Anders tankar om politik

Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar i dag.

Problemen med inställda bussturer är i grunden ett politiskt problem.

I går hade både VK och VF reportage om problemen med inställda turer i lokaltrafiken Ultra i Umeå – Problem som beror på att det saknas bussförare.

I reportaget går det att läsa att Ultra fått ställas in cirka 25 turer under hösten med stora viten för entreprenören som följd. Jag blev kontaktad av VK för att som facklig ge min syn på saken vilket jag också gjorde.

Många vill göra gällande att problemen beror på att bussbolagen behandlar sina anställda dåligt och på att de betalar busschaufförerna alldeles för dåliga löner – Den uppfattningen delar inte jag och varför ska jag förklara nedan.

Förvisso går det inte att helt friskriva bussföretagen helt och hållet från den uppkomna situationen men min inställning är att detta är ett generellt branschproblem som i grund och botten beror på att landets politiker inte insett att landets busschaufförer måste garanteras drägliga arbetsvillkor.

Den saken förbiser politiken varje gång busstrafiken ska ut på upphandling – Detta genom att i upphandlingens skallkrav avstå från att ställa krav som garanterar att de bussförare som ska köra den upphandlade trafiken kan göra så på samma arbetsvillkor som gäller för merparten av Sveriges arbetstagare.

När busstrafiken ska upphandlas gäller en enda sak för landets politiker – Man vill ha mesta möjliga trafik för minsta möjliga peng – Med den inställningen får man så att säga den kvalitét man betalar för.

Hur det blir när pengarna tillåts styra ser vi nu när vi i en delvis överhettad arbetsmarknad får uppleva att människor söker sig till andra yrken än bussföraryrket därför att arbetsvillkoren i bussföraryrket är allt annat attraktiva för den som betraktar dem.

Lönen och själva jobbet är det inga fel på – Det som är fel stavas långa arbetsdagar/ramtider och en massa obetalda raster på både hemma och bortaort som innebär att man trots att man tillbringar maximalt tillåtna 13,5 timmar på sitt jobb inte ens har betalt för 8 timmar per arbetsdag.

Ingen människa som själv kan välja väljer ett yrke där den tid man tillbringar på sin arbetsplats inte är fullt ut betald!

Jag tror inte att t.ex. industriarbetare, byggnadsarbetare och lärare med flera skulle acceptera att arbeta utan lön.

Ska vi fylla vakanserna och ge buschaufförsyrket den status det borde ha är det i den änden vi ska börja – Den ände som stavas att all tid en arbetstagare spenderar på jobbet ska vara betald tid – Självklart jämte 1 timmes gängse avdrag för mat och fikaraster.

Facket har kämpat länge med att få ordning på detta förhållande men utan att lyckas därför att vinst på ett område för facket innebär att man måste ge bort något på ett annat område.

Som Socialdemokrat och som politiker tycker jag att vi som Socialdemokrater ska föregå med gott exempel genom att säkerställa att vi ställer oss på de anställdas – I detta fall på busschaufförernas sida när offentliga upphandlingar ska genomföras.

Att göra så är enkelt – Allt vi som politiker måste göra är att se till att ett av skallkraven i den busstrafik som ska upphandlas stipulerar att alla busschaufförer ska ha betalt för all den tid de tillbringar på sin arbetsplats och att delade turer inte får förekomma annat än på den anställdes egen begäran.

Därtill ska politiken i samband med offentliga upphandlingar alltid som grundkrav kräva att alla anställda ska följa med över till ny entreprenör i samband med entreprenörsbyte på grund av utförd upphandling – Då tillsammans med krav om att vinnande entreprenör ska ha tillsvidareanställning på heltid som norm för sin personal.

Vågar vi som verkar som politiker ställa de kraven kommer busstrafiken självklart att bli aningen dyrare för samhället vilket alltid alltid är rätt om merkostnaden beror på att arbetstagarna garanteras värdiga arbetsvillkor

Den merkostnaden tror jag att majoriteten av samhällsmedborgarna är beredda att betala för att till skillnad från idag få en busstrafik som fungerar klanderfritt – Därtill därför att det aldrig kan vara politikens uppgift att skapa dåliga arbetsvillkor.

Avslutningsvis vill jag säga att det jag föreslår självfallet ska gälla alla yrkesgrupper som ska arbeta i verksamheter som är föremål för offentliga upphandlingar – Bland dem landets alla personliga assistenter.

