Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Låt oss utreda om EU-semitrailers är lämpliga i Vintersverige.

Som yrkeschaufför med vana att köra tunga fordon har jag länge hävdat att den sorts 2-axlade och mycket korta lastbilar som drar semitrailers av EU längd är farliga på vintern – Detta trots att jag företrädesvis kör buss och inte lastbil.

Vintertid är det mer regel än undantag att man endera ser ett trailerekipage som vikt sig likt en fällkniv och åkt av vägen eller att man ser ett fordon som klarar en sådan situation med minsta möjliga marginal.

Min största fasa när jag är ute och kör buss är just dessa fordon och att riskera att möta dem i samma stund som de råkar i problem – Alldeles speciellt så om jag befinner mig på en 2-1-väg med staket på ömse sidor vilket innebär att mitt manöverutrymme för att undvika en olycka är begränsat.

Varje person som framfört ett tungt fordon behöver inte vara speciellt matematiskt kunnig för att veta och/eller räkna ut att kombinationen dragbil med kort hjulbas, trailer och halka är en stor riskfaktor. Säkerhetsmässigt är våra svenska långtradare på 24 meter eller 25.25 meter oerhört säkra jämfört med dessa dödsfällor.

I dagens VK finns ett reportage där Johan Gidlund som är expert på vägteknik på företaget WSP uttalar sig i frågan och framför åsikten att dessa fordon inte är säkra sett ur en ingenjörs perspektiv och med matematiska beräkningar som fundament för åsikten.

Johan påpekar något som vi alla måste ta på största allvar och det är att denna fordonstyp är kraftigt överrepresenterad i olycksstatistiken.

Inte nog med att fordonstypen är överrepresenterad i olycksstatistiken – Därutöver kostar denna typ av olyckor oerhört många människoliv och oerhört många svårt skadade vilket innebär att något måste göras åt saken.

Jag tycker att vi ska ta Johans åsikt på största allvar och lyssna noga på vad experten på området har att säga.

Som varande både yrkeschaufför och politiker tycker jag därför att olycksstatistiken talar sitt tydliga språk – Denna fordonstyp är kraftigt överrepresenterad i olycksstatistiken och därför ska vi nogsamt utreda om denna typ av fordon är lämplig att framföra på svenska vägar vintertid.

För egen del är jag till och med beredd att förbjuda fordonstypen vintertid under den tid utredningen pågår och ersätta dragbilen med en dragbil av svensk standard vintertid vilket i regel innebär både boggie och längre hjulbas.

Sedan håller jag helt med Johan Gidlund om att EU bör släppa längden på dragbilarna fri för att öka säkerheten.

I min värld räcker det med att begränsa trailerns längd och inte dragbilens.

Sägas ska att anledningen till att använda korta dragbilar är att man då kan öka trailerns längd utan att överskrida ekipagets totallängd. En reglering av trailerns längd skapar därför förutsättningar att använda den dragbil man vill vilket är möjligt i bland annat Norge och USA.

Avslutningsvis håller jag helt med Johan om att trafiksäkerheten för tunga fordon är synonymt med friktion – Saknas friktion är tung trafik en dödsfälla av den enkla anledningen att kombinationen låg friktion och hög vikt är en dålig och potentiellt dödlig kombination.

Därför vill jag förutom en förändring av EU:s regelverk se bättre halkbekämpning på svenska vägar. För mig är en renässans för finkornig sand en bra lösning på friktionsproblemet.

”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”

2 kommentarer

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Tack för informationen Johan och bra att det äntligen händer något på området. Återkommer med säkerhet med en blogg i ämnet.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.