska eller torka spyor från nån full och åksjuk brutta, som bara skriker ”Jävla gubbe” till dej osv. osv. Okej, detta hör väll till de extrema undantagsfallen, men du skall vara beredd på detta hela tiden, (Beredd på många flera saker som jag nu inte alls räknar upp här). Jag undrar är det värt detta för motsvarande en arbetslöshetsersättning !? (hur skoj och intressant det än faktiskt är att köra TAXI). Jag förstår att så många väljer att vara arbetslösa i stället för nåt liknande !! Något måste förhelvete göras nu fega POLITIKER !! (och då menar jag inte att sänka arbetslöshetsersättningen, utan snarare era egna löner för er leverans av INGENTING i relation till hur andra människor har det !!

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Publicerar som ett inlägg i debatten. Det du säger i inlägget visar bara ännu tydligare att en återreglering är ett måste för att ge yrket värdighet och en lön man kan leva på tillsammans med schyssta arbetsvillkor

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>