”Hemligheten till en framgångsrik morgondag ligger gömd i de beslut vi fattar idag”

62 kommentarer

  1. Krister

    ”Ingen människa som själv kan välja väljer ett yrke där den tid man tillbringar
    på sin arbetsplats inte är fullt ut betald!”

    S.k delade turer är fel men å andra sidan kan man förstå hur bolagen tänker
    som säger att man inte kan ha full bemanning i lågtrafik. Men jag håller på Er
    som kör (och andra som tex hemtjänstpersonal).

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Bra – Min inställning är att det är vi som samhälle som måste bära dessa kostnader – Därtill tack för en blixtsnabb kommentar.

      • Krister

        Tack. Skulle vilja lägga till en liknande sak om arbetstider och det är i sjukvården
        där man tex arbetar 14 -21.30 och sen är tillbaka nästa dag 07-16 (tex). Att lägga
        sitt eget schema ser jag som en lösning?

          • Krister

            Att lägga sina egna scheman skulle ni som kör buss kunna göra också.
            Lägg till det i ditt förslag.
            Via internet kan man logga in tex.
            Många som gör det tex flygpersonal på SAS.

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Vi kan logga in via internet och vi är delaktiga i schemaläggningen Krister men det förändrar i sak inte arbetssituationen i den utsträckning som behövs.

            Så länge det är möjligt enligt avtal och regelverk att lägga obetalda raster på bortaort kommer det att ske – Alternativet är att göra om anställningarna till deltidsanställningar om man lyssnar på arbetsgivarsidan.

            Därför ska detta lösas av politiken då det är politiken som skapat problemet och därför att det bara är politiken som kan lösa problemet.

          • Bergis

            Men deltid scheman låter konstigt eftersom det råder 10 minuters hela dagen i Umeå. Det borde gå att lägga heltidsscheman under hela dagen som bussförarna orkar med. Erkänn att skyddsombuden inte har kontroll över situationen på Umeå lokaltrafik. Visst är det så att kommunal och sossarna hindrar skyddsombudet att skapa en vettig arbetsmiljö. Kulturhuset kostar ju pengar för att inte tala om det felplacerade badhuset. Bussförarna får ta smällen då politikerna har spenderat pengarna på skrytbyggen istället. Kommunal slickar sossarna i röven och håller tyst.

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Jag tror att skyddsombuden på Ultra har full koll Bergis – varken Kommunal eller Socialdemokraterna har det minsta intresse av att hindra något skyddsombud från att göra sitt jobb.

            Du har fortfarande inte påvisat ett enda exempel där det som sker bryter mot någon lag – Fram tills dess är det du anför att anse som varande mer eller mindre förtal.

  2. Olles brorsa

    Min inställning är att en entreprenör, som för att vinna en upphandling har lagt ett så lågt anbud, så att han inte kan uppfylla sina avtalade förpliktelser utan att dra på sig så höja personalkostnader så att verksamheten går med förlust, får vara beredd att gå i konkurs.

    Det kan inte och får inte vara politikernas uppgift att rädda företag, som byggt sina anbud på glädjekalkyler och överoptimistiska antaganden om undergivna fackföreningar, från konkurs. Eftersom politiker har bestämt att verksamheten ska upphandlas (inget fel med det, snarare tvärtom) ska politikerna i upphandlingsdirektiven kräva att en ny entreprenör övertar den gamla entreprenörens personal och fortsätter att följa de avtal som den gamla entreprenören har ingått med facket.

    I övrigt ska politiker inte driva fackliga krav eller lägga sig i sådant som arbetsmarknadens parter ska förhandla om. När två allianspartier (L och C) försöker styra Svenskt Näringsliv och hotar med inskränkt förhandlingsrätt för arbetsgivarna, hotar med lagstiftning om inte arbetsgivaren driver kravet på sänkta löner för vissa anställda in absurdum, har det gått för långt.

    Upphandlingarna gör det riskabelt att arbeta fackligt, om man kan mista jobbet vid en upphandling. Det gör det svårt för bussförare att driva fackliga krav på det rätta sättet.Och då är det förstås frestande att gå den politiska vägen, om man har den politiska makten., och driva rent fackliga detaljkrav, som exempel vilken tid som ska vara betald arbetstid

    Men det är vi resenärer som får visa solidaritet med bussförarna och inrätta oss efter att det kan komma en ny bussförarstrejk. Förutom att en sådan skulle leda till bättre villkor för förarna skulle det leda till att politikerna lär sig att lägsta anbud inte alltid är bästa anbud.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Politiker ska inte rädda företag Olles brorsa och det efterlyser jag heller inte. Däremot ska politiker inte avstå från att ställa krav som skyddar de anställda och deras arbetssituation och med det sagt står jag upp för det jag anfört i inlägget.

      • Olles brorsa

        Jag tror inte att vi är i grunden oense om det här. Men bussförare har svaga fackföreningar och det beror på att anställningarna för fackligt aktiva förare hänger löst vid upphandlingarna.Jag anser dock att fackliga krav i första hand ska drivas den fackliga vägen och att politiker ska ingripa, när detta inte kan ske OM föreningsfriheten och förhandlingsrätten för anställda kränks – eller urholkas av andra orsaker än medvetna kränkningar. Ett flagrant exempel på det senare är upphandlingar utan krav att den nya entreprenören ska ta över all personal, som inte kan jobba kvar hos den gamla entreprenören.

        Jag råder till en viss försiktighet med att driva fackliga krav den politiska vägen, därför att:
        1. Fackliga krav, som har drivits den politiska vägen, kommer att gälla även för oorganiserad arbetskraft, vilket minskar motivet för att gå med i facket.
        2, Om fackliga krav drivs den politiska vägen genom en socialdemokratisk regering eller kommunledning tillkommer samma rätt arbetsgivarna att driva sina krav genom en borgerlig regering eller kommunledning. Det vill vi undvika.
        3. Fackföreningar ska inte diktera vilka krav en arbetsgivare ska driva gentemot sina kunder, på annat sätt än att arbetsgivaren i sin anbudsgivning som regel (om han inte vill driva verksamheten med förlust) måste utgå från det faktiska och förutsebara kostnadsläget i företaget. Jag menar då att med starkare fackföreningar måste hela bussbranschen kalkylera med ett högre kostnadsläge i sina anbud vid framtida upphandlingar.

        Att vissa stora bussbolag har lagt för låga anbud, och helt enkelt har kalkylerat med att driva verksamheten med förlust under en period för att bli av med mindre konkurrenter, är en osund konkurrensmetod. Men det är ett kapitel för sig. Det är inte fel om politiskt aktiva bussförare, som till skillnad mot andra politiker, torde ha bättre insyn i problemen, påtalar för sina partikamrater att detta faktiskt är ett problem som kan leda till dyra ”efterräkningar”.

        De mindre bussbolag som har konkurrerats ut och överlevt enbart genom turistbusstrafik, om de inte helt sonika har lagts ner, har ofta haft en lokal förankring och korta framkörningssträckor, eftersom garaget har legat nära den hållplats varifrån första morgonturen startar och sista eftermiddags- eller kvällsturen slutar. Jag har sett framkörningssträckor på flera mil, sedan lokala bussbolag har slagits ut. Vem betalar för dessa tomkörningar?

        Arbetarrörelsen måste samfällt protestera (gärna tillsammans med borgerliga politiker, som också vill slå vakt om förhandlingsfriheten för fack- arbetsgivarföreningar) mot Jan Björklund (L) och Annie Lööf (C), som vill tvinga Svenskt Näringsliv att i förhandlingar med fackföreningsrörelsen kräva större lönesänkningar än vad som tydligen ligger i arbetsgivarnas eget intresse, med den krystade motiveringen att fler nyanlända och långtidsarbetslösa ska komma i jobb.

        Frågan om integration av nyanlända kan vi lämna därhän i den här diskussionen, men så här får det i varje fall inte gå till. Jan Björklund har till och med motiverat sitt förslag att tvinga igenom lönesänkningar genom lagstiftning med att många invandrare inte är medlemmar i någon fackförening och att deras arbetsgivare därmed inte (?) är bundna av avtal mellan Svenskt Näringsliv och fackföreningsrörelsen. Detta är en rent fascistisk arbetsmarknadspolitik.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Den fackligpolitiska samverkan är viktig – Vissa frågor som hör ihop med avtalet ska regleras mellan parterna – Sådant som tillhör arbetsmiljö och det jag beskriver här ska ingå i skallkraven på det sätt jag beskrivit.

  3. Bergis

    Så blir det när socialdemokraterna privatiserar tidigare kommunal verksamhet för att det ska bli billigare så man kan bygga ett fult kulturhus istället. Tragiskt att busschaufförerna sitter fast med ett tandlöst fack också som bara vill slicka socialdemokratin i röven.

  4. Olle

    Kanske hade det varit bättre att satsa 20 miljoner på detta än på vad totalt guitars fått.
    Disskuterades idag under lussefikat på min arbetsplats,detta skapade många hårda ord mot kommunledningen. Där många sa att det hade varit bättre att satsa på kollektivtrafikens anställda.Tror att på vår arbetsplats har häften av S anhängarna kommer att byta parti kommunalt .Less på sittande gäng.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Problemet finns inte bara i Umeå Olle – Det finns överallt i Sverige och vägen framåt är att göra som jag anfört.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Så kan det säkert vara – Guitars är sett ur det totala kommunala perspektivet en plusaffär därför att museet lockar besökare från när och fjärran. De pengar som tillförs handlare och besöksnäring överstiger kostnaden för att driva museet – Därtill har i princip alla museer i Sverige offentliga anslag för att gå runt.

  5. Bergis

    ”Facket har kämpat länge med att få ordning på detta förhållande men utan att lyckas därför att vinst på ett område för facket innebär att man måste ge bort något på ett annat område.” Det låter som att facket inte behövs egentligen. Var är strejkerna? Var är kämparandan? Vill man ha det bättre måste man strejka. Det vill inte Kommunal därför att sossarna har sagt om dem att hålla utgifterna för lokaltrafiken nere.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Socialdemokraterna har aldrig kommit med några propåer till facken att hålla lönerna i offentligt upphandlad verksamhet eller inom Kommunals arbetsområden nere – Att påstå så är att fara med osanning Bergis.

    • Olles brorsa

      Problemet är snarare att den som propagerar för strejk på arbetsplatsen, även dom det är en fullt laglig strejk. kommer att vara arbetslös efter nästa upphandling. Varken privata eller offentliga arbetsgivare vill ha fackliga aktivister på arbetsplatsen. Jag har sett ett förfärligt exempel på en chef för ett då landstingsägt bussbolag, som utövade ren diktatur över alla anställda. Och han skröt med det i landstingets personaltidning, utan att någon enda politiker reagerade. Vad Chaufförer fick sparken med vilka förevändningar som helst.

      Vad som slutligen fällde denne rufflare till chef var en anonym insändare, som avslöjade falskspelet, bluffkalkylerna som visades upp för de förlåtligt godtrogna politikerna vid varje bokslut. Till slut satte Konkurrensverket stopp för lurendrejeriet efter en anmälan från den av de privata bussägarna, som blivit av med all sin trafik. Denne rufflare till chef hade då under åratal lurat politikerna, däribland ett landstingsråd med förflutet som ombudsman inom LO, att chaufförerna presterade bättre, så att kostnaderna hölls nere, tack vare de brutala chefsfasonerna.

      Han hade då lurat ett helt län att busschaufförer är något slags avskum, som måste hållas i extremt härda tyglar för att de inte ska missköta sig. Jag har hört liknande tongångar även från andra arbetsgivare inom vägtrafikbranschen. Efter Konkurrensverkets ingripande fick dock politikerna nog och fann det billigare att betala ut en fallskärm på flera miljoner till denne chef än att ha honom kvar. Helt uppenbart måste svensk arbetarrörelse återigen börja driva kampen för fackliga rättigheter. Och den kampen ska givetvis drivas politiskt.

      Vad ska lagstiftas? Jo, skyldighet för en ny entreprenör att ta över all personal, som inte kan beredas fortsatt anställning hos den gamla entreprenören. DETTA KRAV MÅSTE HA ABSOLUT HÖGSTA PRIORITET, och får alltså inte undanskymmas av politiska strider för krav som skulle drivas bättre den fackliga vägen. ANSTÄLLNINGSTRYGGHETEN, inte minst för fackligt förtroendevalda, är ju en förutsättning för att man ska kunna driva krav den fackliga vägen – om nödvändigt medelst strejker.

      • andersforss (inläggsförfattare)

        Jag ska inte säga emot ett enda ord av det du anför – Det är bra att vi är överens om att det åligger politiken att ordna detta.

  6. Bergis

    Finns det något skyddsombud på arbetsplatsen? Varför gör inte skyddsombudet en anmälan till Arbetsmiljöverket om det är så dåliga villkor? Det låter som att avtalet och inte arbetsmiljölagen gäller på arbetsplatsen. Stämmer det Anders?

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Arbetsmiljölagen gäller och så länge arbetsmiljön lever upp till kollektivavtalets skrivningar så är den vägen ingen väg framåt – Det som behövs är de åtgärder jag beskrivit.

      • Bergis

        Menar du att avtalet lever upp till Arbetsmiljöverkets skrivningar. Varför skriver du då detta blogginlägg???

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Det lever upp till arbetsmiljöverkets skrivningar och jag skriver inlägget därför att samhället måste se till att trygga fungerande kollektivtrafik och därför att bussförarna förtjänar arbetsvillkor som liknar övriga yrkesgruppers – Så var det när det offentliga drev trafiken i egen regi och så kan det bli igen om det offentliga ställer rätt krav i samband med upphandlingar.

          • Bergis

            Du säger ju emot dig själv. Du påstår att avtalet följer Arbetsmiljölagen men i samma veva skriver du att bussförarna förtjänar samma villkor som övriga yrkesgrupper.

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Avtalet är inget brott mot arbetsmiljölagstiftningen då den tillåter att arbetet läggs upp på det sätt avtalet medger. Att bussförarnas situation ser annorlunda ut än för övriga arbetstagare med några undantag kan politiken precis som jag anfört ändra på – Det är därför jag vill att politiken ska ta det ansvaret.

      • andersforss (inläggsförfattare)

        Personligen har jag aldrig stött Expo Krister och att vi kommer att hitta människor som ägnat sig åt sexuella trakasserier och sexualbrott i alla nivåer i samhället har jag aldrig betvivlat.

        • Krister

          Inte stött Expo?
          Det behöver man inte göra
          men med dina värderingar
          så förvånar det mig.
          Jag har inte heller stött Expo
          men tycker det är bra om man
          motarbetar rasism. Tex kan de
          komma sånt nu när en ung man
          dödats på en skola i Enskede av en annan
          elev som bägge tycks vara ensamkommande
          från Afghanistan/Iran.

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Bra om jag förvånar dig Krister – Expo har jag aldrig stött och jag läser inte heller det som kommer därifrån av samma anledning som jag inte läser saker från motsatt sida.

            Att vi sedan ska göra allt för att motarbeta racism är vi helt överens om.

            Det som hände i Enskede är hemskt och högst sannolikt ett resultat av att vi i Sverige inte gör grundliga traumautredningar med tillhörande behandling där så behövs av den som kommer som flyktingar till vårt land.

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Så är det säkert men det har aldrig påverkat min ståndpunkt gentemot Expo.

  7. Olle

    Är det inte resenärerna som ska betala de ökade kostnader detta innebär och inte skattebetalarna ??
    Är ju inte som tåget som fordrar särskild infrastruktur md räls och kontaktledningar.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Det är definitivt skattebetalarna som ska bära kostnaderna för kollektivtrafiken Olle – All kollektivtrafik är subventionerad i större eller mindre omfattning.

  8. Stefan

    Det var fullt möjligt på den kommunala tiden med mänskliga scheman. Idag med privata bolag är verkligheten en annan. Upphandlar man till lägsta pris får man som tidigare sagts vad man betalar för. Dvs en personal som i stora stycken är missnöjd med tillvaron. Jag skulle aldrig rekommendera en ung människa idag att börja jobba som bussförare. Vem vill ha två obetalda matraster på en dag på upp till 90 minuter totalt, vem vill vara hemifrån upp till 13,5tim med 8-9 tim betalt. Vem vill ha ett fackförbund som inte orkar ta striden utan skriver istället på vilket skitavtal som helst. Kommunal har blivit ett förbund för inbördes beundran, där de sedan åker land och rike runt och försöker slå blå dunster i medlemmarna om det nya avtalets förträfflighet.
    Till alla ungdomar håll er borta från bussföraryrket och Kommunal.
    Välj ett yrke med nio timmars dag.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Jag delar i stort det du skriver och det finns förare som har det värre än så – I regiontrafiken är det inte ovanligt med en ramtid på 13,5 timmar – Sedan en rast på 5 + timmar på bortaort som bara betalas med 15 minuter per timme efter de första 90 minuterna som är helt obetalda – Detta för att sedan komma hem och ha betalt för dryga 7 timmars arbete.

      De enda som kan ordna detta är politikerna som beordrar upphandlingen – Vad gäller facket så delar jag inte din uppfattning – De gör allt de kan även om vi som förare alltid kan önska oss mer.

      • Olles brorsa

        ”Vem vill ha ett fackförbund som inte orkar ta striden utan skriver istället på vilket skitavtal som helst”, frågar sign Stefan. Jag har redan besvarat Stefans fråga: De otrygga anställningarna för bussförare gör att få fackliga företrädare för denna yrkeskår vågar ta striden med arbetsgivarna. Man vill inte vara obekväm, för då mister man jobbet vid nästa upphandling.

        Anders Forss försöker uppenbarligen sitta på två stolar samtidigt: Bussförarnas och bussarbetsgivarnas, och kräver att politikerna ska driva fackliga krav i upphandlingarna och strö pengar över de bussbolagen. De pengarna kan deras ägare stoppa i egen ficka. För syvende och sist får man ingenting utan facklig strid. Om någon borde riskera sin anställning så är det Anders Forss som har tjänat multum under sitt tidigare liv som medhjälpare till skatteflyktingar. Förmodar att det är orsaken till att AF valts till sitt fackliga uppdrag.-

        Hur mycket vet AF egentligen om svenskt arbetsliv, för vanliga löntagare med otrygga anställningar? Jag har fått känna på. Emellertid är det fackföreningarna och inte politikerna (varav många inte har en susning om verkligheten för LO-medlemmarna). som ska bestämma och driva de fackliga kraven och hur löneutrymmet ska fördelas, mellan grundlön, olika tillägg och arbetstidsrelaterade kostnader. AF:s krav i sistnämnda avseende, vilka han vill driva politiskt, skulle dränera vård och omsorg på resurser, om det inte blir stora indragningar av vårdtimmar och kollektivtrafik.

        Det enda som kan sägas till AF:s försvar, är att S lovade driva kampen för heltid samt slopande av delade turer politiskt i senaste valrörelsen. Detta är alltså inget som AF har hittat på själv. Det var ogenomtänkt och dumt av partiledningen att gå ut med sådana löften i en valrörelse,och jag känner inte till ett enda fall. då dessa löften har uppfyllts. Dessa löften går ju ut på att vissa anställda ska ha väldigt mycket avlönad tid i förhållande till faktiskt arbetad tid. Jag har själv arbetat i sådana yrken i två olika branscher, den ena inom privat och den andra inom offentlig sektor.

        JAG säger inte nej. Jag tycker bara att bussförar-kollektivet ska tänka igenom vilka krav som ska prioriteras och driva dessa i förhandlingar gentemot arbetsgivarna. Och jag lovar att motarbeta alla missnöjeskampanjer mot de biljettprishöjningar, som kan bli följden av den fackliga kampen. Jag tycker f.ö. att det behövs fler biljettkontrollanter. Jag ¨åker vanligen längst fram till höger i bussen, och ser hur många som smiter med betalningen. Det är minst en handfull, om det är 20 påstigande vid samma hållplats.

        Problemet med delade turer skulle emellertid reduceras avsevärt genom införande av 30-timmars arbetsvecka för alla löntagare, inte bara dem delade turer. Hela arbetsmarknaden skulle gå över från ett skift som normalarbetstid (7 – 16, med rast under en timme) till två skift till två skift (7 – 13.30 samt 13,30 – 20, med 30 min rast per skift). För kollektivtrafiken skulle detta innebära att två markanta trafiktoppar ersätts med fyra mindre trafiktoppar per vardag. Behovet av förstärkningsfordon i rusningstid skulle reduceras högst avsevärt.

        Inom vården skulle arbetstiderna lättare kunna anpassas till vårdtagarnas behov av hjälp, som inte kan pressas in åtta-timmars arbetsschema. Många arbetsplatser med en drifttid på åtta timmar idag skulle kunna utöka till en drifttid på tolv timmar varje vardag. Glöm fantasierna om medborgarlön och böra i stället diskutera hur 30-timmarsveckan ska införas. I vilka steg. Naturligtvis kommer den faktiskt arbetade tiden i förhållande till avlönad tid att öka. Det är en av de stora vinsterna.

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Publicerar som ett inlägg i debatten med följande tillägg: Jag försöker inte sitta på två stolar Olles brorsa – Allt jag försöker göra är att se till att respektive part gör sin del av arbetet för att ge landets bussförare en dräglig arbetsmiljö.

  9. Per Kjellén

    1) Politiker skall inte driva busstrafik och bestämma anställningsvillkor.
    2) Busstrafikens uppgift är att erbjuda resenärerna maximal service. Oavsett vilken trafik som gäller.
    3) Erfarenhet från andra branscher och verksamheter är att privata ägare hittar bästa erbjudande till resenärerna.
    4) Flexibla anställningsvillkor löser problem. Fackets kravmaskin komplicerar lösningarna.

    En framgångsrik morgondag är en hemlighet för socialister.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      De anställdas anställnigsvillkor ska alltid sättas i första rummet i samband med offentliga upphandlingar Per.

  10. Leif Andersson

    Som du skriver kommer tjänsten att bli dyrare med detta högst rimliga krav.

    Emellertid ska denna extrakostnad inte tas ut via de redan höga biljettavgifterna utan solidariskt via regionalskatten eftersom det finns ett politiskt intresse i att minska privatåkandet ur ett miljöperspektiv.

  11. Bertil

    Tycker Bussproblemt du anger är en rätt banal politisk fråga.
    Hela arbetsmarknadspolitiken är korkad.
    Detta för att arbetstagarna idag inte har nån makt.

    Arbetsgivarna och kapitalet har lurat in folket och arbetstagarna i en dubbelmoral och av det så sätter man arbetstagare MIT arbetstagare medan kapitalet rullar tummarna och tar för sig.

    Så länge arbetstagarna inte går ihop till ett starkt kollektiv så kommer vi se arbetstagarna tryckas ner allt mer.

    När kapitalet dessutom använder pengarna för att få bort arbetskraften och vinstmaximera maximalt då ligger folket illa till. Detta tills kapitalet biter sig skälva i svansen.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Situationen för bussförarna är ingen banal fråga men du har helt rätt i att situationen på arbetsmarknaden berör många yrkesgrupper.

      Det är därför det är viktigt att politiken tar sitt ansvar och sätter ner foten genom att ställa skallkrav i samband med upphandlingar som säkerställer en god arbetssituation för landets arbetare.

      Genom att göra så i samband med offentliga upphandlingar och i de verksamheter det offentliga driver i egen regi sätter vi standarden för hur det ska se ut på hela arbetsmarknaden för alla som är arbetstagare.

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Har sett den och väntar nu på att de övriga kommer.

      Min förutsägelse inför valet kvarstår jag vid.

      • Jonny Disenfeldt

        Du skriver att du ”väntar nu på att de övriga kommer.”

        MEN, Inizio’s decembermätning överenstämmer ju med trender och värden för S vi sett i november från
        DEMOSKOP 28.2%
        SIFO 29.8%
        NOVUS 29.8%
        IPSOS 28.0%

        • andersforss (inläggsförfattare)

          S har och ligger i närheten av 30% och är på väg uppåt – Den trenden har vi sett länge, faktiskt allt sedan vi var nere och vände på vår lägsta nivå under mandatperioden och att den trenden befästs känns tryggt Jonny.

  12. Olles brorsa

    Jag lovar att inte stödja missnöjeskampanjer mot de biljettprishöjningar, som kan bli följden av högre personalkostnader för trafikentreprenörerna. Jag har tipsat om vad som kan göras för att sätta dit gratisåkare, som torde vara ett problem särskilt i större tätorter med många påstigande vid samma hållplats.

    Personalåtgången per passagerarkilometer skulle bli lägre med 6-timmars arbetsdag jämfört med 8-timmars fördelat på två skift per vardag även för passagerarna, och detta särskilt i busstrafik på högtrafikerade linjer, där ett fordon per tur i rusningstid inte räcker till. Bemanningen av ett extra fordon under rusningstid driver kraftigt upp snittpriset per passagerarkilometer. Så kan man gå igen bransch efter bransch, och kommer då att finna att kostnadsutvecklingen inte kommer att bli proportieonell mot arbetstidsförkortningen, utan kommer att bli lägre.

    Men detta är en fråga på lång sikt. Eftersom skattebetalarna bidrar med i runda tal hälften av resans verkliga pris i lokal och regional kollektivtrafik, är det rimligt att samma subventionsgrad ska gälla även vid de kostnadsökningar, som är att vänta på kort sikt. Kollektivtrafiken konkurrerar om skattemedlen med framför allt sjukvården, och där kan inga besparingar göras, som inte behövs inom andra ställen av vården. Prissättningen inom kollektivtrafiken är en hel vetenskap (företagsekonomi), där det gäller att finna det optimala biljettpriset, det som ger störst intäkt i förhållande till kostnaderna.

    Biljettpriserna inom Västerbottens Länstrafik ligger mycket nära optimum, varför utrymmet för biljettprishöjningar är tämligen begränsat. Däremot finns utrymme för biljettprishöjningar i Skånetrafiken, som borde kunna ta lika mycket betalt för ett länskort som Västerbottens länstrafik, vilket är detsamma som en prishöjning med knappt 300 kr / mån – eller mer. Kollektivtrafiken i Skåne har en konkurrensfördel i förhållande till privatbilismen som kollektivtrafiken i Västerbotten saknar. Det är trångt på vägarna i Skåne och infarterna till de större städerna kan. vara helt igenkorkade. Med särskilda bussfiler och tåg som går på egna spår. kan stora restidsvinster göras.

    I stort sett bestäms det optimala biljettpriset i kollektivtrafiken av milkostnaden för en personbil. och de är det snarare bilanvändningen än själva bilägandet som ska kosta mycket. Vi daglig pendling måste man räkna på totalen, d.v.s. körsträckeberoende värdeminskning, reparationer, försäkringar och bränsle. Om vi då räknar på 50 km enkel väg och en milkostnad på 25 kr och fyra personer som samåker och delar på kostnaden, blir denna kostnad nästan exakt vad en 30-dagars periodbiljett med Västerbottens länstrafik kostar. Hur många samåker fyra person per bil? Inte många, eftersom medeltalet är 1,5 pers.

    Regeringens förslag till subventioner på 60.000 kr per bil och 25% per cykel vid köp av nya elbilar och elcyklar är det hittills störst hotet mot kollektivtrafiken. Och det är ju typiskt att miljövandalerna i Mp ligger bakom detta. Dessutom vill Mp bygga nya järnvägar. Vad ska de användas till i Mp:s nya bilparadis? Det kommer inte att bli så mycket kollektivtrafik utanför storstadsregionerna, med Mp i regeringen. Eller med C i regeringen, om alliansen vinner valet. De skräms med klimathotet och .spelar falskt med vår miljö. Varifrån kommer pengarna till dessa gigantiska subventioner till den utländska eller utlandsägda bilindustrin?

  13. Bergis

    I Bussmagasinet skriver Anders ”– När upphandlarna hela tiden vill ha samma eller ökad trafik till samma eller lägre kostnad – då går det ut över förarnas arbetssituation. Vilket i sig gör att färre förare söker sig till yrket. Stressen ökar för de som blir kvar vilket är ett arbetsmiljöproblem.”, Längre upp i den här tråden påstår Anders att avtalet följer Arbetsmiljölagen. Hur får du ihop det Anders???

    • andersforss (inläggsförfattare)

      Läs avtalet och titta på domslut i rätten så kommer du precis som jag att finna att avtalet inte utgör något brott mot arbetsmiljölagen. Förvisso hade det varit lättare om det varit så men så länge saken ser ut som den gör så är det bästa att den enda som faktiskt kan göra något åt saken gör det – Dvs. att politiken i samband med upphandling kräver att all tid på jobbet jämte 1 timmes avdrag för rast ska vara betald tid.

      I vilket domslut eller i vilket paragraf i arbetsmiljölagen finner du stöd för att det som nu sker skulle vara olagligt?

      • Bergis

        Här finner jag det. Ny föreskrift om organisatorisk och social arbetsmiljö

        https://www.av.se/press/ny-foreskrift-om-organisatorisk-och-social-arbetsmiljo/

        ”Enligt den nya föreskriften ska arbetsgivaren ansvara för att

        • Arbetstagarna inte får en ohälsosam arbetsbelastning. Resurserna ska anpassas efter kraven i arbetet. Att ge möjlighet till återhämtning, ändra arbetssätt eller ändra prioriteringsordning är exempel på hur arbetsgivaren kan arbeta förebyggande.

        • Arbetstidernas förläggning inte leder till ohälsa. Risk för ohälsa finns till exempel vid skiftarbete, nattarbete, delade arbetspass och förväntningar på att ständigt vara nåbar. Redan i planeringen behöver arbetsgivaren uppmärksamma detta, och även se till att det finns tid för återhämtning.”

        Ledsen om du missat det Anders!

        • andersforss (inläggsförfattare)

          Det är just det det som sker i enlighet med avtalet som gäller Bergis – I det finns stipulerat hur lång återhämtning som ska finnas och den delen följs till punkt och pricka så det begås inga lagbrott – Därtill följer återhämtningsperiodens längd den längd som stipuleras av arbetsmiljölagen.

          jag har svårt att förstå varför du verkar tycka att det är fel att politiken som är de enda som kan förändra saken till det bättre gör så?

          • Bergis

            Ert avtal följer inte Arbetsmiljölagen eftersom det verkar som att ingen vill utbilda sig till busschaufför längre. En snabb googling ger svar. Busschaufförerna tycker att arbetsmiljön är usel och att facket inte gör någonting. Du verkar blanda ihop avtalet och Arbetsmiljölagen. Ett avtal kan ju strida mot Arbetsmiljölagen om facket slickar arbetsgivaren i röven.

          • andersforss (inläggsförfattare)

            Jag blandar inte ihop något Bergis – facket slickar inte arbetsgivaren i röven – Att påstå det är att fara med grav osanning.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.